NJ-advokat Ina Lindahl Nyrud og NJ-leder Dag Idar Tryggestad utfordrer Anette Trettebergstuen.
Foto: Christine Tolpinrud / NJ
DEBATT:
Hvor er samarbeidet med justissektoren, medieminister?
Ytringsfrihetskommisjonens anbefalinger for å styrke journalisters arbeidsvilkår har ingen verdi om de ikke følges opp.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
- Innlegget ble først publisert i Dagsavisen.
Vi trenger en kulturminister som tar ansvar for mediefeltet og sikrer samarbeid mellom departementene. Særlig i justissektoren.
Kommisjonens
utredning (NOU 2022:9) var ute på høring i fjor høst. Et betimelig spørsmål fra
stortingspolitiker Tage Pettersen (H) til medieminister Anette Trettebergstuen
(Ap) for noen uker siden var:
«Hvilke grep har kulturministeren gjort for å
følge opp anbefalingene som ble fremmet og for å koordinere arbeidet med
aktuelle departement etter at høringsfristen for Ytringsfrihetskommisjonens
rapport gikk ut?»
Svaret fra Trettebergstuen gir grunnlag til
bekymring for at de mange forslagene blir liggende urørt. Uten å fordype seg i behovet
for koordineringen, ramser ministeren opp arbeid departementet jobber med. Selv
om det ikke er så mange av sakene som berører mediebransjen, er for så vidt
oppramsingen god. For eksempel arbeidet med gjennomføringen av forordningen om
digitale tjenester og ansvarliggjøring av de store teknologiselskapene.
Krever
tydelig styring
Kulturdepartementet
gjorde en god jobb med å få på plass både medieansvarsloven og
mediestøtteloven. Men feltet stiller nye krav til samarbeid og kan ikke lenger styres
fra kun ett departement.
Gode
lovforslag har ligget alt for lenge og ventet på oppfølgning. Anbefalinger som vil
styrke journalisters arbeidsvilkår venter på bedre samkjøring med andre
departementer, særlig Justisdepartementet. Vi trenger en medieminister som tar
ansvar for at departementene og de ansvarlige faktisk jobber sammen.
Samarbeid nødvendig
Ytringsfrihetskommisjonens
mange forslag faller inn under ansvarsområdene til flere departementer. Fremtidens
betingelser for journalistikken er særlig avhengig av tettere samarbeid med
justissektoren. Vi kan ta noen eksempler:
- Dagens innsynsregler i straffesaker
er utdaterte i henhold til internasjonal rettsutvikling. Likevel har
regelverket ikke vært endret på over 20 år. Kommisjonen mener det er viktig at
utredningen om dokumentinnsyn i straffesaker fra 2021 følges opp raskt. Den inneholder
flere forslag som vil bidra til å styrke retten til journalisters innsyn i
straffesaksdokumenter og lyd- og bildeopptak fra rettsforhandlinger.
- Dokumentinnsyn i forvaltningen er ett
av de viktigste arbeidsredskapene journalister har for å omtale saker av
samfunnsmessig betydning. For å styrke offentlighetsprinsippet, foreslår
kommisjonen å utvide offentlighetslovens virkeområde til å gjelde alle
selskaper som utfører samfunnsviktige tjenester eller mottar offentlig støtte. Slik
aktivitet ligger i kjernen av journalistikkens samfunnsoppdrag.
- Misforståelser knyttet til taushetsplikt
er en gjentakende årsak til at innsynsretten undergraves. Kommisjonens forslag
om å lovfeste unntak fra taushetsplikten i Justisdepartementets forvaltningslov
i tråd med den internasjonale rettsutviklingen, vil kunne rydde opp i
forvaltningens taushetskultur.
- Og
kommisjonens kanskje viktigste forslag; styrking av ytringsfriheten i
arbeidslivet, som etter fremleggelsen fikk stor oppmerksomhet og som også
regjeringen trakk frem som et forslag de likte godt. Her anbefaler blant annet kommisjonen
en presisering i forvaltningsloven om at offentlig ansatte har rett til å
varsle til mediene, uten først å varsle internt.
Ved å få på
plass rammer for tydelig samarbeid med justissektoren og andre relevante
departementer kan vi legge grunnlaget for et rammeverk for den redaksjonelle
virksomheten som er rustet til å møte fremtidens utfordringer. Det er på tide å
handle nå, for å sikre en trygg og bærekraftig fremtid for journalistikken og demokratiet
vårt.