Professor Sigurd Allern er ute med ny bok, skrevet sammen med Ester Pollack: Källkritik! Journalistik i lögnens tid. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Professor Sigurd Allern er ute med ny bok, skrevet sammen med Ester Pollack: Källkritik! Journalistik i lögnens tid. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Et grunnleggende premiss for kildekritikk er tid for refleksjon

Etterlyser kritisk holdning til PR-materiell.

Publisert   Sist oppdatert

Folk fra PR- og kommunikasjonsbransjen skammer seg over å se egne pressemeldinger publisert mer eller mindre ordrett signert med byline til en journalist. Det sier Sigurd Allern, professor emeritus i journalistikk, til svenske Journalisten.

– I deler av mediebransjen, hvor det er få mennesker og høye produksjonskrav, er det ekstremt fristende å få slikt materiell, sier Allern.

For ham er det en gåte at redaktørene godtar dette.

– Noen ganger ville det vært interessant for publikum å vite at det som fremstår som journalistikk faktisk er reklamemateriell, sier Allern som mener at mediene i større grad burde avsløre andre medier som setter på trykk PR-materiell uten at det behandles redaksjonelt.

– Det gjøres veldig sjelden, men ville vært en effektiv medisin.

Allern er i disse dager aktuell med en ny bok sammen med sin svenske professorkollega Ester Pollack. Källkritik! Journalistik i lögnens tid tar for seg disse problemstillingene.

– Et grunnleggende premiss for kildekritikk er tid for refleksjon, og å stille kontrollspørsmål om kilden, for å slå opp ting. Kanskje trenger du en times tid. Det handler også om en holdning, ha det i ryggmargen at du må stille spørsmål til kildematerialet. Du kan ikke frasi deg dette ansvaret som reporter, selv om ansvaret ligger hos utgiver og redaktør, sier Allern til svenske Journalisten.