Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fredag ble vinnerne av Årets bilde 2018 kåret. Julie Lunde Lillesæter ble årets videojournalist, Simen R. Ulvestad ble årets nykommer og Brian Cliff Olguin har tatt Årets bilde.
Konkurransen arrangeres av Pressefotografenes klubb, men er åpen for både medlemmer og ikke-medlemmer.
Fotojuryen bestod av Sigrid Nygaard, Lars Dareberg, Eirik Brekke og Line Ørnes Søndergaard. Videojuryen bestod av Dag Indrebø, Rune Vandvik og Marte Christensen. De har til sammen kåret vinnere i 13 kategorier, samt tre hovedpriser.
Nyhet Norge
Annonse
1. pris: Odin Jæger, Frilans, VG
Flom i Skjåk: Flere biler måtte stå stille da flommen på kort tid oversvømte området rundt Skjåk etter store nedbørsmengder.
Juryens begrunnelse: Bildet oppsummerer en av Norges og verdens største nyheter, samtidig som det peker fremover. Vi er på vei til å bli oversvømmet, og bildet er rett og slett uhyggelig. Det kan minne om en skrekkfilm – flommen kan komme om natten mens du sover, som et monster. Man får følelsen av å være fanget i bildet. Bildet tar nyhetskategorien til et litt annet sted, og det føles riktig å premiere et bilde som omhandler klima også i nyhetskategorien.
2. pris: Christian Roth Christensen Frilans/Dagbladet
Savnet: Janne Jemtland er savnet i Brumunddal. Letingen fortsetter, og på nesten hvert eneste jorde er den kalde snøen tråkket ned i jakten på nye spor.
Juryens begrunnelse: Et intelligent bilde, som verken er åpenbart eller selvforklarende. Det forteller om samhold og det å stille opp, men bildet ville ikke ha vært det samme med mennesker i. Det er noe vakkert i det elendige. Et veldig originalt nyhetsbilde.
Annonse
3. pris: Cicilie S. Andersen, Frilans/VG
Hjemme best: 23:30 kunne Knut Arild Hareide endelig tråkke over dørstokken til sitt eget hjem etter skjebnedagen i Kristelig Folkeparti. Hareide tapte avstemningen om KrF skulle inn i Erna Solbergs regjering eller ikke.
Juryens begrunnelse: Frank Zappa har en låt som heter «Brown shoes don’t make it», sånn er det litt med dette bildet. Fotografen tar det ekstra skrittet og blir med hjem, og det blir med en gang mer privat. Av alle bildene som i år har prøvd å si noe om Hareide, er dette det eneste som fanger følelsen av hvordan det må ha vært å kjenne det nederlaget.
Nyhet Utland
1. pris: André Liohn, Frilans/Dagens Næringsliv
Venezuelas krise: De døde plyndres, og de syke får ikke hjelp. Millioner flykter fra korrupsjon, vold, sult og en av de verste økonomiske krisene i moderne historie. Den pågående økonomiske og humanitære krisen er den verste i Venezuelas historie.
Juryens begrunnelse: En viktig fortelling fra et land som har gått fullstendig i stykker. Man kan se hvordan man lever i et land med en storslått drøm om sosialisme, hvor man nå sitter på en sykehusseng som ikke engang har en madrass. Det er skrapet ned til ingenting. En historie som blir fortalt på en stillferdig måte, uten overdramatisering, men med en visuelt helhetlig språk.
2. pris: Jan Johannessen, Dagens Næringsliv
Da Sverige ble kastet ut i politisk kaos: Det var en skuffet stemning under valgvaken til Sverigedemokratenes lokallag i Södertälje, sør for Stock- holm. Til tross for at partiet ble det tredje største i det svenske riksdagsvalget, hadde de fått færre stemmer enn forventet. I tillegg var det tydelig at partiet fortsatt ikke ville bli invitert med inn i regjeringsdiskusjonene av de andre partiene.
Juryens begrunnelse: Et godt eksempel på å prøve å fange noe annerledes i en valgsammenheng. Bildet viser hvordan Sverigedemokratene har satt Sverige på hold fordi ingen vil ha dem med inn i Riks- dagen. Menneskene på bildet personifiserer historien og skaper et dobbeltbunnet bilde.
