Dette er fjerde artikkel i en serie på fem hvor ulike journalister, podkastere og redaktører forteller om «sin metode».
Les også «Kunsten å fylle et journalistisk tomrom», «– Jeg er jo redd for å bli banal når jeg har liten tid til å skrive» og «– Det handler om nettverk, ikke sant?»
– Jeg prøver å eksperimentere med det som jeg betegner som en ekstra
fysisk måte
å filme på.
Jeg intervjuer nesten ikke folk når de sitter i ro, sier dokumentarist Anders Hammer.
– Jeg har
vært veldig opptatt av å
være inne i
prosesser, og komme så tett på konflikter som mulig. Det er vel sånn jeg vil beskrive prosjektene mine.
Årene har
stabbet seg av gårde, og Hammer har jobbet med dokumentarer i femten år nå. Det
er blitt lagt vel merke til.
Dokumentaren «Do Not Split», den som ble
til etter at han løp som en gal blant demonstranter og politi i Hongkong i til
sammen sju måneder – sommeren og høsten 2019 og vinteren 2020 – ble nominert til Oscar for beste
kortdokumentar.
En del dokumentarer for NRKs Brennpunkt er det også blitt, blant annet om ekstremisten Philip Manshaus, som Hammer forøvrig også har
skrevet bok om. Men også dokumentarer fra Irak, Syria, Ukraina og Afghanistan,
sistnevnte et land Hammer slo seg ned i årene 2007 til 2013.
Det bør også
ramses opp at han er blitt kåret til årets frilanser, og mottatt både Fritt
Ord-pris, Den store journalistprisen og Internasjonal Reporters journalistpris.
Men nå;
til Hammers svært
fettforbrennende metode og den stadige kampen mot den uunngåelige ristinga.
Fettforbrennende metode
Hvis Hammer skal definere det han driver med nå, koker det
ned til at han prøver å lage cinematiske dokumentarfortellinger som skiller seg
ut fra mer klassiske tv-dokumentarer.
Det dreier seg grovt sett om være der det
skjer, som igjen utløser et annet og vitalt billedspråk. Du er her nå, og helst
der det er store krefter i sving. Ideelt slik fortellingene er i romaner, der
noen har en vilje som støter imot motpartens. Der ting er uavklart, og en ikke
vet hva som skjer rundt neste sving. Gjerne en kamp mellom David og Goliat. For
hans del om de store temaene som kan sekkebetegnes til menneskerettigheter.
– I Hongkong prøvde jeg å ligge på fronten mellom
demonstranter og politi som om du surfer på en bølge. Da er poenget å følge dem
så tett som mulig og
løpe mye uten å være
i veien, og kunne filme så stabilt at det går an å vise det, sier Hammer.
Men:
– Jeg er blitt
så vant til å irritere meg over bilder hvor det er for mye risting. Det går jo
ikke an å se på. Så jeg har forsøkt å utvikle en
måte å filme på, der jeg også greier å holde kamera stabilt nok slik at seeren
opplever det som bevegelse.
– Hvordan
filmer du mest mulig stabilt nå gjerne både du og de du følger forflytter seg?
– Jeg forsøker
å følge bevegelsene så godt jeg kan ved å låse armene, samtidig som jeg holder
det så stabilt jeg kan. Da må jeg for eksempel løpe med armene rett ut fra kroppen,
som er veldig slitsomt i lengden. Så jeg har et en-bens stativ som tidvis gjør
det mulig å hvile kameraet mot et belte som er festet rundt hofta. Da er det
lettere å holde kameraet stabilt, sier han.
Når en lager
tv-sending fra en fotballkamp, handler det om å stable kameraene opp langs den
ene siden. Hvis ikke blir seerne forvirret, siden det da kan se ut som om laget
du holder med spiller mot venstre, for i neste klipp ser ut til å angripe mot
høyre. Det sier seg selv. Det går ikke. Hammer har bestemt seg for å gi pokker
i denslags aksegreier. Dette er jo et helt annet spill.
– Det heter
aksebrudd, noe som vi hadde om på skolen. Jeg har ikke annet fornuftig å si om
det annet enn at jeg ikke bryr meg om det når jeg er ute. Da følger
jeg bare situasjonen.
