– I vår kategori innenfor nyhetspodkaster er vi jevnstore med flere mediepodkaster som har større mediehus i ryggen, det er vi faktisk veldig stolte av, sier Svein Tore Bergestuen og Eva Sannum.Foto: Marte Vike Arnesen
Tut & Mediekjør-duoen vil bli landets ledende mediekritikere
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Vi knuser de andre! roper Svein Tore Bergestuen.
– Sånn kan vi ikke si, det er ikke en sympatisk holdning, Svein Tore, så høye og mørke kan vi ikke være, skyter Eva Sannum inn.
Bergestuen og Sannum har kommet syklende sammen. Det er varmt i været, og de er sent ute til innspillingen Journalisten skal få være med på.
– Vi er alltid forsinka, men vi har en viss plan om hva vi skal prate om. Folk undervurderer hvor mye planlegging som ligger i en podkast, sier Sannum og låser sykkelen før de sammen løper inn i heisen.
Klatrer på podtoppen
Stemningen i det lille mørke studioet er god. For på den siste Podtoppen-målingen har den lille uavhengige podkasten Tut & Mediekjør klatret, mye.
Bergestuen leser opp tallene fra mobilen:
– Vi økte med 76 prosent på unike enheter som lytter til podkasten, og 53 prosent økning i antall strømmet siden forrige uke. Vi slo en del av de store mediehusene som også hadde nye podkasteepisoder ute den uka.
– I vår kategori innenfor nyhetspodkaster er vi jevnstore med flere mediepodkaster som har større mediehus i ryggen, det er vi faktisk veldig stolte av.
Inne i studio venter en litt stressa Hanne McBride. Hun er kommunikasjonsdirektør i Discovery og ukas gjest. Hun var tidlig ute, og har ventet en stund på de to praterne.
Sannum og Bergestuen setter seg ned og småprater litt med hverandre og med gjesten, før de gjør seg klare til å prate mer.
– Vi har tetta igjen lufteanlegget fordi det bråker så fælt. Derfor er det sykt varmt her inne, forklarer Sannum.
– Når du kommer inn later vi som du banker på døra, og så tar vi runden rundt bordet, sier hun til McBride og ler.
– Hva har irritert deg med medienorge de siste dagene? spør Bergestuen.
– Vi må si noe om bukfettet! skyter Sannum inn.
Annonse
Podkast og byrå
Podkasten, som kun blir kalt «Tut» av Bergestuen og Sannum, ble til ved en tilfeldighet. Lyder Produksjoner, med Christian Marstrander i spissen, lagde en podkast om Baneheia-saken sammen med Bergestuen, og de ønsket å jobbe videre sammen.
– Vi snakket om at vi hadde lyst til å lage en mediepodkast om ting vi interesserte oss for, og siden jeg har jobbet som kommunikasjonsrådgiver og journalist, og en del med presseetikk, tenkte vi at en podkast med temaet «Hvordan blir journalistikken til?» kunne fungere.
– Ideen kom fra Christian såvidt jeg husker, og så sa jeg: «Jeg tror Eva Sannum passer godt til å være med i denne podkasten, hun har sittet 14 år i Pressens Faglige Utvalg ».
– Christian syntes det var en kjempeidé, og vi bare klinte til, forteller Bergestuen.
De møttes og spilte inn et pilotprogram fra stua til Sannum. Det tok ikke lang tid før de også hadde etablert kommunikasjonsbyrået Sannum og Bergestuen.
– Mange tror det var to prosjekter hånd i hånd, men sannheten er at samarbeidet med podkasten gjorde at vi fort innså at vi jobbet bra sammen. Det gjorde at vi startet byrået noen måneder senere, forklarer Sannum.
– Firmaet er et direkte resultat av at vi har blitt kjent gjennom dette prosjektet. Jeg opplever at vi gikk litt lengre enn hennes komfortsone da vi bestemte oss for å bare starte en podkast uten en plan og uten en strategi, sier Bergestuen og ler.
