Trolig E24 på kontinentet

I Norge og Sverige har det vært en suksess. Trolig kommer E24 på kontinentet i løpet av høsten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted har lenge vært klare på at de ønsker å styrke sin nettsatsing på kontinentet ved å eksportere produktene sine som Nettby, Finn og E24.

– Gode sjanser

Sistnevnte er allerede på plass i Nederland under navnet Z24, hvor Schibsted har en 20 prosents eierandel.

– Og det er heller ikke noen hemmelighet at vi har planer om å få til det samme i Frankrike og Spania med E24 som i Norge og Sverige, sier konserndirektør i Schibsted, Sverre Munck.

Frankrike først?

Etter det Journalisten kjenner til, er det Frankrike som står først i køen blant landene der Schibsted vil rulle ut tjenesten. Der er mediekonsernet til stede med gratisavisen 20 Minutes, akkurat som i Spania. Dermed har Schibsted en plattform å bygge videre på. Men om franskmennene vil få økonominyhetene fra Schibsted allerede over sommeren, er uvisst.

– Så presis vil jeg ikke være, og det skjer lite trolig over sommeren. Vi er ikke kommet så langt i verken planlegging eller beslutning, slår Munck fast.

Er det sannsynlig at en eventuell satsing på E24 på kontinentet skjer i inneværende år?

– Det er det nok en god sjanse for at vi gjør, det er avhengig av en hel del ting.

Samarbeidspartnere

Noen av tingene Schibsted er avhengig av, er eventuelle samarbeidspartnere. Mediekonsernet har gjennom det siste året fått god omtale for sin satsing på internett, blant annet fra Rupert Murdoch.

– Vi har veldig mange interessenter som kommer til oss og ønsker å gjøre ting. Det som er dilemmaet er at det er sjelden vi liker å gjøre slik i minoritetsposisjonen, men samtidig er det avhengig av partneren.

Dere har nettopp innledet ett samarbeid med Metro International i Sverige. Kan det være aktuelt å inngå samarbeid med dem også på kontinentet?

– Det er lite trolig fordi de er veldig svake på nett. I Østerrike har vi et samarbeid på rubrikk, partnerne våre er en klassisk avisbasert mediegruppe og kunne være et land som er aktuelt, men vi har ingen klare ambisjoner, konkluderer Munck.

Powered by Labrador CMS