Hvis det ser for rart ut i klippet, så klipper jeg det annerledes.
– Hvordan klipper du da?
– Nei, altså, når du klipper så er det bare å... Du må klippe så opptakene er forståelige for andre enn meg. I Hongkong,
for eksempel, hadde jeg vært i situasjoner som opplevdes veldig dramatisk og
interessante for meg, men hvor jeg ikke hadde filmet det godt nok til at jeg
kunne fortelle det som en historie.
16 timers dager
Om all løpingen. Da gjelder det naturlig nok å ha minst mulig
kilo å drasse på når kommer til utstyr.
– Jeg hadde
lenge to kameraer. Det var ett kamera for filming, det andre for stillbilder,
sier Hammer.
I Hongkong gikk
Sony-kameraet hans ad undas etter bare en halv dag.
– Det var
så mye som fløy gjennom lufta. Brannbomber, tåregass, vannkanoner og alt mulig som
traff kameraet.
Hammer sto
igjen med kun ett Canon-kamera, som stengt tatt var ment for fotografering.
– Jeg hadde kjøpt et svært robust kamera
som er spesielt laget
for å ta bilder av raske bevegelser med alt fra insekter til idrettsutøvere, men som også har en
videofunksjon. Dette kameraet svikter aldri. Jeg bruker mest vidvinkel, men har
også muligheter for å zoome inn. Jeg er ikke tilhenger av å skifte linser
underveis.
– Hva gjør
du med lyden?
– Jeg har både
en halvkanon som er festet på kamera, og bruker mygger som jeg fester på dem
som jeg følger. Så filmer jeg rundt dem, tett på, og kan løpe rundt med kameraet mitt.
– Jeg benytter
meg også av eksterne mikrofoner som jeg kjører inn i en opptaker.
Det har sine
klare begrensninger å løpe etter bestemte folk med mygg festet til seg, men det
er prisen for å komme tett på det som skjer.
– Det er i alle
fall noe som funker for meg, sier han.
Så renner
Hammer altså rundt med kameraet sitt og følger myggene. Helt ideelt burde han
for eksempel i Hongkong hatt hodetelefoner på for å sjekke at lyden er ok,
siden det er så lett at mygger løsner eller at klærne lager skrapelyder eller
all mulig slags faenskap, men i en del situasjoner satset han på at det gikk
greit likevel da det ristet for mye i hodetelefonene.
Og det gikk jo
bra, så da så.
Bud én for dokumentarister
Demonstrasjonene i Hongkong hadde sin egen dynamikk, husker
Hammer. De varte som regel i to-tre timer, før politiet begynte på klappjakten
på demonstrantene. Hammer holdt det gående i opptil 16 timer ved hjelp av
proteinbarer og diverse nøttemikser, og det faktum at restaurantlivet i en
verdensmetropol er så godt som døgnåpent.
– Jeg var ofte
tilbake på hotellet i 2-3-tida om natta, sier Hammer og tilføyer:
– Hongkong var
veldig fysisk. Jeg gikk ned en del kilo.
– Hvor mange?
– Jeg tror det
var rundt sju.
Hammer filmet
selvsagt ikke non-stop, men det én viktig ting han vil bringe videre:
– Alle som
jobber med film, kan være enige om ett: Du kan aldri ha nok batterier. Jeg har
seks store batterier til kamera, pluss en haug med minnekort. Jeg filmer i 4K,
som gjør det mulig å velge utsnitt, sier Hammer.
Som om filminga
tok på og krevde sitt, jobbet Hammer også med klippinga underveis.
– I Hongkong, Afghanistan og Ukraina klippet
jeg i felt, fordi det gjør meg bevisst på hva slags historie jeg holder på å
fortelle. Jeg er nødt til å vite hva jeg gjør, om det fungerer.
Banket opp av politiet
Så er det sikkerheten, et studiefag i seg selv. Det som kom
seilende over hodene i Hongkong, var bare én faktor. Hammer hadde selvsagt på
seg refleksvest og en klatrehjelm med et klistermerke på som etterlot null
tvil; at han ikke var en del av aksjonistene og heller ikke en del av
politistyrken.
– Det ga meg
likevel ikke et frikort til å unngå trøbbel.
