De store mediehusene har et ansvar når det kommer til å følge opp gaming. Ikke bare ha fokus på ytterpunktene, men også nyansen, skriver Anita Sjåvik.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
DEBATT:
Det er store hull i den norske dekningen av gaming
Journaliststudent Anita Sjåvik om det voksende, men avglemte temaet gaming.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Konseptet
med data- og konsollspilling er ikke et nytt fenomen, så langt ifra. Det er
verdens mest rasktvoksende industri, og omfavner folk i alle aldre. Det som er
mest forbausende er medias tilbakeholdenhet rundt gaming.
Det var et håp om
muligheten for at NRK ville gå i bresjen da de startet opp LL35, men sett bort
fra livestream og dekning av Telialigaen, er det relativt lite fokus på området.
Medias fokus
er som regel vinklet positivt eller negativt, helt blottet for nyanse. Enten er
det folk som har blitt samfunnstapere på grunn av dataspill, eller så er det streamere
som tjener millioner i året. Det som ofte blir fremstilt i media er de få som
tjener på gaming, eller de som har store negative syn på det. Det fremgår som
at de eneste nyhetskriteriene som blir sett på er konflikt og sensasjon.
Identifikasjon er noe jeg selv, men også flere jeg har snakket med, savner. Gaming
blir i mange tilfeller knyttet til fordommer, der har media en viktig rolle. Det
at gaming er en av de største hobbyene i verden, som knytter folk sammen er
ikke noen stor nyhet.
Skal noen
finne ut hva som skjer i gamingkulturen, så er det store hull i den norske
dekningen. Det skrives om forskning som viser at spilling hjelper engelskkunnskapene til unge, men jeg vil påstå at media bidrar ved at unge må lese artikler på engelsk for å få informasjon.
Det ironiske er at mediene selv klør
seg i hodet for å finne ut hvordan de skal fenge unge lesere.
Skal noen finne ut hva som skjer i gamingkulturen, så er det store hull i den norske dekningen.
Mitt første råd
er å lage saker på om det unge interesserer seg for, som for eksempel en
månedlig anmeldelse av spill på forskjellige plattformer, eller saker om hva
som rører seg i bransjen.
Andre rådet er å innse at det ikke er en guttegreie,
gaming er for alle og det gjelder spillutvalget også. Det er selvfølgelig ikke
bra at jenter og gutter opplever trakassering, men hva med de som opplever
inkludering? De som føler at de har funnet et felleskap som er støttende? Det er
vel for lite sensasjon for å lage de sakene.
Det er tre
store norske nettaviser som skriver om spillrelaterte saker, som jeg klarte å
finne. De jeg fant var Gamer.no, Gamereactor.no og Pressfire.no. Men kun
Gamer.no er tilsluttet Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten [norske Level Up redigeres også etter Vær varsom-plakakten, red.anm.].
Jeg hadde
troen på at VGs Tek.no og NRK skulle være mer på ballen, men det var ikke mye
der heller. Det finnes altså lite informasjon om hva som foregår i en svær
bransje på norsk, særlig av det som er redaktørstyrt.
Et godt eksempel er
mediedekningen av VM i Qatar. Kun noen få aviser ser ut til å ha fått med seg
at Electronic Arts (EA), som har gitt ut Fifa-spillene i mange år, muligens
endrer navnet på spillet uten å konstatere hva det nye navnet er.
Ikke minst
den store fremveksten av NFT-gaming, og at Steam har nedlagt et forbud mot
NFT-spill på sin plattform. Eier av Steam, Valvet, har gjennom med-grunnlegger
og president Gabe Newell, gått hardt ut mot de som lager NFT-spill.
Hvis noen
vil lage saker som går ut på #metoo-bevegelsen, er det flere spillselskap som
har syndet. Blant de finner vi Riot Games, som har «League of Legends», og
Activision-Blizzard, som er eiere av verdens største telefonspill «CandyCrush»,
og ikke minst eier «World of Warcraft» og «Call of Duty»-serien.
Begge disse
selskapene har vært i hardt vær på grunn av trakassering av ansatte. Men de
står også bak noen av de største fellesskapene der ute, og det er mange av de i
Norge også.
Det har vært
snakk om at det ønskes ett fellesforbund for e-sport, noe som har fått mediedekning.
Media må også huske at mange er kanskje ikke interessert i de typiske
turneringspillene, noe som kan ha mange forskjellige årsaker. For min egen del
så synes jeg det er helt fint å spille både med folk og alene, slik vet jeg at
flere liker det.
De store
mediehusene har et ansvar når det kommer til å følge opp gaming. Ikke bare ha
fokus på ytterpunktene, men også nyansen. For gamere er ikke bare sosialklienter
som sitter på gutterommet. Gamere er en fellesbetegnelse for alle som har glede
av spill, uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn. Gaming er vanlig, ja like
vanlig som å spille fotball.
Så min
oppfordring til redaksjoner der ute er: tenk på hvordan gaming blir fremstilt,
og unngå å bare produsere polariserende saker om det.