3. pris: Christopher Olssøn, Klassekampen
Les misérables: Etter måneder med forhandlinger og politisk stillingskrig mobiliserer den lederløse folkebevegelsen Gilets jaunes, De gule vestene, i Frankrike. De gule vestene er en bred folkebevegelse som slåss for mindre ulikhet mellom fattig og rik.
Juryens begrunnelse: En stor nyhetshendelse. Mannen på bildet er et symbol på gjennomsnittspersonen som var med å starte De gule vestene – man kan tenke seg at svømmebrillene som han bruker mot tåregassen tidligere ble brukt i en svømmehall som nå er stengt. Det er fint at man ikke fokuserer på bombene og brannene. Fotografen unngår å gjøre de gule vestene til et visuelt forstyrrende element. Det kunne allikevel blitt mer dramatisk med en strammere komposisjon.
Dagligliv i Norge
1. pris: Brian Cliff Olguin
Helge og Anniken, høsten 2018: Etter at Helge Kupiec ble overfalt på åpen gate i påsken 2017 har helsen hans forverret seg. Han er blitt av- hengig av rulator, men han fortsetter å passe på sin kjæreste og bestevenn. De møttes en gang på nittitallet da de tok oppdrag for flyttebyrå- er. Nå har Anniken flyttet inn hos Helge. Helge har siden dette bildet ble tatt også fått tildelt motorisert firehjuling av Oslo kommune.
Juryens begrunnelse: Bildet viser en fin situasjon i et vanskelig liv. Slik møter man sjeldent folk, og det er gjort med en verdig medmenneskelighet. Det blir bare bedre og bedre desto mer tid du får med det.
2. pris: Mariann Dybdahl, Adresseavisen
Hjemmefødsel: Mens Lena Halseth strever med riene, stiger spenningen hos pappa Finn Børge Dalen og barna deres. Som flergangsfødende med uproblematiske graviditeter og normale fødsler bak seg, er den friske 29-åringen i lavrisikogruppen som kan anbefales å føde hjemme.
Juryens begrunnelse: Et bilde man ikke kan komme utenom. Det viser en ekstrem situasjon, som allikevel er veldig dagligdags, som om man skulle ta fødselen før fotballtreningen. Barna rundt moren gjør det veldig spesielt. Midt i situasjonen av fødselen er det mange detaljer som gjør betrakteren nysgjerrig – post-it-lappen, mobilen som lader.
3. pris: Paul S. Amundsen, Frilans/Aftenposten
Cruiseturisme: Økningen i antall turister som kommer til Norge, spesielt med cruiseskip, har satt flere populære turistmål under press. Som her i Stavanger hvor cruiseskipet Azura har lagt til kai like ved gamlebyen. Juryens begrunnelse: Et samtidsblikk på hvor vi er i historien. Turismen er den nye oljen og det er et stort tema. En god fotografisk løsning på å vise hvordan cruiseturismen plager folk.
Sport
1. pris: Gøran Bohlin, VG
Fotball-drømmen: Uruguay har bare 3,5 millioner innbyggere, likevel eksporterer de rundt hundre fotballspillere i året. Noen av verdens største stjerner begynte karrierene sine i Montevideos gater. Det sies at en av de første gavene et nyfødt barn får, er drakten til favorittlaget til faren, og allerede i fire-fem års alderen spiller jenter og gutter organisert fotball.
Juryens begrunnelse: Enstemmig vinner. En klassisk reportasje som tar oss med til baksiden av en begivenhet. Man blir personlig kjent og berørt. Bildene forklarer det store engasjementet i fotball veldig godt, og serien er godt redigert.
2. pris: Kim Nygård, Adresseavisen
Ismannen fra Os: Bjørn Morten Galåen trener mot VM i vintersvømming i Tallin. Så lenge Glomma flyter fritt, er treningsforholdene perfekte hjemme på Røros. Han målte én grad i vannet denne morgenen, før han kastet seg ut i elva fra sørsiden av Sundbrua og la av gårde med seige tak.
