Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Don't dad dance. Ikke vær han pinlige fyren ute på dansegulvet som fremdeles tror han kan alle de kule bevegelsene.
Beskjeden kom fra Jim Waterson, redaktør for mediestoff i britiske The Guardian og tidligere journalist i Buzzfeed. Forrige uke besøkte han Oslo blant annet for å fortelle hvordan mediene kan nå dem under 30. En målgruppe Waterson, med sine 29 år og 11 måneder, snart selv forlater.
Waterson var invitert til Norge for å delta på Demokrati & medier-dagen hos NRK. Foredraget han holdt hadde fått navnet: 2019: What the hell is going on? Og selv om Waterson ikke hadde noe fullgodt svar på dette spørsmålet, hadde han en del tips til norske redaksjoner.
Et av dem var: Ikke forsøk å være kulere enn du er. Da blir du han teite middelaldrende mannen ute på dansegulvet som alle gremmes over.
Her er Watersons råd til norske medier:
Ikke lur folk til å klikke
– Buzzfeed jakter kanskje på klikk, men de bruker ikke «luretitler». Gjør du det, blir leserne sure. Men å få noen til å klikke på en overskrift er i utgangspunktet en bra ting.
Vær bevisst på hva du benchmarker mot
– En kjendissak vil nesten alltid leses mer enn en artikkel om offentlig økonomi. Det betyr ikke at økonomiartikkelen er en flopp. Tommelfingerregel: Målet må være å nå et så stort publikum som mulig for denne typen artikkel.
Format betyr noe
– Hvis en historie er best fortalt med 3000 ord, så skriv 3000 ord. Er den ikke verdt mer enn 300, stopper du etter 300 ord.
Sats på nisjer
– Finner du en nisje som fungerer og som du kanskje er alene om, sats på den. Da kommer alle som er opptatt av denne nisjen til deg.
La smarte folk gjøre dumme ting
– Gi medarbeidere tid til å eksperimentere og prøve nye ting. Kanskje går det galt, kanskje klarer de å komme opp med noe nytt og spennende.
Alt må ikke være like seriøst
– Veldig seriøse Bloomberg laget dataspill om brexit, hvor målet var å få statsministeren til å komme i mål med forhandlingene. Da jeg jobbet i Buzzfeed forsøkte vi oss med politikerintervju på Snapchat. Det var ikke en god idé, så ikke gjør det, men vi prøvde.
Sats på journalistikken
– Journalistikk er viktigere enn mange klikk. Finn ut hva som er den riktige framgangsmåten på de ulike plattformene, og hva som representerer merkevaren best. Det finnes dessverre ingen enkel måte å få folk til å lese en artikkel om hva som skjedde i parlamentet i går. Og partiske halvsannheter vil nesten alltid få flest klikk.
– I dag har leserne tilgang til mer kvalitetsinnhold en noensinne. Bra for dem, men det betyr hardt arbeid for oss.
Ikke forsøk å være kul hvis du ikke er det
– Det som fungerer for Buzzfeed, fungerer ikke nødvendigvis for NRK. Og husk: Folk blir eldre. Dagens 21-åring kan kanskje bli en leser når han er sint fordi han må betale for mye skatt som 31-åring. Ikke forsøk å nå de unge til enhver pris.
Gi bakgrunnsinformasjon
– Folk har ikke alt i hodet. Jeg hadde noen dager fri, og da jeg kom tilbake klarte jeg ikke lenger å forstå alt det som ble skrevet om brexit. Så raskt går det. Og jeg er en journalist som dekker politikk.
Noe må velges bort
– Har redaksjonen færre journalister, kan man ikke dekke alt. Noe må kuttes eller prioriteres ned. Unngå det som blir middelmådig, det fungerer ikke digitalt.
Ansett de unge
– Det må være folk i redaksjonen som representerer de målgruppene man ønsker å nå. Skal man nå de unge, må man ansette unge.
Snakk med folk
– Gå ut og snakk med folk. Internett må sees på som en del av virkeligheten, men ikke stol på internett alene.
Finn ut hva leserne er opptatt av
– I valgkampen i Storbritannia ble revejakt og forbud mot elfenben plutselig temaer som folk var opptatt av og konfronterte politikerne med. «Ikke nyheter», mente vi journalister, men leserne var ikke enige.
Leserne kan ikke tvinges
– Vi kan ikke tvinge folk til å spise grønnsaker, og heller ikke tvinge dem til å lese nyheter. Jobb deg rundt problemet.
Hvis dette ble litt mye, hadde Waterson også et triks som - etter hans erfaring - alltid fungerer:
– Finn interessante nyheter som appellerer til folk. Publiser dem i et passende format - og sørg for å distribuere nyhetene til der hvor folk er, og ikke der hvor du ønsker at de skal være.