Det varierer hvem i NRK Nyheter som lager videoer for sosiale medier, sier redaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK Direkte-redaksjonen. Her er redaksjonen like etter streiken i sommer. Arkivfoto: Kristine Lindebø
– At en sak presenteres annerledes på sosiale medier enn i Dagsrevyen, er en styrke
NRK-redaktør Espen Olsen Langfeldt svarer på kritikken.
Onsdag skrev Journalisten om funnene masterstudent Stine Mari Velsvik gjorde da hun undersøkte hva som skjer med en TV-reportasje fra Dagsrevyen i det den redigeres om for publisering på Facebook.
I sin masteroppgave konkluderer hun med at det journalistiske produktet ofte blir dårligere i en sak presentert på Facebook sammenlignet med Dagsrevyen.
Facebook-videoene hun undersøkte hadde både feil og unøyaktigheter, i motsetning til Dagsrevyen-reportasjene, som var grundig gjennomarbeidet og presise.
Har misforstått
– Ofte berører vi samme tema, men at en sak presenteres annerledes på sosiale medier enn i Dagsrevyen ser vi på om en styrke og en bredde i tilbudet fra NRK, skriver Espen Olsen Langfeldt, redaktør for Direkte-redaksjonen i NRKs nyhetsavdeling, i en e-post til Journalisten.
– Vi setter stor pris på at nyhetsformidling på sosiale medier debatteres offentlig, og det er veldig bra at også innhold i sosiale medier granskes med det blikket som er gjort her, skriver han.
Langfeldt mener likevel at enkelte misforståelser kunne vært unngått hvis Velsvik hadde tatt kontakt med NRK Nyheter underveis i arbeidet.
NRK Direkte-sjefen mener en kan få inntrykk av at sakene som er nevnt som eksempler opprinnelig er laget for Dagsrevyen, og at det deretter er laget en versjon for sosiale medier. Det er derimot et kontinuerlig arbeid med å lage versjoner av innholdet, av hensyn til målgruppene og plattformenes egenart, forteller han.
– Vi må fortelle historiene annerledes til en annen type publikum. Det er å nedvurdere verdien av sosiale medier dersom man tror at oppdraget kun dreier seg om «versjonering» av saker fra Dagsrevyen.
Dedikerte medarbeidere
NRK har egne folk som jobber dedikert med innhold til sosiale medier, og det varierer fra sak til sak hvem som lager innholdet. Det er viktig for NRK at de på Facebook og andre plattformer nå ut med innhold til andre målgrupper enn de ville gjort uten.
NRKs mål et at publisering i sosiale medier skal lede publikum inn til NRKs egne plattformer og skape engasjement der, noe Langfeldt mener de lykkes svært godt med, og viser til at NRK dominerer på sosiale medier i Norge, og skaper dobbelt så mye engasjement som VG.
– Dette jobber vi svært bevisst med, og det gir resultater.
Må tilpasse historien
– Hvilke vurderinger gjør dere om dette når en video klippes om til Facebook?
– NRK har som mål å treffe fire av fem av befolkningen med vårt innhold – og da må vi tilpasse historiefortellingen til de ulike plattformene. Hvordan vi forteller en sak i Dagsrevyen, kan derfor svært ofte ikke overføres til sosiale medier – her må vi ta hensyn til en annen type brukere og en annen publiseringsplattform, skriver Langfeldt, og presiserer:
– Men kravene til fakta , etterrettelighet og redelighet overfor brukerne er selvfølgelig like store her som på alle andre områder.
– Hva er en god Facebook-video for dere?
– Vi lykkes med en god Facebook-video dersom den klarer å skape stor interesse og engasjement om et viktig og sentralt emne i samfunnsdebatten, og som igjen skaper trafikk på våre egne plattformer.