– Jeg hadde lenge gått og tenkt på hva kan jeg gjøre med den kunnskapen jeg opparbeidet meg i PFU. Jeg hadde aldri turt å hoppe ut i det om det ikke var for pandemien og at vi fikk litt støtte fra Fritt Ord, legger Sannum til.
Samfunnsansvar
De mener selv podkasten bidrar til å ivareta en sunn demokratisk debatt ved å forklare folk hvordan ting henger sammen i mediebransjen.
– Vårt prosjekt er å sørge for at redaktørstyrte medier for det første skjerper seg, men at de også får den tilliten de fortjener i et samfunn, sier Bergestuen.
– Vi mener at vi burde blitt tilsendt penger hver eneste dag av mediehusene.
– Ja, som lønn for strevet, legger Sannum til.
– Vi jobber sammen i et selskap som består av flere enn oss, men det blir borte en dag i uka på grunn av dette, og noen kvelder. Det er en kontinuerlig vurdering om vi kan fortsette eller ikke, sier Bergestuen og spør:
– Vi får ikke betalt for det, så kan vi egentlig fortsette med det?
– De pengene vi får går til produksjon. Det er viktig å understreke. Dette er ikke jobben vår, det er noe vi gjør fordi det er gøy og viktig.
Annonse
Energiske pratmakere
Tilbake i studio veiver Bergestuen med hånda for å vise at de er i gang med innspillingen. Hånda kommer borti vannglasset. Vannglasset står ved siden av Mac-en. Bergestuen hopper opp og blir stående mens han holder den dryppende maskinen over hodet.
– Jeg har vært borti dette før, og jeg vet dette kommer til å gå til helvete, så nå må vi bare kjøre på med podkasten før Mac-en ryker.
– Du må legge til at det aldri har vært så mye energi i dette rommer før, sier en lattermild Sannum.
De starter igjen, ønsker velkommen til podkast og til ukas gjest. Det tar ikke lang tid før Bergestuen igjen avbryter sendingen.
– Dette er et opptak! Mikrofonen er ødelagt! Vi må fikse det og kommer straks tilbake, sier han til de fremtidige lytterne, før han plutselig løper ut av studio.
Tilbake i studio fremsnakker Hanne McBride Discovery, om hvor vellykket OL-sendingene har vært og om rekordstore seertall.
– Vi er ikke betalt av Discovery altså, sier Sannum inn i mikrofonen for å berolige lytterne om at de fortsatt er en mediekritisk podkast.
Hun begynner å stille kritiske spørsmål til kommunikasjonsdirektøren.
Sannum og Bergestuen presser på, de vil gjerne vite hvorfor de mest interessante sendingene ble lagt bak betalingsmur.
Bergestuen er i ferd med å avbryte McBride, men Sannum veiver frenetisk en finger i været og stirrer på Bergestuen for å få ordet.
De kommuniserer. Én finger i været, to for replikk. Den ikke så nøye planlagte sendingen virker overraskende samkjørt og koordinert.
– Vi har ingen plan
De ser hverandre og jobber sammen hver dag. De fungerer som en liten redaksjon på fritida, men planene om å utvide og nå ut til enda flere lyttere gjør at de er nødt til å finne nye måter jobbe på.
– Den åpenbare veien dit er å være underlagt et mediehus sånn at vi får en plattform. Problemet med det er at vi fortsatt må være er uavhengige, sånn at lytterne ikke lurer på hvem som eier oss, forklarer Sannum.
– Vi er i dialog med forskjellige aktører om mulige konstellasjoner for fremtiden, men det må vi tenke mer på, legger hun til.
– Vi vil gjerne etablere oss som den ledende medieaktøren innenfor mediekritikk, sier Bergestuen og utdyper:
– Nå finnes det, om noen, veldig få redaksjoner eller podkaster som driver med det vi driver med, så det burde ikke være så vanskelig å nå det målet.
De har sittet i det mørke varme rommet og pratet i over to timer denne torsdagen. Nå løper de videre, inn i heisen og ned på gata og til syklene. De avslutter intervjuet som det startet.
– Jeg må nesten ta sykkelen på toget jeg nå, for nå er jeg så innmari forsinka hjem, sier Bergestuen og sykler avgårde.