Relatert innhold
Schibsted kjøper hele Shifter
I en pressemelding fredag opplyser Schibsted Media at mediekonsernet nå kjøper de resterende aksjene i Shifter Media AS og dermed blir eneaksjonær i selskapet.
– Vi har ambisiøse planer for videre utvikling av Shifter, og med dette oppkjøpet får vi enda større handlingsrom, sier Sarah Sørheim, styreleder i Shifter og leder for nisjeavdelingen til Schibsted.
Schibsted kjøpte i fjor 51 prosent av aksjonene i Shifter.
– Vi er stolte over at Schibsted Media kjøper Shifter Media, og dette gjør det mulig for oss å realisere våre vekstplaner sammen, sier Lucas Weldeghebriel, administrerende direktør og ansvarlig redaktør, i pressemeldingen.
Slutter i Dagbladet etter 18 år
Øistein Norum Monsen er en av dem som har takket ja til sluttpakke i Dagbladet, melder Medier24.
Monsen har jobbet 18 år i avisen, se siste årene mye med krimjournalistikk
– Dagbladet har virkelig sendt meg over hele kloden. Den eneste verdensdel jeg ikke har fått besøkt på Dagbladets regning er Australia.
Pressestøtten kommer i oktober
Medietilsynet er i gang med behandling av årets søknader til produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier - også kjent som pressestøtten. I en pressemelding skriver tilsynet at målet er at det i oktober skal bli klart hvilke medier som får hva.
I år har Medietilsynet fått søknader om produksjonstilskudd fra 174 aviser, av disse er 16 nye søkere. Foreløpig har halvparten av de nye søkerne fått vedtak om avslag.
– Medietilsynet tar sikte på å tildele årets produksjonstilskudd 16. oktober, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet i pressemeldingen.
NRK-journalist forteller om overgrep
NRK-journalist Linn Wiik, som jobber som programleder i «Nyhetsmorgen», forteller i sin nye bok om hvordan hun og kusinen ble utsatt for overgrep i barndommen.
Overgriperen ble dømt til fengsel, men vedkommende nektet straffskyld, skriver VG.
Boka har fått navnet «Dette kan være vår hemmelighet».
– Jeg kan ikke fortsette å være stille om dette. For det er altfor mange barn som ikke er trygge i sine egne senger, sier Wiik til VG.
Vil betale 100 millioner pund for britisk magasin
Den britiske hegde fond-milliardæren Paul Marshall ligger an til å overta det konservative magasinet The Spectator, skriver blant annet The Guardian.
Prisen for det 196 år gamle magasinet skal være nærmere 100 millioner pund, noe som tilsvarer nesten 1,4 milliarder kroner.
Marshall har også eierinteresser i det høyreorientert mediehuset GB News, hvor han har investert flere titall millioner pund. Han står også bak den britiske nettsiden UnHerd.
– Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold
Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet som ble offentliggjort i dag.
I undersøkelsen ble folk spurt om de kunne se om tre ulike saker var betalt innhold eller redaksjonelt innhold. Det var en økonomisak fra E24+ og en forbrukersak fra VG/Tek.no – som begge var redaksjonelle – og en sak som var betalt hos Aftenposten.
Rundt 60 prosent svarte feil på de to eksemplene som ikke var merket. På saken som var merket med «ANNONSØRINNHOLD» og «telenor» svarte én av tre at de trodde det var redaksjonelt innhold.
– Det er viktig å kunne skille uavhengig redaksjonelt innhold fra innhold noen har betalt for at folk skal lese, med mål om å oppnå noe. Resultatene fra undersøkelsen viser at det kan være vanskelig å se hvem som er avsender når en skroller gjennom nyheter på nett, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, i en pressemelding.
– NRK må forklare mer detaljert om Team Ingebrigtsen
«Nå som Kristoffer Ingebrigtsen åpner opp, er produksjonsselskapet og NRK nødt til å forklare seg mer detaljert om hva de har skjønt og ikke skjønt», skriver Aftenposten-kommentator Andreas Slettholm onsdag.
Aftenposten har publisert et stort intervju med Kristoffer, den eldste broren i løpefamilien Ingebrigtsen, der han kommer med sterke påstander om faren Gjert Ingebrigtsens opptreden under søsknenes oppvekst.
Tidligere i år ble Gjert Ingebrigtsen tiltalt for mishandling i nære relasjoner. Han har hele tiden benektet å ha vært voldelig og gjort noe straffbart.
Gjennom fem sesonger har familien blitt portrettert i NRK-serien Team Ingebrigtsen.
«Etter anklagene fra mange av barna, tiltalen og intervjuet med Kristoffer Ingebrigtsen må mange av hendelsene i serien tolkes annerledes. Heller enn en ekstraordinær, velfungerende familie fremstår det mer som et ganske ordinært, utrygt hjem. Selv om det også er god stemning», skriver Slettholm.
Planen er klar for NRKs nye hovedkontor på Ensjø
NRK er klare med sin plan til nytt hovedkontor på Ensjø.