Juryens begrunnelse: Man legger tusenvis av treningstimer inn i forkant av mesterskap, men det er slående få bilder av det. Man får være med i hverdagen når han kjemper, der den virkelige jobben ligger. Det er et godt fotografi hvor man kjenner kulden på kroppen.
3. pris: Vegard Wivestad Grøtt, Bildbyrån
Gulldrømmen som brast: Christian Rismark, målvakt Markus Pettersen og Kristoffer Barmen fortviler etter at Rosenborg har scoret sitt andre mål under seriefinalen på Brann stadion i Bergen. Brann jaktet seriegull. Byens bryggeri slapp et eget «gulløl» med skriften «Gullet ska hem». Men gullet kom aldri til Bergen. Gullet gikk til Trondheim og Rosenborg. Nok en gang.
Juryens begrunnelse: Et godt journalistisk bilde. Ofte ser man glede i sånne bilder, men her er resignasjonen i fokus. Den lille gleden i bakgrunn lager en fin spenning.
Portrett
1.pris: Janne Møller- Hansen, VG
Jezidikvinne: Jesidikvinnen Ahlam (26) fra Tel Kasab i Sinjar slapp ut av IS-fangenskap i slutten av september 2018, etter fire år som slave. Hun ble kjøpt av tre ulike menn. De siste årene bodde hun og hennes tre sønner i Deir ez-Zor i Syria, IS’ siste tilholdssted av en viss størrelse. Nå bor hun sammen med ektemannen og sønnene i en provisorisk flyktningleir i Zayniyat utenfor Dahuk i Irak. En mann med navn Abdullah Shrem tilrettela for at hun og barna ble smuglet ut av Syria, til en pris på 61.000 amerikanske dollar.
Juryens begrunnelse: Her er det blikket som avgjør. Hun ser innover i historien sin, mot avgrunnen. En virkelig sterk historie. Det er noe malerisk og ikonisk over det, som gjør at man tar seg tid til å tenke på hva hun fak- tisk har blitt utsatt for. Samtidig er ikke lyset perfekt, og det gir bildet en troverdighet.
2.pris: Linda Bournane Engelberth, VII
Outside the Binary: Ana (22) fra Yogyakarta i Indonesia identifiserer seg som «gender fluid». ”Jeg vil ikke kategoriseres som mann eller kvinne fordi det å være «gender fluid» er å være uten grenser. Jeg har følt det slik siden jeg var et barn. Det å ha et flytende kjønn er veldig komplisert, spesielt når det kommer til forhold. Mennesker vil som regel alltid ha en definisjon, om du er mann eller kvinne, og jeg føler meg ukomfortabel med dette. Alt jeg ønsker er å være meg selv og å bli akseptert for den jeg er.”
Juryens begrunnelse: Et bilde man stopper opp ved. Måten hun står på tiltaler juryen, hun får være ekstremt sterk. En historie som fortelles av mange, en historie man skal ta på alvor. Et godt fotografi.
3.pris: Klaudia Lech, Frilans, VG
Beskytte og bevare: Et lite hus ved ferieparadiset Lake Tahoe er søstrene Teresa (23), Amanda (27) og Katrina DeLallo (32) klare med hvert sitt våpen hvis noen skulle prøve seg. Mer enn én av ti kvinner i USA eier et skytevåpen. I 2013 lanserte National Rifle Association (NRA) en egen TV-kanal for kvinner som de kalte «Armed and Fabulous». Pistolklubber og skytekonkurranser for kvinner øker også i antall. – Et bevæpnet samfunn er et høflig samfunn. Statistisk er det mindre sjanse for at folk prøver seg på noe et sted hvor man er bevæpnet. Det er mindre kriminalitet og tryggere, hevder Amanda.
Juryens begrunnelse: Det tar litt tid før man oppdager våpnene i dette bildet. Den tilforlatelige måten jentene står med disse, midt i et boligområde, sier mye om USA. Bildet utfordrer ideen man har om våpeneiere, og er en overraskende fortelling som rommer både kjønns- og våpendebatt.
