Dagbladets papirutgave har fått ansiktsløft og produseres nå bare på ett skift

Det betyr sparte penger og større fokus på redaksjonell planlegging.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Papiret er ikke dødt. Særlig ikke innovasjon på plattformen. Så sent som i sommer rustet Vårt Land opp hele sin papirutgave. Denne uken gjorde Dagbladet det samme.

For avisen betyr det besparelser. Ifølge sjefredaktør John Arne Markussen produseres avisen nå på ett skift, mot to tidligere. Han har tidligere forklart at det faste kveldsskiftet dermed også reduseres fra sju til to medarbeidere.

John Arne Markussen Foto: Martin Huseby Jensen

Markussen sier til Journalisten at det har vært støy rundt omleggingen av produksjonen. Endringen betyr at desken er nedbemannet og at det blir færre på innholdssiden med forenklet desk og produksjon.

- Når vi nå produserer avisen på ett skift krever det at vi har bedre planlegging hver eneste dag. Jeg mener at åtti prosent av journalistikken faktisk kan planlegges. Det er ikke slik at alt er breaking news, sier Markussen.

Bygd på lokomotivet

Omleggingen ble synlig for publikum på tirsdag. De nye produksjonsrutinene har hatt en god oppstart, sier han, men det handler i første omgang å samle erfaringer. Selv om avisen produseres av et skift mindre, endres hverken trykkstart eller deadline, forklarer han.

Redaktøren forteller at de ikke har leid inn eksterne konsulenter i omleggingen av papirutgaven, men har benyttet egne designere. Avisen på hverdager er nå lagt over samme lest som helgeavisen på lørdag som Markussen karakteriserer som lokomotivet. I sommer sa han at denne utgaven ikke mistet opplag i 2014 og sier at dette har vært en vellykket utgave for Dagbladet.

– Det er fortsatt slik i vår verden at det er helgeavisen som er den bokstavelig talt dominerende delen av økonomi, opplag og reklameinntekter. Det er den som setter tonen, sier Markussen.

Flere egensaker

Harald Klungtveit. Foto: Martin Huseby Jensen

Klubbleder Harald Klungtveit understreker at det ikke kommer som noe sjokk for folk som jobber i mediehus med papirutgave at det i 2015 kommer endringer knyttet til deadlinerutiner.

– Enhver reporter som har opplevd å få egen avis i hånden rett fra trykkeriet en time etter å ha levert fra seg siste artikkelversjon, vil selvfølgelig alltid ønske at papirdeadline er så nært på hendelsenes siste utvikling og nattetimene som mulig. Men en mer planlagt papiravis kan i beste fall gi større fokus på egensaker og innsikt, og det er ikke slik at folk ser bare negativt på dette internt heller.

Ambisjonene er at å planlegge mer langsiktig vil kunne føre til at redaksjonen leverer enda flere egensaker som styrker særpreget til Dagbladet.

– Men det er klart at alt dette skjer innenfor rammer av det som etterhvert er veldig små ressurser. De siste årenes nedbemanning av journalister svekker selvsagt den journalistiske slagkraften, og vi klarer ikke å gjøre alt på en gang. Det stiller høye krav til de redaksjonelle lederne som må bestemme hva som skal velges bort.

Powered by Labrador CMS