Det melder NRK selv på sine sider.
– Dette er et viktig skritt for NRK på veien mot fremtiden, sier kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen til NRK.
– Vi ønsker å skape et bygg som er tilpasset nabolaget og som blir et godt sted å jobbe. Bygget skal gli godt inn i omgivelsene og bli et positivt innslag i nærmiljøet, med god tilgjengelighet for både medarbeidere og besøkende, sier prosjektdirektør for NRKs nye hovedkontor, Tor I. Hoel til kringkasteren.
Etter planen skal NRK flytte inn i nytt hovedkontor på Ensjø i 2029.
Svalbardposten får mer pressestøtte
Kultur- og likestillingsdepartementet innlemmer nå Svalbard i ordningen om dobbelt grunntilskudd til nyhetsmedier, skriver Svalbardposten.
Det betyr at Svalbardposten ligger an til å få økt pressestøtte allerede i inneværende år.
– Dette gjør vi for å styrke nyhetsproduksjonen på Svalbard. Dette er en gladnyhet for mediene på Svalbard, som vil få bedre finansielle vilkår til å drive nyhetsproduksjon. I tillegg er det et gode for lokalsamfunnet, som vil kunne få et bedre lokalt nyhetstilbud, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery til Svalbardposten.
Line Nagell Ylvisåker, ansvarlig redaktør og daglig leder i Svalbardposten, er svært fornøyd med endringen.
– Dette er helt fantastisk, at lille Svalbardposten nå får kjempeviktige penger. Vi har det siste året hatt det trangt økonomisk, samtidig som vi skal gjøre en viktig jobb for samfunnet. Da kommer disse pengene godt med.
Medietilsynet gir TV 2 advarsel
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM, skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Nå får TV 2 en advarsel av tilsynet.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.
Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges.
– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Brian Stelter tilbake på CNN
Mediejournalist og forfatter Brian Stelter gjør comeback på CNN som Chief Media Analyst. Den tidligere programlederen som fikk spaken i forbindelse med at medieprogrammet han ledet, Reliable Sources, ble nedlagt for to år siden, er tilbake.
Det virker ikke som det er planlagt at tv-programmet skal komme tilbake på skjermen, men Stelter vil blant annet få ansvaret for nyhetsbrevet med samme navn.
Stelter besøkte Norge og Nordiske Mediedager tidligere i år.
I årene utenfor CNN har han gjort seg merket som frilansjournalist og programleder for Vanity Fair-podkasten Inside the Hive. Han har også skrevet flere større artikler som har fått mye oppmerksomhet, blant annet i The Atlantic om utfordringene til Washington Post: «The Real Story of the Crisis at The Washington Post».
Inviterer til åpenhetsseminar
Mandag 23. september retter Pressens offentlighetsutvalg igjen søkelys mot noen av de viktigste sakene innen åpenhet og innsyn.
Åpenhet om aksjer og muligheten til å avdekke økonomisk kriminalitet gjennom innsyn, kommunikasjon mellom folkevalgte i lukkede fora, innsyn i og kontroll av innsyn i NRK, er noen av temaene på årets åpenhetsseminar.
Seminaret vil også bli strømmet.
2500 artikler om prinsessebryllup siste måned
Norske medier har i løpet av august og bryllupshelga publisert cirka 2500 artikler om bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett, skriver Kampanje.
Ser vi året under ett, er bryllupet og forberedelsene omtalt i nærmere 4000 saker.
– Medietrykket rundt Märtha og Dureks bryllup ligger på tilsvarende nivå som bryllupet til Märtha Louise og Ari Behn, som også ble omtalt i nesten 4000 medieoppslag i løpet av 2002, sier Malene Augestad, senior medieanalytiker i Retriever, til Kampanje.
Elise Vatsvåg blir utviklingsredaktør i Stavanger Aftenblad
Elise Vatsvåg flytter fra Oslo og hjem til hjembyen Stavanger, og blir Stavanger Aftenblads nye utviklingsredaktør.
Vatsvåg har erfaring som produsent, prosjektleder og utviklingsansvarlig for nye innholdskonsepter og profiler i VG gjennom fem år. Hun har også vært daglig leder i et produksjonsselskap og jobbet i NRK.
Vatsvåg tiltrer i stillingen 4. november, opplyser ansvarlig redaktør Kjersti Sortland.
Amedia får ny visuell profil
I dag presenterte Amedia konsernet nye visuelle profil og identitet.
– De siste årene har Amedia vært gjennom en betydelig endringsreise. I dag er vi Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et ledende digitalt og upolitisk mediekonsern. Vår tidligere visuelle identitet ble lansert da A-pressen og Edda Media ble slått sammen i 2012, som da i hovedsak var et papirbasert mediekonsern, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, i en pressemelding.
– Denne identiteten speiler ikke lenger dagens Amedia tilstrekkelig. Den har vist seg å være lite funksjonell i digital kommunikasjon og til bruk i det som er avisenes felles merkevarer.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunnskontakt, legger til:
– Nå har vi utviklet en sterkere og mer funksjonell felles merkevare som bedre kommuniserer Amedias identitet og rolle, som troverdig utgiver, attraktiv arbeidsgiver og foretrukket annonseplass.