Åpen klasse
1. pris: Therese Alice Sanne
Svart Sol: Følelsen av å være fanget i et indre kaos – i en eksistensiell krise – kan bare oppleves av en selv. Motsetningen mellom det ytre vi kan se og en persons indre tanker, er for stor til å begripe. I beskrivelsen av smerten kommer ord til kort. Hvordan kan en slik intens indre virkelighet, usynlig for oss andre, forstås og formidles? Én av fem unge oppgir at de sliter psykisk. Her har tre av de bidratt ved å tegne, male og skrive på portrettene av dem selv.
Juryens begrunnelse: Det er en spennende tid for fotografiet, og det skjer mye på dokumentarfeltet som bryter ut av de faste rammene. Dette er et forsøk på å prate om psykisk sykdom, som er utrolig vanskelig å visualisere. Subjektene har eierskap i sine egne bilder. Det er ikke fotografens tolkning. Serien vinner for følelsen den skaper.
2. pris: Knut Egil Wang, Moment/Dagens Næringsliv
Evig kjør: På raggerstevnet Wheels & Wings drømmer unge svensker seg tilbake til det bensinluktende 50-tallet. Raggarstevnet Wheels & Wings i Falkenberg, Sverige. Ordet raggar betyr å sjekke damer.
Juryens begrunnelse: En cinematisk, vakker serie. Fra den rosa røyken, til kvinnen som lener seg på bilen i motlys. Den er klassisk fotografert og det virker som man er i en annen tid. Men det er jo Sverige.
3. pris: Klaudia Lech, Frilans / VG
Venter på sjefen: Personell fra det amerikanske luftforsvaret var oppstilt til ære for Nato-sjefen, i god tid før flyet hadde landet på Sheppard Air Force Base i Texas. Sikkerhetssituasjonen i verden er høyspent. På sjarmoffensiv i USA og Canada kommer Nato-sjefen med et hjertesukk: – Dette var ikke jobben jeg ble valgt til. Men det var jobben jeg fikk.
Juryens begrunnelse: Et bilde som oppsummerer absurditeten i makt og verdenspolitikk, hvordan vi flytter rundt på statsledere og har et show. Det er likegyldig om det er Trump, Stoltenberg, eller en annen statsleder som er på vei.
Klima og Miljø
1. pris: Hanne Marie Lenth Solbø, Morgenbladet
Den grønne kua: På Geno oksestasjon på Stange i Hedmark tar de klimautfordringen ved hornene. Mer enn halvparten av klimagassene fra norsk landbruk kommer fra storfe som slipper ut avgasser - på godt norsk promper og raper. På Stange avler de fram storfe som skal slippe ut 20% mindre gass enn vanlig storfe.
Juryens begrunnelse: En serie som viser at det går an å gjøre fortellende bilder om hva som helst så lenge man tenker utenfor boksen. En god løsning på en vanskelig visuell oppgave, som forteller en god og overraskende historie.
2. pris: Odin Jæger Frilans, VG
Mannen: I oktober 2018 ble beboerne under fjellpartiet Mannen evakuert for tiende gang siden første evakuering og for femte gang i 2018. Det ustabile fjellpartiet beveger seg voldsomt, men det skulle altså ikke rase denne gangen heller.
Juryens begrunnelse: Man reagerer umiddelbart på dette bildets romvesenaktige natur. Det ville ikke vært mulig å produsere et sånt fotografi teknisk for ti år siden. Historien bak er sterk.
3. pris: Ørjan F. Ellingvåg Frilans / Dagens Næringsliv
Lakenskrekk: Flere hundre kvadratmeter av Rhonebreen i Sveits er dekket av hvite, enorme flislaken. Flisteppene er med på å bremse opp smeltingen av isgrotten, som er levebrødet til mannen bak flisteppene. Philipp Carlen er fjerde generasjons istunnelbygger på breen. I de senere år har han sett flere og flere turister komme for å se den døende isbreen før den forsvinner helt. Teppene han bruker er med på å kjøle ned breen og dempe effekten av sola, men han innser at det er en tapt kamp. Innen 2090 vil de fleste av isbreene i alpene være forsvunnet som følge av global oppvarming.
