De store mediehusene har et ansvar når det kommer til å følge opp gaming. Ikke bare ha fokus på ytterpunktene, men også nyansen, skriver Anita Sjåvik.

DEBATT:

Det er store hull i den norske dekningen av gaming

Journaliststudent Anita Sjåvik om det voksende, men avglemte temaet gaming.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Konseptet med data- og konsollspilling er ikke et nytt fenomen, så langt ifra. Det er verdens mest rasktvoksende industri, og omfavner folk i alle aldre. Det som er mest forbausende er medias tilbakeholdenhet rundt gaming.

Det var et håp om muligheten for at NRK ville gå i bresjen da de startet opp LL35, men sett bort fra livestream og dekning av Telialigaen, er det relativt lite fokus på området.

Medias fokus er som regel vinklet positivt eller negativt, helt blottet for nyanse. Enten er det folk som har blitt samfunnstapere på grunn av dataspill, eller så er det streamere som tjener millioner i året. Det som ofte blir fremstilt i media er de få som tjener på gaming, eller de som har store negative syn på det. Det fremgår som at de eneste nyhetskriteriene som blir sett på er konflikt og sensasjon.

Identifikasjon er noe jeg selv, men også flere jeg har snakket med, savner. Gaming blir i mange tilfeller knyttet til fordommer, der har media en viktig rolle. Det at gaming er en av de største hobbyene i verden, som knytter folk sammen er ikke noen stor nyhet.

Skal noen finne ut hva som skjer i gamingkulturen, så er det store hull i den norske dekningen. Det skrives om forskning som viser at spilling hjelper engelskkunnskapene til unge, men jeg vil påstå at media bidrar ved at unge må lese artikler på engelsk for å få informasjon.

Det ironiske er at mediene selv klør seg i hodet for å finne ut hvordan de skal fenge unge lesere.

Skal noen finne ut hva som skjer i gamingkulturen, så er det store hull i den norske dekningen.

Mitt første råd er å lage saker på om det unge interesserer seg for, som for eksempel en månedlig anmeldelse av spill på forskjellige plattformer, eller saker om hva som rører seg i bransjen.

Andre rådet er å innse at det ikke er en guttegreie, gaming er for alle og det gjelder spillutvalget også. Det er selvfølgelig ikke bra at jenter og gutter opplever trakassering, men hva med de som opplever inkludering? De som føler at de har funnet et felleskap som er støttende? Det er vel for lite sensasjon for å lage de sakene.

Det er tre store norske nettaviser som skriver om spillrelaterte saker, som jeg klarte å finne. De jeg fant var Gamer.no, Gamereactor.no og Pressfire.no. Men kun Gamer.no er tilsluttet Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten [norske Level Up redigeres også etter Vær varsom-plakakten, red.anm.].

Jeg hadde troen på at VGs Tek.no og NRK skulle være mer på ballen, men det var ikke mye der heller. Det finnes altså lite informasjon om hva som foregår i en svær bransje på norsk, særlig av det som er redaktørstyrt.

Et godt eksempel er mediedekningen av VM i Qatar. Kun noen få aviser ser ut til å ha fått med seg at Electronic Arts (EA), som har gitt ut Fifa-spillene i mange år, muligens endrer navnet på spillet uten å konstatere hva det nye navnet er.

Ikke minst den store fremveksten av NFT-gaming, og at Steam har nedlagt et forbud mot NFT-spill på sin plattform. Eier av Steam, Valvet, har gjennom med-grunnlegger og president Gabe Newell, gått hardt ut mot de som lager NFT-spill.

Hvis noen vil lage saker som går ut på #metoo-bevegelsen, er det flere spillselskap som har syndet. Blant de finner vi Riot Games, som har «League of Legends», og Activision-Blizzard, som er eiere av verdens største telefonspill «CandyCrush», og ikke minst eier «World of Warcraft» og «Call of Duty»-serien.

Begge disse selskapene har vært i hardt vær på grunn av trakassering av ansatte. Men de står også bak noen av de største fellesskapene der ute, og det er mange av de i Norge også.

Det har vært snakk om at det ønskes ett fellesforbund for e-sport, noe som har fått mediedekning. Media må også huske at mange er kanskje ikke interessert i de typiske turneringspillene, noe som kan ha mange forskjellige årsaker. For min egen del så synes jeg det er helt fint å spille både med folk og alene, slik vet jeg at flere liker det.

De store mediehusene har et ansvar når det kommer til å følge opp gaming. Ikke bare ha fokus på ytterpunktene, men også nyansen. For gamere er ikke bare sosialklienter som sitter på gutterommet. Gamere er en fellesbetegnelse for alle som har glede av spill, uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn. Gaming er vanlig, ja like vanlig som å spille fotball.

Så min oppfordring til redaksjoner der ute er: tenk på hvordan gaming blir fremstilt, og unngå å bare produsere polariserende saker om det.

Powered by Labrador CMS