Svensk gratisgigant styrket ut av turbulent kvartal
Verdens største gratisavisutgiver, Metro International, har minsket tapene sine tross tøft marked, men annonseomsetningen peker nedover.
Så langt har 2008 vært et tøft år for medieselskaper: Medieaksjer har fått bank og det har vært stor usikkerhet om hvorvidt vi nå ser begynnelsen på en konjunkturnedgang.
Tross dette dystre bildet leverte Metro International i dag bedre første kvartalsresultater enn i 2007, noe som kan tyde på at omstruktureringen av selskapet har begynt å gi resultater. Metro International fikk et netto tap på 6,4 millioner euro (49 millioner kroner), en forbedring på 4,4 millioner euro (33 millioner kroner). Netto salg gikk ned med 6 prosent til 73,4 millioner euro (595 millioner kroner).
Strategisk konsolidering
Metro står som Journalisten tidligere har beskrevet midt oppe i en strategisk gjennomgang hvor de avklarer hva som er kjernevirksomhet og ikke.
Som Metro-sjef Per Mikael Jensen tidligere har antydet, vurderer de å selge eller inngå partnerskap med andre i markeder som ikke er så viktige for Metro. I 2007 solgte Metro majoritetsandelen sin i Tsjekkia, og lukket boligsupplementet Bostad i Sverige.
– Vi sitter ikke på baken og venter på at den strategiske gjennomgangen skal bli ferdig, men iverksetter strategi fra dag til dag. Strategi er noe vi tar opp til vurdering hver måned. De som tror at den strategiske gjennomgangen vi nå står oppe i vil bli noen slags bibel, vil bli skuffet, understreket Metro-sjefen da Journalisten intervjuet ham i London nylig.
– Jeg har nesten bare besøkt de ti største markedene siden jeg overtok roret i Metro. Vi nærmer oss en «gratisavis 2.0»-fase hvor vi konsoliderer kjernevirksomhet og ser på flere måter å tiltrekke lesere. Vi har helt klart et forsterket fokus på de store markedene. Det tsjekkiske markedet er bare ti prosent av det svenske, men det tar like mye tid for ledelsen å fikse problemene der, påpekte Jensen.
Mer felles stoff
Metro er i ferd med å bygge en nettplattform som kan brukes i hele selskapet. Den bygges sentralt, men iverksettes lokalt, fortalte Jensen. Mange avishus jobber med hvordan de kan dra nytte av stordriftsfordeler, som f.eks. stoffutveksling, deriblant Media Norge, A-pressen, Edda Media og Berlingske. Metro vil oppnå disse ved å styrke selskapet sentralt.
– Vi skal ansette redaksjonelle medarbeidere til et internt nyhetsbyrå som skal fokusere på å lage stoff som er unikt for Metro, stoff du ikke kan få andre steder, som kan brukes i alle avisene våre og på nett. Vi skal også ansette folk på nett og ha en nettside som tilpasser seg lesernes vaner: Nyheter om morgenen og stoff om shopping, tv osv. på ettermiddagen. I USA samarbeider vi også med CNN om innhold, sa Jensen.
Gavepakke til Metro
Sist mandags nyhet om at Baugur trekker seg ut av gratisavismarkedet i USA, var dessuten en ren gavepakke til Metro, skriver Martin Jönsson, næringslivsredaktør i Svenska Dagbladet (SvD) på bloggen sin:
– Nettopp USA, sammen med Spania, er Metros største problemmarked. Ryktene skal ha det til at Metro har forsøkt å selge USA-avisene uten at noen kjøper nappet til agnet. Men hver gang en Metro-utfordrer biter i gresset, forsterker det bildet av gratisavispioneren som markedsdominant.
I Spania, hvor Metros hovedkonkurrent er Schibsteds 20 minutos, sliter Metro fremdeles stort med en 19 prosent slags nedgang i første kvartal. Men alt i alt er Metro-sjefen fornøyd med at første kvartal har levert bedre resultater enn i fjor.