– Jeg og de
andre fotografene fikk jobbe relativt fritt i begynnelsen, men ettersom tiden
gikk begynte politiet å skyte rett på oss med gummikuler og tåregasspatroner.
De dultet inn i oss og slo oss med vilje.
– Hvordan
forholder du deg til din egen sikkerhet?
– Jeg har
drevet med dokumentarer i konfliktområder i femten år, og begynner å få litt
erfaring. I tillegg har jeg gått sikkerhet- og førstehjelpskurs som fast
ansatte får før de reiser ut til konfliktområder, og som vi frilansere kan ta
for en billig penge.
I 2015 kom
Hammer i kontakt med et amerikansk filmselskap, Field of Vision, som ble
grunnlagt av blant andre Laura Poitras, hun som sto bak dokumentaren der Edward
Snowden lekket dokumenter om USAs massive overvåkning.
– Poitras kaller det selv et filmkollektiv som
ønsker å eksperimentere mer ved å blande journalistikk med cinematisk
dokumentarfortelling. Når jeg jobber med Field of Vision slipper jeg å ha en
norsk vinkling.
I 2015 reiste Hammer
rundt i Afghanistan, og snakket med talibanere om deres kvinnesyn og hvordan de
så for seg å styre landet hvis de vant krigen. Filmen «Talibanstan» ble publisert av NRK.
Seks år senere,
i 2021, var Hammer tilbake i Afghanistan for å skildre Talibans
maktovertagelse. Situasjonen var gått fra vondt til verre, ifølge Hammer.
Taliban oppførte seg langt mer truende enn de forrige styresmaktene, også
overfor dokumentarister som ham.
Herjet med av Taliban
– Slik jeg
opplevde det, virket det som rammet meg i Hongkong mer tilfeldig enn i
Afghanistan. I Afghanistan var de ute etter fotografene og journalistene som prøvde å
arbeide med uavhengig og kritisk journalistikk. Da jeg fulgte kvinnelige
aktivister som demonstrerte mot Taliban, ble jeg arrestert flere ganger og
slått og herjet med, forteller han.
Afghanistan-dokumentaren «The Takeover» var kvalifisert til Oscar for 2024 etter at den vant juryprisen for beste
internasjonale kortfilm på Sheffield DocFest, men gikk ikke videre. Nylig laget Hammer en
radiodokumentar om Taliban for NRK.
– Alle
journalister som dekker Taliban kritisk, risikerer trusler, vold og fengsling.
Og verst går
det utover afghanske journalister.
Det var ikke
uvanlig at Taliban-soldater forsøkte å konfiskere filmopptak. Hammer greide å
styre unna det også i Afghanistan. Kunsten er skifte minnekort når
sannsynligheten er størst for å bli arrestert. Og så gjemme det på et lurt
sted.
Hammer sier det
er vanskelig å forklare hvordan han intuitivt jobber i felt for å unngå komme i
klinsj med Taliban eller bli skadet av andre årsaker. Det handler om å finne
riktig tidspunkt å ta et steg til siden, mener han.
At han har bodd i
Afghanistan, og attpåtil laget en dokumentar om Taliban få år tidligere, gjør
det lettere å manøvrere i kaotiske og tilspissende situasjoner. Hammer bruker
sjelden fiksere, lokalkjente som bistår journalister i tykt og tynt i
konfliktsoner. Han unngår også å jobbe med tolker i de mest dramatiske
situasjonene.
– Jeg prøver å
jobbe mest mulig på egen hånd. Det er enklere å filme selv enn å hyre inn og
instruere andre til å filme på vegne av meg og mitt prosjekt. Hvis noen blir
arrestert, vil jeg at det skal være meg - ikke den som jobber for meg.
Det aller
viktigste er i møtet med mennesker. Å få de til å stille opp, og stole på deg
som journalist. Det er en gren i seg selv.
– Jeg starter
tidlig med å gjøre research og opptak. Felles for prosjektene mine er at de
ofte er tema-basert, og handler om mennesker på en eller annen måte, sier
Hammer og legger til:
– Det er først
når jeg får innpass og kommer tett på mennesker som står i en prosess, at jeg
skjønner at dette kan fungere.
«Min metode»-serien er delvis finansiert av Fritt Ord.