Ingul fortsetter:
– Amedias nye uttrykk er gjenkjennelig, og reflekterer vår arv og vårt formål. I det nye symbolet har vi videreutviklet bokstaven «A», som er første bokstav i vår kjerne: avisen, og bærer av vår unike historie. Symbolet illustrerer Amedias rolle som garantisten for at våre aviser alltid kaster lys over kritikkverdige forhold.
Amedias nye visuelle identitet inkluderer blant annet et nytt symbol, logo og lydlogo, samt nye farger og skrifttype.
– Russisk journalist dømt til åtte års fengsel
En domstol i den russiske republikken Altaj har dømt journalisten Sergej Mikhailov til åtte års fengsel, omtaler blant andre The Moscow Times og viser til informasjon fra aktivistgruppen Setevye Svobody / Net Freedoms Project.
Dommen skal omhandle «spredning av desinformasjon» om det russiske militæret, siden Mikhailov har skrevet om massakren utført i ukrainske Butsja for mediet Listok.
Kort tid etter den fullskala invasjonen av Ukraina i 2022 innførte russiske myndigheter strenge straffer for å publisere eller spre såkalt desinformasjon om militæret. I realiteten har lovgivningen blitt brukt mot uavhengige medier og journalister.
Mikhailov erkjente ikke straffskyld, ifølge avisomtalene.
PFU: Ingen «reelle klager» på Marius Borg Høiby-dekning
– Det er foreløpig ikke registrert noen reelle klager relatert til den saken, svarer sekretariatet hos Pressens Faglige Utvalg fredag, på spørsmål fra Journalisten om det foreligger PFU-klager relatert til de siste ukers mediedekning rundt Marius Borg Høiby.
Bare de to første ukene etter at voldssaken ble kjent hadde pressen produsert nær 1000 artikler om saken, ifølge Retriever-tall Klassekampen omtalte 21. august.
Ulike presseetiske diskusjoner har versert om publiseringer rundt saken, fra Se og Hørs publisering av åstedsbilder – og bilder av Borg Høiby i bil sammen med den fornærmede i den pågående voldssaken – til VG og Aftenposten-publisering av lydopptak fra telefonsamtaler.
En PFU-klage skal som hovedregel komme fra, eller ha samtykke fra, en omtalt part i den innklagede publiseringen.
Førstkommende onsdag, 4. september, arrangerer Pressens hus presseetisk debatt om saken.
Stup: Fordelt nesten 600.000 kroner
Nærmere 600.000 ble fordelt på 16 journalister etter styremøte i Stup sist uke, skriver Mediebedriftenes Landsforening på sin nettside.
Stipendene fordeler seg på deltidsstipender, flere av dem for masterløp og prosjektstipender hvor flere utgjør reisestipend. Denne gang også tildeling for studieløp som inkluderer autorisering til finansanalytiker.
Disse mottar stipend i tredje tildeling 2024.
Høiby-saken: Hvor går grensa?
Har mediene gått for langt i dekningen av saken mot Marius Borg Høiby? Var det rett av VG å publisere lydopptakene? Hva med bildebruken?
Førstkommende onsdag inviterer Pressens hus til debatt.
I panelet:
- Ulf André Andersen, ansvarlig redaktør i Se og Hør
- Marius Tetlie, konstituert nyhetsdirektør i NRK
- Eva-Therese Loo Grøttum, avdelingsleder for nyheter i VG
- Kim Edgar Karlsen, fagsjef Norsk psykologforening og medforfatter av boka «I medienes søkelys»
Amedia blir hovedeier i Kronstadposten
Amedia kjøper 70 prosent av aksjene i Kronstadposten i Alta og blir majoritetseier, skriver mediekonsernet i en pressemelding.
Tom Erik Nilsen (26) fortsetter som ansvarlig redaktør og aksjonær.
– Vi er veldig glad for å lande kjøpet av aksjer i Kronstadposten og gleder oss til å få Tom Erik med på laget. Dette er et tydelig signal på at vi fortsetter vår satsing i Finnmark, sier regiondirektør i Amedia region Nord-Norge, Renate Slettli Nymo.
Nilsen var bare elleve år da han i 2009 skapte Kronstadposten sammen med flere kamerater på gutterommet på Kronstad. Kronstadposten har siden april 2010 gitt ut papiravis hver fredag. I september 2022 lanserte Kronstadposten også nettavis.
Nå er han glad for å få inn Amedia på eiersiden, og ikke minst å få tilgang til verktøy og systemer i Amedia.
– Vi har hatt stor vekst de siste årene, og med Amedia som største eier får vi enda flere verktøy og løsninger tilgjengelig i drifta for å fortsette veksten. Målet er å bli den største avisen i Alta og inneha nummer én-posisjonen i byen, sier Nilsen, og legger til at avisen fortsatt skal ha lokalt eierskap.