Norsk Journalistlag skal bytte visuell identitet, inkludert logo og nettsider, i løpet av 2024.
Arkivfoto: Kristine Lindebø
Mer omfattende prosess enn forutsett: Ber om én million til innføringen av NJs nye utseende
Henter fra vervepenger og ber landsstyret øke budsjettet.
Norsk Journalistlags (NJ) innføring av ny visuell identitet, der både nettsidene og den mer enn 25 år gamle logoen skal byttes ut, kommer til å koste mer enn først antatt.
Det opplyser NJs sekretariat til organisasjonens landsstyre, som samles mandag 3. juni.
«Mer omfattende»
Journalisten har tidligere omtalt at NJ brukte opp mot 400.000 kroner på forprosjekt i 2023, og hadde satt av 1,1 millioner til arbeidet med visuell identitet i 2024-budsjettet.
Nå mener sekretariatet at det kommer til å koste ytterligere én million kroner å ta det nye utseendet i bruk på alle flater.
«Den nye identiteten medfører en større og mer omfattende prosess enn forutsett da denne saken
ble budsjettert i 2023. Spesielt vil bytte av logo gjøre implementeringen mer omfattende enn
opprinnelig budsjett la opp til. I tillegg krever nye farger og et oppdatert og mer profesjonelt
utseende nye maler og verktøy i alle våre flater og arbeidsområder», står det i notatet som legges fram for landsstyret mandag.
Halvparten av ekstramillionen foreslås å hentes fra penger som i utgangspunktet var satt av til verving. Kommunikasjonsarbeidet og profileringen av organisasjonen henger uløselig sammen
med verving, påpeker sekretariatet i notatet.
For å sikre den siste halve millionen foreslås det at NJs budsjett til kommunikasjon og markedsføring økes med 500.000 kroner i 2024.
Mange elementer
Sammen med kommunikasjonshuset Dinamo har arbeidsgruppen for den visuelle profilen definert en rekke maler og verktøy som trengs: Logoer for alle nivåer, statiske og animerte some-maler, ikoner/illustrasjoner, powerpointmal, maler for profilartikler og
nyhetsbrev.
Det økte budsjettet for innføringen betyr et større planlagt underskudd for 2024:
«Opprinnelig driftsbudsjett for 2024 er satt opp med et underskudd på omkring 1,3 millioner
kroner, og forslaget til vedtak øker dette til omkring 1,8 millioner kroner», står det i notatet.
Oppdatering: Denne artikkelen hadde først tittel «NJs nye utseende blir én million dyrere enn først planlagt». NJ presiserer at det er implementeringen av den nye visuelle identiteten som nå er anslått til å koste en milllion.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.