Skal undersøke brukernes holdning til mikrobetaling.

Skal undersøke om mediebrukere er åpne for mikrobetaling

Dansk høyskole studerer alternativene til klassiske abonnementssalg.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Danmarks medie- og journalisthøyskole (DMJX) melder at de har finansiering på plass, og skal gjennomføre en studie av alternative betalingsmåter for medieinnhold frem til starten av 2023.

– Selv om det er 25 år siden de danske mediene kom på internett, har man ikke for alvor lykkes med å skape et alternativ til klassisk abonnementssalg og annonseinntekter, forklarer lektor Aske Kammer fra DMJX.

Redaksjonelt går det rimelig godt. Men forretningsmodellene er ikke kommet i mål. Det har lenge blitt snakket om mikrobetaling og datawalls, men det finnes veldig liten kunnskap om brukernes forhold til det, mener Kammer.

Og det haster, skriver DMJX. I Danmark skal det være «vesentlig vanskeligere» å få brukere til å betale for digitalt redaksjonelt innhold enn i sammenlignbare land.

Forskerne skal gjennom intervjuer av brukere samt samtaler med medieledere avdekke medienes kunnskap om og erfaring med modellene, samt brukernes betalingsvillighet.

I tillegg vil brukere bli satt sammen i workshop-grupper, hvor de sammen skal utvikle konsepter og modeller for mikrobetaling og datawalls. Disse konseptene skal utprøves gjennom en lang rekke eksperimenter med andre mediebrukere i undersøkelsens siste del.

– Vi håper å kunne presentere bransjen for nye og dyptgående innsikter i danskenes betalingsvillighet for digitalt redaksjonelt innhold. Jeg er selv spent på hva undersøkelsene vil vise, men jeg håper de gir et klart svar så vi bedre kan forstå om modellene virker eller ikke, sier Kammer til DMJX.

Powered by Labrador CMS