Professor Sigurd Allern er ute med ny bok, skrevet sammen med Ester Pollack: Källkritik! Journalistik i lögnens tid. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Et grunnleggende premiss for kildekritikk er tid for refleksjon

Etterlyser kritisk holdning til PR-materiell.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Folk fra PR- og kommunikasjonsbransjen skammer seg over å se egne pressemeldinger publisert mer eller mindre ordrett signert med byline til en journalist. Det sier Sigurd Allern, professor emeritus i journalistikk, til svenske Journalisten.

– I deler av mediebransjen, hvor det er få mennesker og høye produksjonskrav, er det ekstremt fristende å få slikt materiell, sier Allern.

For ham er det en gåte at redaktørene godtar dette.

– Noen ganger ville det vært interessant for publikum å vite at det som fremstår som journalistikk faktisk er reklamemateriell, sier Allern som mener at mediene i større grad burde avsløre andre medier som setter på trykk PR-materiell uten at det behandles redaksjonelt.

– Det gjøres veldig sjelden, men ville vært en effektiv medisin.

Allern er i disse dager aktuell med en ny bok sammen med sin svenske professorkollega Ester Pollack. Källkritik! Journalistik i lögnens tid tar for seg disse problemstillingene.

– Et grunnleggende premiss for kildekritikk er tid for refleksjon, og å stille kontrollspørsmål om kilden, for å slå opp ting. Kanskje trenger du en times tid. Det handler også om en holdning, ha det i ryggmargen at du må stille spørsmål til kildematerialet. Du kan ikke frasi deg dette ansvaret som reporter, selv om ansvaret ligger hos utgiver og redaktør, sier Allern til svenske Journalisten.

Powered by Labrador CMS