Arbeidsmiljø:
Espen Egil Hansen ønsker en åpen kultur hvor man forventer mye av hver enkelt medarbeider i Aftenposten. Foto: Birgit Dannenberg
Espen Egil Hansen møter kritikken ved å vise til satsing på trivsel
Aftenpostens sjefredaktør oppfatter arbeidsmiljøet i bedriften som svært godt, til tross for krevende omstilling.
I et intervju i jubileumsmagasinet til Aftenpostens Redaksjonsklubb, som i år fyller 80 år, kommer tidligere klubbleder Håkon Letvik med saftig kritikk av dagens ledelse i Aftenposten.
– Huset er blitt et kaldt og sterilt med en toppledelse lite preget av menneskelighet, sier Letvik blant annet i intervjuet i boka.
Aftenpostens sjefredaktør og administrerende direktør sier seg enig med Letvik i at trivsel burde være et like naturlig tema som digitale nyvinninger.
– For meg er det virkelig ikke noe motstrid mellom trivsel på jobben, digital utvikling og kvalitetsjournalistikk. Tvert i mot er det slik at mer og mer av Aftenpostens verdi er knyttet til de menneskene som er ansatt her. Ingen kunnskapsbedrift klarer seg uten en grunnleggende trivsel hos ansatte.
Åpen tone
Hansen sier at han opplever arbeidsmiljøet i Aftenposten som svært godt, med en åpen og raus tone. Han viser til at dette også ble bekreftet i den siste arbeidsmiljøundersøkelsen.
– Selvfølgelig er det forhold å jobbe med her som på andre arbeidsplasser. Aftenposten står som resten av mediebransen i en kontinuerlig omstilling som bare går fortere og fortere. Det er krevende for alle oss som jobber her.
Aftenposten prøver ifølge Hansen å bygge en kultur hvor det er lett å si i fra, hvor man diskuterer journalistikk og arbeidsmetoder åpent hver eneste dag og hvor man forventer mye av hver enkelt medarbeider. Hansen understreker at medarbeiderne også skal ha det artig på jobben.
Ønsker seg ikke tilbake
– I tillegg bruker vi mye tid på informasjon, og på å ha faste møteplasser med de ansattes representanter. Jeg har jobbet i denne bransjen omtrent like lenge som Letvik og ønsker meg ikke tilbake til slik det var.
Aftenposten-sjefen sier at han er overbevist om at bedriften nå jobber langt mer systematisk med utvikling av medarbeidere, og at ledelsen bruker mer tid sammen med klubber og ansatte for sammen å skape arbeidsforhold som øker trivselen.
– Jeg tror trivselen øker når medarbeidere opplever å bli stilt krav til og ha innflytelse på egen arbeidshverdag, sier Hansen.