Juryens begrunnelse: Dette bildet viser en desperat handling, en ytterste konsekvens av skadene vi mennesker påfører verden rundt oss. Teppene som dekker til breen minner om et likklede, eller en grav. Det peker fremover, mot hvordan verden vil bli.
Dokumentar Norge
1. pris: Mirjam Stenevik
Å kome frå ei øy: En snau time sør for Bergen ligger øya Selbjørn, med litt over 2.000 innbyggere og ett vinmonopol. Dette er et prosjekt om å reise langt vekk, ivrig etter å distansere seg fra småsamfunnet man har vokst opp i, men så lengte tilbake likevel.
Far og yngste sønn sammenligner skostørrelser, tilsynelatende i uvisshet om at de har kledd seg helt likt denne dagen.
Juryens begrunnelse: Som alle andre europeiske land, sentraliseres Norge mer og mer. Kommuner og fylker blir slått sammen. Denne serien forteller om dette med en udirekte, sørgelig nerve. Samti- dig er det et håp i den, og et veldig fint bilde på Norge og om å ikke flytte til byen.
2. pris: Helge Skodvin, Moment
Deilig er Jorden: Jul på rådhus og fylkeskommunale bygg. Jul på kontorer og industriområder. Avstanden mellom den idealiserte «nek- og dompap»-julen og virkeligheten er enorm. Og det er i det spennet at disse fotografiene er blitt til. Noen vil kanskje kalle bildene kyniske. Jeg kaller de realistiske. Noen vil si bildene er ironiske. Jeg kaller de subjektive og kommenterende. De er i alle fall fotografert med kjærlighet. For dette er også min jul. Jeg liker julen. Jeg liker tradisjonene, høytideligheten. Lukten av pinnekjøtt. Regn og åtte varmegrader utenfor vinduet. Jeg blir rørt av dor- ullnisser. Jeg får tårer i øynene på tredjeverset av Deilig er Jorden. Hvert eneste år.
Juryens begrunnelse: En serie med fin dynamikk og underfundig humor. Man kan se at fotografen er drevet av eget initiativ. Å få betrakteren til å le i bildejournalistikken er godt gjort i seg selv, men uansett hvor mye vi setter pris på en god julekalender er serien litt for lang.
3. pris: Martin Slottemo Lyngstad, Paragon
Døden nær: Det er lenge siden døden var en del av det norske hverdagslivet, som en påminnelse om de biologiske grensene våre. I dagens samfunn har døden blitt et tabu som ikke angår oss. Over halvparten av den norske befolkning dør på sykehjem. Mange som kommer dit er totalt uforberedt på hva som venter dem. Hvordan ser døden ut i Norge i dag og hvordan ser livet ut - rett før døden?
Juryens begrunnelse: En historie man har sett før, men som er veldig godt fortalt her. Bildene vitner om en fotograf med dedikasjon, som har fulgt med hele veien. Det er tydelig at fotografen har investert mye tid i arbeidet med disse bildene. Serien kunne vært strammere redigert.
Dokumentar Utland
1. pris: Andrea Gjestvang, Panos Pictures
No man is an island: Siden finanskrisen på 90-tallet har kvinneflukten fra den færøyske landsbygda til hovedstaden og ut av landet etterlatt sam- funnet med en stor overvekt av menn. Mange unge kvinner reiser til utlandet for å studere, og mer enn halvparten vender ikke tilbake. De ser ingen fremtid i bygder, hvor et tradisjonelt levesett med jakt, fiske, sauehold og industriarbeid står sterkt
Juryens begrunnelse: Serien er klassisk løst med fint håndverk, og den forteller oss noe nytt: Om kvinnene som har dratt og mennene som er igjen. Selv om det er mange bilder, kjeder man seg ikke. Det er gledelig å se en dokumentar fra nettopp Færøyene.
2. pris: Paul S. Amundsen
Europa: En fire år lang reise gjennom 37 av Europas 44 land. År preget av migrantkrise, brexit og fremmedfrykt. Fragmenter av europeisk historie, slagmarkene, de smeltende isbreene og grensegjerdene som har blitt reist. Og viktigst av alt – den unge generasjonen europeere som vokser opp omgitt av store endringer. Et slags portrett av et kontinent.
