Featureredaktør Gry Egenes fortalte om arbeidet bak Tidal-avsløringene på Schibsted-konferansen Power of Journalism torsdag. Foto: Glenn Slydal Johansen
DNs Gry Egenes mener vi bare har sett starten av journalistikk på «databaseøkonomien»
– Viktig å jobbe med.
I begynnelsen av mai skrev Dagens Næringsliv (DN) at strømmetjenesten Tidal har manipulert artistene Beyoncé og Kanye Wests lyttertall på Tidal med flere hundre millioner falske avspillinger.
Torsdag var featureredaktør Gry Egenes invitert til Schibsteds journalistkonferanse Power of Journalism for å gi et innblikk i arbeidet.
DN engasjerte teknologiuniversitetet NTNU til å analysere databasen som redaksjonen satt på.
– Vi tenkte at vi har nok litt lite kompetanse selv. Vi syns selv mønstrene var snåle. Vi har flinke folk i DN, men dette var stort. Vi lette etter det beste miljøet i Norge på analyse av data og inngikk avtale med NTNU som fungerte som frie forskere. De har på en måte intervjuet databasen for oss. De har gjort en profesjonell jobb med professor, stipendiat og advokat. De har og jobbet med politiet og er vant med hvor langt man kan strekke en konklusjon. Vi syns det samarbeidet har vært bra, sa Egenes.
NTNU har jobbet transparent, og featureredaktøren sa at redaksjonen har måttet stole på forskernes konklusjoner.
– Vi har brukt mye tid på å verifisere funnene. Og sjekke tilbake mot databasen etterpå. Så har vi snakket med brukerne, noe som er en viktig jobb. Det er ekte brukere som kjenner sitt eget brukermønster, ikke bare fakebrukere. De kan si at den er min, men ikke den. At de ikke har hørt fem timer på natta på Kanye West.
Kommuniserer ikke
Redaktøren sa at redaksjonen har jobbet med strømmetjensten i tre år siden tidligere Wimp ble solgt til Jay Z og skiftet navn til Tidal.
– Det syns vi var spennende og er noe vi har fulgt tett. Det virket som en match made in heaven. Så har det bare gått rett i myra, vil jeg si.
På spørsmål fra intervjuer Veslemøy Østrem om den siste saken startet etter en lekkasje, svarte Egenes:
– Utgangspunktet her var et tips som vi så brukte et års tid på å nærme oss.
Tidal har ikke ønsket å svare redaksjonen om dokumentaren.
– Det er rart at de ikke vil kommunisere noen ting. Vi har stilt de spørsmål lenge. De har kommunisert med oss tidligere, men ikke i denne saken. Vi har gjort en veldig grundig samtidig imøtegåelses-jobb. Men det har vært trusler og påstander om at vi er skurker, bedragere, manipulatorer og antisemitter. Jeg tenker at de kanskje ikke har så mye å komme med da. Vi venter i spenning, svarte Egenes på spørsmål om muligheten for at redaksjonen kan bli saksøkt.
Moderne revidering
På spørsmål om hva som er veien videre for journalistikk på databaser, viste hun til mer oppmerksomhet rundt slike saker.
– Veldig mye av økonomien er helt forandret. Nå begynner de første bedrageritilfellene å bli avdekket. Men så ser vi også Facebook og reklamebransjen at det er masse spennende å jobbe med. Det tror jeg er viktig for økonomi- og kulturjournalistiskken å jobbe med.
For Facebook har det nylig stormet rundt Cambridge Analyticas bruk av data fra nettsamfunnet og fra markedsføringsbransjen er det tidligere skrevet om triksing med sidevisninger av programmatiske annonser.
– En professor Dagens Næringsliv har jobbet med mener at moderne revisjonsselskaper må kunne revidere både økonomi og database. Det er et område som kommer til å utvikle seg veldig mye. Tidal har utmerket seg med ikke å rapportere, sa Egenes.
Tidal har ikke besvart en tidligere henvendelse fra Journalisten om en kommentar fra strømmetjenesten til Dagens Næringslivs dekning.