Som en del av Norsk Journalistlags (NJ) mangfoldstrategi, ble det under fagforeningens landsmøte i 2021 vedtatt at et
mangfoldsutvalg skulle utarbeide en Mangfoldsplakat.
– Målet er å komme med krav og tiltak som kan bidra til en
utvikling av journalistbransjen som kan stå over tid, sa leder for
Bergen Journalistlag, Jens Kihl, til Journalisten den gang.
Men hva er statusen på Mangfoldsplakaten i dag?
Levert innen fristen
Mangfoldsplakaten skulle etter planen presenteres under NJ-landsmøte i mars år.
Under møtet ble det imidlertid kjent at plakaten ikke er
ferdigstilt. Utvalget kunne meddele at Mangfoldplakaten var levert til NJ, men at det gjenstår at den blir behandlet politisk
av det nye landsstyret.
– Vi leverte et utkast til plakaten som vi hadde
gjennomarbeidet og var fornøyd med, innenfor det vi opplevde som vår frist,
sier leder for mangfoldsutvalget og Drammens Tidende-journalist, Morten Feirud, til Journalisten.
Mangfoldstvalget består i tillegg av NRKs Karina Kaupang Jørgensen, TV
2s Fayroz Chamdid og Tønsbergs Blads Emira Holmøy.
Savner engasjement
Feirud rakk opp hånden og stilte et spørsmål knyttet til
mangfold i mediebransjen under en NJ-samling for klubbledere i Amedia i 2022, forteller ham. Han ønsket å påpeke av mangfold bør være et av fokusområdene til Amedia den kommende tiden.
Det var nok til at han
havnet på radaren til dem som skulle velge ut mangfoldsutvalget.
– Jeg takket gladelig ja, men dette understreker hvor tynt
engasjement det er for mangfold, når det ikke skulle mer til for å bli en
kandidat til utvalget, sier Feirud.
Under Styrkeløft 2022 var mangfold på agendaen, med flere
foredrag med fokus på temaet. Målet var å synliggjøre arbeidet rundt mangfold
og å innhente innspill til Mangfoldsplakaten.
– Vi hadde en QR-kode som kunne brukes til innspill, men det
gav ikke så gode resultater. Vi fikk kun syv svar. Det gjorde at
ansvaret for Mangfoldsplakaten falt enda mer på oss. Vi håpet at folk skulle
vise mer engasjement, sier Feirud.
– Men vedtaket om Mangfoldsplakaten fikk veldig mange
stemmer da det ble presentert, hvorfor tror du at journalistene ikke engasjerer
seg mer?
– Når det kommer et slik vedtak, så er det såpass åpenbart at
det bør stemmes ja på. Men så klapper nok mange seg på skulderen og tenker at
de har gjort sitt.
– Trenger stadig oppdatering
En av utfordringene ved å lage plakaten har vært å gjøre
den relevant for både store og små aktører, sier Feirud og peker på at mangfoldbegrepet er bredt og rommer mange kategorier.
– Vi mener vi har levert en god plakat. Samtidig er det
viktig å presisere at dette er et dokument som trenger stadig oppdatering slik
at det kan gjenspeile utviklingen i samfunnet.
Når plakaten blir offentliggjort, håper Feirud at den vil bidra
til en bedre mangfoldssatsing i norske mediehus. Samtidig mener han at plakaten i seg selv
ikke er nok, men et utgangspunkt for et mangfoldig tankesett. Enhver redaksjon vil måtte selv ta ansvaret videre for å iverksette
mangfoldsatsinger internt.
– Noen redaksjoner som NRK og Schibsted er allerede bevisste og gode på mangfoldssatsningen
sin. Det er vanskelig for oss i utvalget å si vårt perspektiv på hva de enkelte redaksjonene
bør gjøre, så det må redaksjonene ta ansvaret for selv.
Men noen konkrete punkter gjelder alle og er enkel å iverksette, sier han.
– Det som ikke bør skje fremover, er for eksempel å arrangere
et arrangement der folk i rullestol ikke kommer frem. Slike mål skal være
overkommelig for alle.
– Vil det hjelpe om alle redaksjoner henger plakaten på
veggen?
– Det kan i alle fall ikke bidra i en negativ retning. Det
er absolutt et bra steg, men redaksjonene må også se seg selv i speilet. Det er
ikke nok å spikre den på veggen.
Lagt frem i juni
Landsstyret i NJ har mottatt forslaget til Mangfoldsplakaten av mangfoldsutvaget.
– I utkastet er det innslag av politikk som landsstyret må ta stilling til og godkjenne. Det vil selvfølgelig skje i forståelse av utvalget, sier NJ-leder Dag Idar Tryggestad.
Etter planen blir Mangfoldsplakaten lagt frem på NJs landsstyremøte i juni 2023.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.