Juryens begrunnelse: En omfattende dokumentar som fremstår tidløs. Det er kun små hint som peker mot vår tid. Det er en stor styrke at man ikke umiddelbart aner om man befinner seg i Øst-, Sør- eller Vest-Europa. Blikkene til ungdommen rundt på kontinentet rommer så mye, og bildene er tro mot de som står foran kameraet. Rekker nesten helt opp.
3. pris: Espen Rasmussen, VG
Bosetterne: I 2018 feiret Israel 70 år. Siden de historiske maidagene i 1948, har israelerne ligget i konstant konflikt med sine arabiske naboer. 400.000 israelere er bosettere på det okkuperte Vestbredden. Etter statsdannelsen ble over 700.000 palestinere jaget på flukt. To folk forlanger kontroll over det samme landområdet: Det hellige land.
Juryens begrunnelse: En gjennomarbeidet serie med flere sterke enkeltbilder. Det første bildet med kalott og gevær plasserer oss umiddelbart i konflikten. Serien burde vært kortere da noen bilder trekker helhetsinntrykket ned.
Beskrivelse: Spørsmålet om Brexit splitter det britiske folk. TV 2 møtte den ihuga remain-aktivisten Peter Cook i London. Han har fått føle på kroppen hvor betent dette spørsmålet er.
Bidragsytere: Lars Christian Økland (foto og redigering), Kjetil Iden (reporter)
Juryens begrunnelse: Gjennom å følge en enkelt karakter, gir videoen inngang til et stort og komplisert tema. Bildene er suverene, lyden er god, videoen er godt klippet, har effektiv speak og et tydelig budskap. Juryen har valgt å premiere en handlingsdrevet video med gjennomgående godt håndverk. Den viser at det er mulig å belyse et komplekst tema på en engasjerende måte innenfor nyhetssjangerens begrensede produksjonsrammer.
Beskrivelse: Hvis du følger Høyre på Instagram blir du servert statsminister Erna Solberg iført birøkterdrakt, vitser om Paradise hotel og Tinder-referanser. Det du ikke får, er politikk.
Bidragsytere: Torgeir Strandberg (research, foto og redigering)
Juryens begrunnelse: Med utgangspunkt i en enkel nyhetssak, løfter reportasjen oss inn i grunnleggende refleksjoner rundt demokrati og samfunn. Den er lett fordøyelig, engasjerende og gir oss ulike perspektiver. Juryen verdsetter at man også i nyhetssjangeren kan bruke en leken form som framhever innsikt og dybde.
Beskrivelse: Thomas Mørch er en naturfotograf og villmarksguide som bor i Nesbyen. Like ved ligger Vassfaret, et område kjent for sin vakre natur og utrydningstruede dyrearter. Nå ser Thomas med bekymring på økende skogbruk og hytteutbygging i naturområdet der han har vokst opp. Det blir stadig mindre natur å utforske. Hva skal bli igjen til barna hans?
Bidragsytere: Petter Berntsen (foto og redigering)
Juryens begrunnelse: Juryen falt for en stillfaren fortelling om en viktig problemstilling. I ei tid der rask klipperytme og høyt tempo ofte fremheves, har fotografen her valgt en rolig form som på en fabelaktig måte underbygger tematikken. Pluss for nydelige bilder, gjennomtenkt musikkbruk og gode situasjoner som bringer oss nær de medvirkende og deres opplevelser.
Beskrivelse: Under årets valg til nasjonalforsamling i Sverige fikk det innvandringskritiske partiet Sverigedemokraterna over 17 prosent av stemmene. Hvorfor velger nesten hver femte av Söta Bror å stemme på et parti med bakgrunn i rasisme og nasjonalisme?
