Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I to måneder har kulturjournalist Siss Vik i NRK sendt ut ukentlige «bokbrev».
– Jeg skriver altfor langt, sier hun til Journalisten.
Hun skriver også personlig i nyhetsbrevet, der hun gir leseren en oversikt over ukas litteraturinnhold på NRK, i tillegg til lesetips og viser til anmeldelser i andre medier.
– Jeg har selv savnet et fellesskap rundt bøker, særlig nå på grunn av korona, så er det ingen å snakke med bøker om, utover anmeldelser og anbefalinger. Det å sette bøker i sammenheng med samfunnet og verden, og ha noen å dele det med hvis man blir veldig berørt av noe.
Vil skape et felleskap
I «gamledager» gikk de store kulturdebattene i Dagbladet, forteller Vik, som har hatt mange roller i NRK Kultur, blant annet som programleder på både tv og radio.
Hun mener at den litterære offentligheten ikke finnes lenger, siden alle finner informasjon egne steder.
Hun presiserer at NRK produserer masse bra stoff om litteratur, men at det kan være litt vanskelig å finne det. Dette gjør nyhetsbrevet noe med.
Det skal i tillegg være et fellesskap og skape dialog.
– Det er helt ellevilt hvor hyggelig folk svarer. Noen har sendt meg lange brev og forteller om egne liv.
Annonse
– Det er så lystbetont
Vik prøver å skape engasjement ved for eksempel stille spørsmål til leserne. Hun skreiv i et brev at hun var altfor avhengig av mobilen sin, og ønsket tips, slik at hun kunne få lest flere bøker.
Mange sendte sine tips til Vik, som igjen delte dem videre i neste nyhetsbrev.
Så langt har hun svart på alle henvendelsene som kommer inn, og er veldig fornøyd med sin nye plattform.
– Det er så gøy. Jeg blir fylt av glede når jeg snakker om det. Det er så lystbetont, sier hun.
Har doblet abonnementer
Siss Viks bokbrev er et av flere nyhetsbrev som NRK har lansert det siste året. Det er fortsatt på et slags teststadium, forteller Erlend Fernandez Stedding, som er strategisk rådgiver i NRK.
– Det å havne inn i et privat rom, som innboksen egentlig er, der man kan svare direkte, det er vært noe vi har ønsket å teste.
Han er litt overraska over at de har fått så god respons. Nyhetsbrevene har over dobla antall abonnementer det siste halve året, fra 100.000 til 235.000 abonnementer.
I overkant av 50 prosent åpner nyhetsbrevene.
– Rundt valget i USA var det et par tusen som meldte seg på nyhetsbrevet til urix-sjef Sigurd Falkenberg Mikkelsen. Det var nok flere som hadde behov for å rydde i kaoset, sier Stedding.
Annonse
– Mer kontroll
– For mange er nyhetsbrev spam, så det er viktig å levere fra første brev. Det må være uunnværlig, gi en verdi, ellers blir det ignorert og kanskje ender opp i e-postens «spamfilter».
Selv om et nyhetsbrev kan være personlig og «bygge merkevare» og profiler, er det litt annerledes enn sosiale medier fordi man har mer kontroll på om og hvem man treffer, ifølge Stedding.
– Innholdet går direkte til personen og man eier også mer av dataene. Så man har mer kontroll på produktet, sier han.
Stedding sier at det likevel kan være utfordrende å få folk til å abonnere. I NRK må man også logge seg inn for å melde seg på. Han sier de har hatt hell med å rekruttere abonnenter når TV-seere går inn for å stemme på Stjernekamp eller et annet program.
I første versjon av denne artikkelen sto det at åpningsprosenten på NRKs nyhetsbrev var på 40 prosent. Etter å ha fått oppdaterte tall, er det endret til 50 prosent.