Med blant annet pengestøtte fra Google, skal Nettavisen tilby «hyperlokalisert» innhold. Foto: Hannah Mckay / Reuters / NTB scanpix
Nettavisen får mer Google-støtte
Penger til «hyperlokalisert» innhold.
I dag ble det klart at Nettavisen får støtte fra Google Digital News Initiative til sitt nye personaliseringsprosjekt. Nettavisen skriver på egne nettsider at mediehuset har fått 2,5 millioner kroner i støtte.
Slik beskriver avisen selv prosjektet:
«Samle data og bruke kunstig intelligens for å tilby personlig og hyperlokalisert unikt innhold til hver enkelt bruker – basert på tekst, bilder og lyd.»
Og videre:
«Personlig, datastyrt kommunikasjon er blitt en realitet, med forbrukere og kunder som nå forventer å motta innhold som er relevante for dem. Vår løsning er basert på akkurat dette prinsippet, ved å bruke data og maskinlæring for å levere innhold optimalisert for den enkelte.»
Dette er sjette runde med støtte til innovative medieprosjekter fra Google siden oppstarten i 2015, og totalt ble det denne gang gitt penger til mer enn 100 prosjekter rundt omkring i Europa. Nettavisen var eneste norske som fikk støtte.
Hvem som skal få støtte fra Digital News Initiative velges av en selvstendig faggruppe bestående av redaktører og redaksjonelle eksperter fra hele Europa.
Nettavisen har også tidligere fått støtte fra Google New Initiativ, det samme har flere andre norske mediehus, blant annet Dagbladet, Teknisk Ukeblad og Sol.