Bidragsytere: Nicolai Delebekk (produksjon, intervju og research), Christian Roth Christensen (arkivvideo)
Juryens begrunnelse: Denne reportasjen var sendt inn til nyhetskategorien, men var lengre enn konkurransereglene tillater og kan derfor ikke premieres. Juryen ønsker likevel å gi hederlig omtale til Nicolai Delebekks bidrag til konkurransen, og spesielt denne reportasjen. Han behersker usedvanlig mange visuelle fortellergrep som han bruker på svært engasjerende måte. Samtidig kan det bli vel mange virkemidler på en gang, slik at formen av og til kommer i veien for selve budskapet. Likevel er Delebekk i ferd med å tråkke opp et spor i den nye digitale fortellerstilen.
Videoreportasje / dokumentar, kort
1. pris: Jil Yngland og Anders Melchior, Aftenposten / Paragon
Beskrivelse: For den lille familien fra Larvik oppfyller små menneskelignende dukker drømmen om egne barn. De er en del av et lite, men voksende miljø i Norge.
Bidragsytere: Jil Yngland og Anders Melchior (research, foto og redigering)
Juryens begrunnelse: En god videoreportasje skal appellere til følelsene, og dette bidraget stiller i en særklasse. Historiefortellerne tvinger oss til å kjenne på sterke og til dels motstridende følelser rundt et lite kjent fenomen. Reportasjen er svært godt og stilsikkert fotografert. Dette er en dramaturgisk og fortellerteknisk perle der vesentlig informasjon porsjoneres ut med perfekt timing, gir oss stadig ny innsikt og tar oss med på en følelsesmessig reise som begynner med avstand og undring og ender med empati og forståelse.
Beskrivelse: Hvordan oppleves det å få demens i ung alder? Vi følger Jannicke (54) som har blitt diagnostisert med Alzheimers sykdom og hennes samboer og kjæreste gjennom 16 år, Hildegunn (59).
Bidragsytere: Siv Johanne Seglem (foto, regi og klipp), Trude Lorentzen (journalist)
Juryens begrunnelse: Dette er en dypt gripende kjærlighetshistorie som gir en sjelden nær opplevelse av hvordan det er å leve med Alzheimer. Fortellerne har vært til stede og fanget situasjoner som er avgjørende for å forstå sykdommen. De har også på en rørende og respektfull måte klart å få fram kontrasten mellom en ressurssterk og klok kvinne og det sykdommen gjør med henne og forholdet til partneren. Det innsendte bidraget fremstår noe uferdig på lydsiden, uten at det er avgjørende for helhetsinntrykket.
Beskrivelse: Sissel Berdal Haga (78) har vært samboer med Olav Thon (95) i over tjue år. Da hun gikk av med pensjon som tingrettsdommer begynte hun sin andre yrkeskarriere.
Bidragsytere: Øyvind Elvsborg (foto og redigering)
Juryens begrunnelse: Et kjendisportrett som kommer mye nærmere enn vi er vant til, og som dessuten evner å ta vare på viktige bikarakterer i et relativt kort format. Bildespråket er delikat, og samspillet mellom bilde og kommentar gir fin framdrift i fortellingen. Dette er en fargerik og oppløftende reportasje som viser en annen side av alderdom enn den vi vanligvis ser i nyhetsbildet.
Videoreportasje / dokumentar, lang
Ingen priser
Juryens begrunnelse: Det produseres mange flotte dokumentarfilmer på over 30 minutter her til lands, men bare to av disse fant veien til denne konkurransen. Juryen finner det derfor meningsløst å kåre en vinner basert på dette grunnlaget. Det deles derfor ikke ut noen priser i kategori 12.
Årets videojournalist
Årets videojournalist: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media
Beskrivelse: Når skeive vender tilbake til hjembygda for å delta i Norges første bygdepride, møter de høylytte protester fra en lokal menighet. Vi følger 52 år gamle Bjørn-Tore som flyttet fra Volda for å leve friere som homofil i storbyen. Han har blandede følelser til å skulle gå i parade på stedet han en gang opplevde mange fordommer.
Bidragsytere: Julie Lunde Lillesæter (foto og regi), Julia Dahr (regi), Mathias Askeland (klipp) og Karoline Fjugstad Wendelborg (lyddesign). Produsert av Differ Media AS og Aftenposten.
Beskrivelse: Rumenske migranter har blitt et vanlig syn i norske byer. Hvorfor reiser de hit, og hva skjer med stedene de forlater? The Dry Valley er et poetisk og uventet portrett av rombefolkningen i det som er kjent som Romanias “skandinaviske landsby”.
