Redaktør og daglig leder Ole-Tommy Pedersen i Sør-Varanger Avis Arkivfoto: Noria Hovden (Innsendt)
Redaktør og daglig leder Ole-Tommy Pedersen i Sør-Varanger Avis Arkivfoto: Noria Hovden (Innsendt)

Ingen tvil i PFU: Sør-Varanger Avis felt for inhabilitet

Journalist selv aktør i saken.

Publisert   Sist oppdatert

Sør-Varanger Avis ble felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for inhabilitet.

Avisa har brutt punkt 2.2 i Vær varsom-plakaten (VVP), mener PFU.

Gruveselskapet Sydvaranger AS klaget inn Sør-Varanger Avis (SVA) til Pressens Faglige utvalg (PFU), fordi de mente journalist Rolf Randa er inhabil.

– Prinsipiell sak

Under onsdagens møte drøftet utvalget saken, og var helt enige om at avisa skulle felles.

– Dette er en interessant, viktig og prinsipiell sak. Det problematiske er ikke nødvendigvis eiendommen eller hans økonomiske interesser, men det at han selv har vært en aktør i saken. Samtidig skriver han artikler der han faktisk er en del av kildematerialet, det er jo helt uhørt, sa PFU-nestleder Anne Weider Aasen.

Randa har siden nyttår skrevet flere artikler om gruveselskapets pågående innsats for å starte opp ny gruvedrift for uttak av jernmalm i Sør-Varanger kommune i Finnmark.

Samtidig er Randa hytteeier i et område som berøres av planene, og har over tid vært en tydelig kritiker av prosjektet, blant annet ved å sende inn høringsuttalelse til fylkesmannen.

Det reagerte selskapet kraftig på, og klaget avisa inn på følgende punkter i Vær varsom-plakaten (VVP):

  • Punkt 2.2. om uavhengighet, integritet og troverdighet
  • Punkt 2.3 om «åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet

– Opprørt på min stands vegne

Det var altså første punkt avisa ble felt på.

– Det er veldig trist å se at en sjefredaktør tar en så dårlig avgjørelse, jeg håper andre ser denne fellelsen og ikke gjør det samme. Jeg blir ganske opprørt på min stands vegne, på at det må en klage til for å vise at denne journalisten ikke kan skrive om dette komplekset, sa PFU-medlem Liv Ekeberg fra Agderposten.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener avisa har satt sin troverdighet i spill, og understreker viktigheten av at mediene sørger for å bevare sin integritet og troverdighet, og at et helt kapittel i VVP er viet dette.

«Her er det en forskjell på hva man selv måtte mene internt, og hvordan det kan oppfattes utenfor: Journalisten kan selv hevde å ikke være påvirket og at integriteten er urokket, men publikums mistanke om påvirkning kan i seg selv være uheldig og skade mediets troverdighet», skriver PFU-sekretariatet.

PFU-leder Alf Bjarne Johnsen fra VG påpekte at det ikke handler om at en utenforstående part skal kunne velge hvem i en redaksjon som dekker en sak.

– Det er selvsagt redaksjonen som bestemmer, men akkurat her har de et åpenbart poeng. Dette svekker tilliten og troverdigheten til mediet, sa Johnsen.

«Litt mer enn vanlig inhabil»

I klagen skriver Sydvaranger AS:

«Han ble ansatt som journalist i Sør-Varanger Avis i desember, etter at han i lang tid har vært aktiv og offentlig motstander av gruvedriften. Han har før, både i kronikk i avisen Sagat (vedlagt), høringsuttalelse (vedlagt) og i email til en lang rekke hytteeiere (vedlagt) uttalt seg svært negativt om Sydvarangers planer.»

Selskapet skrev i klagen at de gjentatte ganger har klaget direkte til redaksjonen, uten hell. Avisa har svart at rolleblanding ikke er til å unngå i Sør-Varanger kommune, ifølge klagen.

«Vi påpeker likevel at av seks høringssvar mottatt fra private parter var Rolf Randa en av dem. I en kommune med 10.000 innbyggere gjør vel det ham til litt mer enn vanlig inhabil», skrev selskapet.

– Ingen pågående konflikt

Sør–Varanger Avis (SVA) har startet å merke artiklene med journalistens private eiendomsinteresser i saken – etter at PFU-klagen kom. Avisa mener likevel at den tidligere praksisen ikke var et brudd på god presseskikk, fordi saken var behandlet og avgjort i kommunestyret da journalisten begynte i avisen.

Da Journalisten omtalte saken tidligere denne måneden sa ansvarlige redaktør Ole-Tommy Pedersen til Journalisten at avisa mener en journalist må kunna ha hatt sin historie i lokalmijøet og private meninger om en sak.

– Hadde han ikke kunnet skrive om bedriften som hele lokalsamfunnet er bygget på, hadde han ikke kunnet jobbe her i det hele tatt, sa Pedersen.

Han påpekte også at gruveselskapet ikke har vist til noen eksempler på ubalansert eller feilaktig dekning fra Randa. I sitt PFU-tilsvar skriver redaktøren at Randas høringssvar i en kommunal høringsrunde er ferdig behandlet:

«Vi kan derfor ikke se at det er noen pågående konflikt av vesentlig art her.»

Tilstede på onsdagens PFU-møte var PFU-leder Alf Bjarne Johnsen fra VG, nestleder Anne Weider Aasen fra TV2, Liv Ekeberg fra Agderposten, Lars Helle fra Stavanger Aftenblad, Øyvind Kvalnes fra BI, Kristin Taraldsrud Hoff fra Norsk Landbrukssamvirke og Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund.