Thor Gjermund Eriksen. Foto: Kathrine Geard
Samarbeider med«Boston Stranglers» - igjen
Hentet inn til digital A-presse-satsing, fire år etter spetakkelet som resulterte i at Thor Gjermund Eriksen gikk fra Dagbladet.
Boston Consulting Group. Navnet får nakkehårene til å reise seg hos mange nåværende og tidligere ansatte i Dagbladet og Aftenposten. I Dagbladet går det internasjonale konsulentfirmaet under navnet «Boston Stranglers».
BCG la mange av premissene for den lange og turbulente nedbemanningsprosessen, som førte til at Dagbladets ledelse i 2005 besluttet å kutte 82 årsverk. I kjølvannet av mistillit og sterke reaksjoner mot BCGs analysearbeid offentliggjorde Thor Gjermund Eriksen sin avgang som ansvarlig redaktør i mars 2006.
Som konserndirektør i A-pressen samarbeider Eriksen på nytt tett med BCG. Konsulentene er hentet inn for å bistå i utformingen av en ny strategi for konsernets digitale satsinger. Prosjektet er igangsatt og er beregnet å pågå i to til tre måneder.
Kraftige reaksjoner
I tillegg til Dagbladet har BCG tidligere vært inne i omstillingsprosesser i Adresseavisen, Edda Media og i Aftenposten, med til dels kraftige reaksjoner blant ansatte og tillitsvalgte. I Aftenposten protesterte klubbene høylytt mot firmaets deltakelse i nedbemanningsprosessen i 1998-99. Ved hjelp av BCG vedtok avisledelsen den gang å fjerne 170 årsverk.
I mai 2005 foreslo BCG å nedbemanne Dagbladets redaksjon med 50-60 årsverk, og anbefalte mer satsing på sport og mindre på kultur. Dette kom som lyn fra klar himmel på de ansatte. Redaksjonsklubben krevde at BCG måtte ut av Dagblad-huset umiddelbart, og tillitsvalgte hevdet at selskapets analyser inneholdt så store feilvurderinger at de ikke hadde tillit til konklusjonene.
Digital styrking
Ifølge Eriksen vil A-pressen styrke de digitale mediene, både nasjonalt og lokalt. De lokale nettavisene har hatt en god utvikling, men konsernet trenger å øke deres framtidige konkurranseevne. Utfordringene er enda større for A-pressens digitale medier på nasjonalt nivå.
– Det dreier seg om et konsernprosjekt, ledet av strategidirektør Stig W. Seljeseth. Men jeg er involvert i prosjektet og sitter i styringsgruppen. Vi har hyret BCG til å bidra med å analysere markedet, få kunnskap om hvordan andre har gjort det rundt om i verden samt å utvikle nye modeller for vår egen satsning på digitale medier. Prosjektet involverer mange i A-pressen, forteller Eriksen.
– Søkt og irrelevant
– Du fikk ikke nok av BCG etter bråket i Dagbladet i 2005, da?
– Det er en irrelevant og søkt sammenheng. A-pressens prosjekt er helt annerledes. Jeg vil ikke kommentere omstillingen i Dagbladet, annet enn at ettertiden har vist at den var svært nødvendig. Man tok vel ikke for hardt i den gang.
– Har dere vurdert andre konsulentfirmaer til digitalprosjektet?
– Helt sikkert. I likhet med andre store konserner har A-pressen fra tid til annen ulike konsulentmiljøer inne. Så dette er rett og slett en vurdering av at BCG hadde folk med akkurat den kompetansen vi trengte til prosjektet.
For å styrke A-pressen
– Var det du som sikret kontakten med BCG?
– Nei, det var det ikke. Men jeg er en del av konsernledelsen, og deltar selvsagt i den typen diskusjoner.
– Har du fått noen reaksjoner fra ansatte?
– Dette er utelukkende et vekstprosjekt for å styrke A-pressen i årene som kommer.
Da BCG i 2005 gikk løs på oppgaven med å gjennomgå Dagbladets kostnader, uttalte Eriksen at det var viktig å skaffe rom for nye redaksjonelle satsinger og produktutvikling.
– Dagbladet skal være sterkt. Da er utfordringene å se på kostnadene og tenke strategisk utvikling, og sørge for å bruke de pengene vi har riktig. BCG er inne for å støtte oss i det arbeidet og kartlegge situasjonen, sa Eriksen.
Skeptisk, men…
Konserntillitsvalgt Eva Grønseth i A-pressen har ingen sterke synspunkter på at BCG er hyret inn.
– Jeg var nok litt skeptisk da jeg hørte navnet BCG, men er blitt beroliget av mandatet og at prosjektet samkjøres tett med konsernledelsen.
– Så du har ikke fått forståelsen av at BCG skal se på muligheter for innsparinger?
– Nei, jeg har fått forståelsen av det motsatte. For en gangs skyld bruker vi penger på å satse på nett, noe vi tillitsvalgte har mast om lenge. BCG er i ferd med å kartlegge hva vi har av digitale ressurser, og har intervjuet en rekke sentrale personer i konsernet om hva A-pressen bør satse på digitalt. Også tillitsvalgte er intervjuet, sier Grønseth.