Bidragsytere: Julie Lunde Lillesæter (foto og regi), Julia Dahr (co-regi), Adam Thomas (klipp) og Karoline Fjugstad Wendelborg (lyddesign). Produsert av Differ Media AS. NRK har norske rettigheter.
Juryens begrunnelse: Årets videojournalist leverte to svært solide dokumentarer til konkurransen. Med filmene Bygdehomo og The Dry Valley viser vinneren en unik evne til å fortelle viktige historier gjennom stillferdige skildringer av mennesker og relasjonene mellom dem. Fotografen har et gjennomført og modig bildespråk, og hun tør å la karakterene drive fortellingen framover uten å bruke fortellestemme. Det samlede bidraget er så sterkt at juryen velger å løfte fram fotografen som årets videojournalist framfor å premiere bidragene individuelt.
Årets fotojournalist
Paul S. Amundsen
Natt til 30. september holdt rockeklubben Garage i Bergen åpent for siste gang. For stamgjestene og de ansatte ble det en natt fullt av sterke følelser, allsang og gravøl. Her headbanger Joseph Ryder til musikken
Juryens begrunnelse: Årets fotojournalist har fortalt mye på ett år. Han tar ansvar for hvordan han vil formidle historiene sine og tar aktive visuelle språkvalg. Fotografen evner å jobbe med store prosjekter med en tydelig identitet, og han er en allsidig og tydelig forteller.
Årets nykommer
Simen R. Ulvestad, Bilder Nordic
Peter Pan: Aleksander Bakken er det man kan kalle en fri sjel. Kunst og poesi er hans lidenskaper. Motivene på bildene er knyttet til han, og uttrykker hans hverdag slik han ser den. Hans tanker. Hans liv. Livet hans kan tolkes på ulike måter, det kan dømmes eller respekteres. Man må aldri glemme at bare Aleksander selv bærer sannheten, slik vi bærer våre.
Juryens begrunnelse: Årets nykommer forteller om sin egen generasjon og verden på en spennende måte. Han skiller seg tydelig ut i konkurransen, med et fritt bildespråk. Serien vinneren har sendt inn kunne godt ha spisset narrativet sitt og jobbet med å vise frem hvorfor akkurat denne historien er viktig for leseren.
Årets bilde
Brian Cliff Olguin
Helge og Anniken, høsten 2018: Etter at Helge Kupiec ble overfalt på åpen gate i påsken 2017 har helsen hans forverret seg. Han er blitt avhengig av rullator, men han fortsetter å passe på sin kjæreste og bestevenn. De møttes en gang på nittitallet da de tok oppdrag for flyttebyråer. Nå har Anniken flyttet inn hos Helge. Helge har siden dette bildet ble tatt også fått tildelt motorisert firehjuling av Oslo kommune.
Fattigdommen i Norge øker. Mellom 2011 og 2016 økte andelen innbyggere som lever med vedvarende lavinntekt fra 7,7 prosent til 9,4 prosent. Mange som lever med lavinntekt står utenfor det ordinære boligmarkedet. Noen av de dårligst stilte faller også utenfor det private leiemarkedet, og kan derfor kunne søke om kommunal leilighet. I Oslo kommune har bydel Sagene-Torshov det høyeste antallet kommunale boliger, og området Søndre Åsen huser en stor konsentrasjon beboere som leier av kommunen.
Juryens begrunnelse: Årets bilde vokste på juryen underveis. Da det skulle avgjøres, var det kun ett bilde som kunne vinne, og dette ble enstemmig vedtatt av årets jury. Fotografen har dratt hjem til de statistikken handler om, og han våger å gå inn i det sårbare. Ulikhetene i det norske samfunnet ser oss i øynene på en ekstremt verdig måte. Man skal virkelig forholde seg til situasjonen hans. Det er tydelig at fotografen har en sosial agenda, og har gått grundig til verks. Fotografiet har en tidløshet over seg, det kunne vært for hundre år siden, men det er det altså ikke. Dette er Norge i vår tid.