I mars mistet mange frilansere hele levebrødet sitt over natta. Nå går det bedre for mange av dem.
I mars mistet mange frilansere hele levebrødet sitt over natta. Nå går det bedre for mange av dem.

Frilansjournalisten tapte 90.000 kroner over natta da koronakrisa traff: – Jeg gjør helt andre oppdrag nå enn i starten av året

Har fått mange nye kunder etter krisa.

Publisert

– I mars gikk det til helvete, jeg mista alle oppdrag over natta, sier frilansjournalist og -fotograf Ingvild Constance Festervoll Melien.

Hun anslår at hun tapte 90.000 kroner, og forteller at hun heiv seg rundt for å få nye oppdragsgivere da koronoapandemien virkelig fikk innvirkning på det norske samfunnet.

Det var mange oppdrag knyttet til arrangementer, som ble avlyst. Hun forteller at det også har vært noen oppdragsgivere som har kutta i honoraret.

– Mange har falt i fra, men jeg har også fått en del nye kunder, fortsetter hun.

– Veldig stor usikkerhet

Selv om Melien anslår at hun tapte 90.000 kroner, fikk hun kun 12.000 utbetalt fra kompensasjonsordninga som ble gitt til selvstendig næringsdrivende og frilansere.

Frilansjournalist og -fotograf Ingvild Constance Festervoll Melien.
Frilansjournalist og -fotograf Ingvild Constance Festervoll Melien.

Det tok noen dager fra de første krisepakkene ble gitt til norsk næringsliv, til denne pakken kom på plass.

– Jeg er veldig letta, for det så jo svart ut på fredag. Da tenkte jeg at de nok en gang hadde glemt oss. Det var litt skremmende, sa Lisbet Jære, leder for NJ Frilans, til Journalisten den gangen.

Fram til nå har de fått utbetalt 80 prosent av den tapte inntekta. Fra og med november er det 60 prosent som gjelder. Les mer om ordninga her.

Jære sier til Journalisten nå at det er store forskjeller for de ulike frilanserne om hvordan det siste halve året har vært. Jære peker på fotografer og journalister som dekker arrangementer, og dermed må være der det er folk, har vært spesielt utsatt.

– Det vi vet er at usikkerheten er veldig veldig stor, sier hun.

Mer kommersielt

I månedsskiftet april/mai begynte det å ta seg opp igjen for Melien, forteller hun.

– Etter dette har det egentlig gått ganske bra. Jeg gjør helt andre oppdrag nå enn i starten av året, men økonomisk går det helt fint, sier hun.

Frilansjournalisten tror det kan ha noe med at hun både skriver og fotograferer.

Melien forklarer at som frilanser er hun vant til å kaste seg rundt, «selge seg inn», og at hun blir ikke stressa hvis det er en uke hun ikke har oppdrag.

Melien brukte mye tid på research og på å kontakte nye kunder. Hun har peilet seg enda mer inn på stoff om byplanlegging, som hun har utdanning i. I tillegg leverer hun mer kommersielt enn før, forteller hun.

– To små barn og ingen jobb

– Jeg prøvde også å tenke nytt. Jeg var hjemme med to små barn og ikke noe jobb. På kveldene gikk jeg ut og tok bilder av hva folk gjorde inne i husene sine, sier Melien, som holder til i Bergen.

I den første perioden var også barnehagene stengt, og Melien var derfor hjemme med samboeren, som var i foreldrepermisjon, for å hjelpe til med å passe de to barna.

Kveldsprosjektet hennes ble til utstillingen Hjemme i koronaens tid, som ble utstilt i både Bergen og Asker. Dette prosjektet skal hun fortsette med nå som statsminsteren igjen har bedt folk om å holde seg hjemme.

– Avhengig av at andre skaper noe

Frilansjournalist Peder Ebbesen, som satser på musikkjournalistikk, sier til Journalisten at en veldig stor del av inntektsgrunnlaget sommerstid forsvant med avlyste konserter og festivaler.

Han opplevde også en liten periode fram mot sommeren der oppdragsgiver Aftenposten måtte velge bort frilansere til fordel for ansatte «inhouse».

– Men når høsten kom, tror jeg mange norske og utenlandske artister forsto at konserthverdagen ikke kom tilbake til det første, og begynte å rulle ut album igjen. Dermed har oppdragsmengden tatt seg opp, sier Ebbesen.

Han legger til:

– Men det hele er jo fortsatt preget av usikkerhet. Som kultur- og musikkjournalist er man jo avhengig av at andre skaper noe.

Peder Ebbesen påpeker at som kultur- og musikkjournalist er man avhengig av at andre skaper noe.
Peder Ebbesen påpeker at som kultur- og musikkjournalist er man avhengig av at andre skaper noe.
Powered by Labrador CMS