Staten rammer FiskeribladetFiskaren
Storannonsør trekker seg og tvinger avisen ut i farlig farvann.
2009 har vært et tøft første hele driftsår for den «nyfusjonerte» avisen FiskeribladetFiskaren. Fiskeribladet og Fiskaren var konkurrenter til mai 2008, og begge overskuddsaviser. Etter det Journalisten kjenner til har flere millioner kroner forsvunnet som følge av at småannonsører har trukket seg.
Denne uken la Fiskeridirektoratet om sin annonseordning, noe som trolig medfører ytterligere tre millioner kroner i tapte årlige inntekter. Svaret kan bli kutt av tre årsverk i redaksjonen, samt å legge ned tilsvarende antall lokalkontorer.
Krisesituasjon
Klubbleder Dag Erlandsen sier han verken kan bekrefte antallet årsverk eller lokalkontor som eventuelt blir borte. Han forteller at styret avviste forslaget da det var til behandling tidligere denne uken fordi det kom for brått på. Spørsmålet vil likevel komme opp til behandling i årets siste styremøte like før jul.
Erlands forteller at stemningen i redaksjonen nå bærer preg av krise, men at han likevel opplever at medlemmene er konstruktive i dialogen om fremtidig organisasjonsstruktur.
– Vi hadde en krisesituasjon allerede, og på mandag sa direktoratet opp annonseavtalen sin med oss. Den innebar mange sider med kunngjøringer som ga en inntekt på rundt tre millioner kroner. Den oppsigelsen ble gjort på en ukes varsel, sier Erlandsen.
Verdier
Klubblederen forteller budsjettet til avisen nå er under behandling og han utelukker ikke direktoratets bestemmelse kan føre at flere må gå i avisen.
Avisen har også endret annonsestrategien sin etter fusjonen. Det skal ha medført at mange småannonsører har trukket seg, noe som igjen skal ha gitt et inntektsfall på millioner.
– Vi i redaksjonen synes det har en verdi i seg selv å betjene lokalmarkedet og små annonsører, selv om det ikke kaster like mye av seg som kjempene. Vi er ikke lærde på salg, men kan jo ha synspunkter om det, sier klubblederen.
Erlandsen forteller at klubben er innforstått med at bedriften er havnet i et marked i krise. Og selv om det er beinhardt, opplever han at prosessen går med åpne kort og god dialog.
Presset
Ansvarlig redaktør Nils Torsvik sier at det så langt ikke er avklart hva som vil til å skje som følge av inntektsfrafallet, og at det skal tas i organisasjonen.
– Vi er i den situasjonen at vår største annonsør har lagt om sin måte å kunngjøre på og det vil gå sterkt utover oss. Dermed må vi finne løsninger på dette. Vi er i en presset periode og har hatt et vanskelig år. Og dette forverrer.
Han avviser at avisen fokuserer på de store annonsørene og ikke er interessert i småannonsører. Snarere tvert imot. Redaktøren kjenner heller ikke til at det foreligger en beregning på at inntektstapet er rundt to millioner kroner.
– Det er et helt ukjent tall for meg. Vi har generelt bortfall av inntekter og må organisere etter det, sier Torsvik.
Nettløsning
Som Journalisten tidligere har omtalt, tar FiskeribladetFiskaren nå betalt for innholdet på nett. Torsvik mener at det har vært vellykket for bladet, og at de etter en måned etter lukkingen har fått inn det budsjetterte antall abonnenter for hele 2010.
– Det gir oss et viktig tilskudd. Vi var spent da vi lukket nettet, men vi ser at vi kun har hatt en marginal nedgang i unike brukere og sidevisninger.