TV2.no-leder Derek André Bjølgerud er glad for vekst, over tid, for nettavisa.
Foto: Truls Aagedal / TV 2
Jubeltall for TV2.no – har passert 1,1 millioner daglige lesere
170.000 flere enn på samme tid i fjor.
– At 170.000 flere velger å bruke oss hver eneste dag er en skikkelig motivasjonsboost for alle som jobber med TV2.no. Det er også veldig gledelig at vi vokser så mye for tredje kvartal på rad, uttaler TV2.no-leder Derek André Bjølgerud i en melding til Journalisten.
Han snakker om sterk leservekst for TV 2s nettavis:
I første kvartal 2023 hadde TV2.no 1.102.858 unike personer som daglig besøkte nettstedet, mot 932.514 i samme kvartal i fjor. Det utgjør en vekst på 18,3 prosent.
Det viser ferske kvartalstall fra MBL – Mediebedriftenes landsforening.
VG klart størst
Blant de andre største nettavisene er tallene for samme perioder +0,5 prosent (7.148 lesere) for Dagbladet, -6,1 prosent (126.903 lesere) for VG og -7,9 prosent (130.463 lesere) for NRK.
Det er fremdeles VG som troner desidert høyest i antall daglige digitale lesere, med 1.946.991 i første kvartal i år.
– Vi er glade for at vi er klart størst, og ekstra stolte over at det hovedsakelig skyldes enorm bruk av VGs forside, sier avisas utviklingsredaktør Øyvind Brenne i en pressemelding.
Han setter nedgangen fra fjorårets førstekvartal i sammenheng med en ekstraordinær nyhetshendelse.
– Når de virkelig store nyhetene skjer, strømmer folk til VG i enda større grad enn ellers. Dekningen av Russlands angrep på Ukraina ga oss derfor mange ekstra brukere i første kvartal av 2022. Det er ikke direkte overraskende at vi måles noe lavere uten en nyhetshendelse med samme ekstrem interesse ett år senere, men vi jobber hardt hver eneste dag for å være hele folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon, sier Brenne i meldingen.
– Stort potensial
NRK og Dagbladet følger på plassene under VG, med henholdsvis 1.529.169 og 1.347.848 daglige lesere.
TV2.no besitter femteplassen på MBL-lista, etter Yr.no.
– Vi har ingen planer om å bremse. Vi ønsker at mange flere skal se og lese innholdet vårt og vi vet at det fortsatt er et stort, uforløst potensial for videre vekst, uttaler Bjølgerud.