Se og Hør holder stand

Landets største ukeblad med god margin, men taper lesere i begge utgaver. Se utviklingen for blader og avismagasiner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aller Medias melkeku sitter godt på tronen som landets største ukeblad med 890.000 lesere. Likevel er lesertallene trolig ikke udelt god lesning for sjefredaktør Harald Haave og konsernsjef Roger Hansen. Siste halvåret ble lesertallene redusert med seks prosent. År mot år fanger Se og Hør 80.000 færre øyepar enn ved samme tid i fjor.

Weekendutgaven ser ut til å ha bremset leserfallet etter omleggingen tidligere i år. Bladet hadde ifølge tallene Synovate har utarbeidet for Mediebedriftenes Landsforening, 546.000 lesere ved  siste måling. Det er en reduksjon på 3,9 prosent siste halvår. Sammenlignet med fjoråret har 41.000 av leserne forsvunnet. 

Dermed er Weekend forbigått av erkerivalen Her og Nå. Egmonts blad gikk i perioden frem 3,7 prosent og hadde i siste periode 554.000 lesere. 

Tradisjoner

I det tradisjonelle ukebladsegmentet er Hjemmet størst. Bladet holder seg nær sagt stabilt i lesermarkedet med en tilbakegang på én prosent til 673.000 lesere. 

Og det er langt ned til neste tittel på listen. Der kniver bladene Norsk Ukeblad og Familien om å være nest størst. Førstnevnte har ifølge MBL-tallene 443.000 lesere, en tilbakegang på 2,6 prosent. Utviklingen i Familien er langt mer stabil med et fall på under 1 prosent til 437.000 lesere.

Allers mistet i perioden 7000 par øyne og kan nå skilte med 337.000 lesere hver uke. 

Vinnerne

De ovennevnte er verken de store vinnerne eller taperne i den halvårlige undersøkelsen Synovate gjennomfører. På toppen i vekstkurven (målt i prosent) er Økonomisk Rapport som økte antall lesere til 140.000 i perioden. Det tilsier en vekst på 38,6 prosent. 

Neste på listen er Vakre Hjem & Interiør som  presterte 23, 1 prosent vekst i perioden og leses dermed av 181.000.

På tredjeplass finner vi et annet interiørmagasin, Rom 1-2-3 som økte lesermassen sin med 20,9 prosent til 139.000. 

Taperne

I motsatt ende av skalaen finner vi bladet Gravid som den største taperen (igjen målt i prosent) med en tilbakegang på 20,1 prosent i perioden og dermed 40.000 som leser hver utgave. 

Vi Menn Båt så publikum forsvinne med vinden og ble redusert med 18,2 prosent. Dermed er bladet falt under 200.000 båtentusiaster til 166.000 lesere. Det er verdt å merke seg at hovedbladet Vi Menn i perioden hadde 516.000 lesere hver uke, 2,8 prosent færre enn perioden før. 

Listen fra Synovate består av hummer og kanari. Bak Gravid og neste på “falltoppen”, finner vi den sortkledde gothfiguren til Lise Myhre, Nemi. Tegneseriefiguren har 148.000 som humrer med stripene, en tilbakegang på 16, 4 prosent fra forrige periode. 

I avisa

Enkelte lesere vil trolig bestride at Se og Hør er landets største ukeblad, for legges VG Helg inn i regnestykket, er faktisk avismagasinet det største ukebladet i målingen fra MBL. Bilaget har 918.000 lesere og ser ut til å holde forholdsvis godt på leserne med en tilbakegang på 2,7 prosent.

VG Fredag er langt mindre med 645.000 lesere, men ser ut til å ha samme leserutvikling som lørdagsutgaven med en tilbakegang på 2,6 prosent.

Dagbladet Magasinet på lørdag står nesten stabilt med 674.000 lesere og en tilbakegang på 1.000 i siste halvår. Sammenlignet med Søndag er dette dårlig lesning, for Dagbladet magasin på den siste ukedagen har appellert til flere og ser en vekst på 2,7 prosent til 302.000 lesere.

Dagens Næringslivs D2 har også vekst, opp 1,3 prosent til 241.000 til avisens glossy ukemagasin.

A-magasinet opplever en svak tilbakegang med er fortsatt det nest største avismagasinet målt i antall lesere. Med en tilbakegang på 1,4 prosent viser tallene at 696.000 leser bladet ukentlig.

 

Powered by Labrador CMS