Redaksjonssjef i DR Nyheder, Anders Emil Møller, tar ikke tungt på trafikkfallet som følge av kommentarfelt-stenging.
Foto: Sara Galbiati / DR
Fornøyd med å ha stengt kommentarfeltet på Facebook: – Svovelpøl av sinne
Danmarks Radio angrer ikke på avgjørelsen, på tross av halvert trafikk.
For rundt et halvt år siden bestemte danske DR seg for å stenge kommentarfeltet
under DR Nyheder-saker på Facebook. Ifølge mediehuset selv var kommentarfeltet så grovt at det var til fare for DRs
publisistiske omdømme.
Da DR stengte kommentarfeltet var de forberedt på at de kom til å miste masse trafikk, og ifølge danske Journalisten er det nettopp det som har skjedd.
Svovelpøl av sinne
Antallet sidevisninger fra
Facebook er nemlig halvert for DR, sammenlignet med perioden før stengingen.
– Men trafikktapet er
ikke noe som bekymrer oss. Tvert imot er vi glade for å ikke lenger bidra til
den svovelpølen av sinne, sier redaksjonssjef i
DR Nyheder, Anders Emil Møller, til danske Journalisten.
DR har også kuttet ned antallet saker de deler på Facebook fra over 12
om dagen, til under åtte i dag. Møller tror likevel at det er kommentarfeltet
som står for mesteparten av fallet i sidevisninger, uten at han kan si det med
sikkerhet.
Men selv om antall sidevisninger fra Facebook har falt mye, har likevel
ikke trafikken totalt falt nevneverdig, sier han til Journalisten.
– Før endringene utgjorde
trafikken fra Facebook en liten dråpe i havet, og nå utgjør de en enda mindre
dråpe i havet. Vi synes det var en liten pris å betale for noe som har fått ganske
stor effekt, sier Møller.
Mindre vondt i magen
DR må nå bruke færre ressurser og mindre tid på å moderere, og å
overvåke, diskusjoner under saker på Facebook.
– Den
dårlige samvittigheten og vondt i magen over kommentarene som florerte, har vi
ikke lenger. I stedet kan vi fokusere på vår egen plattform å på å gi brukerne
en bedre opplevelse, sier Møller.
På spørsmål om de har vurdert å flytte debatten et annet sted slik at
folk kan komme til order, svarer Møller at de ikke har vurdert det.
– Det vi fant ut var kommentarene som var på Facebook virket avskrekkende på
deltagelse i kommentarfeltet. Men det er fortsatt en dyd for oss å invitere
leserne inn for å komme i dialog med korrespondenter og analytikere når vi har
store journalistiske satsninger, sier Møller.
I Danmark har også Jyllands-Posten nylig stengt sitt kommentarfelt på
Facebook, som en del av kostnadskutt i avisen. I forbindelse med stengingen skrev sjefsredaktør Marchen Neel
Gjertsen på Twitter, demokratiet neppe kommer til å savne kommentarfeltet.