Medietilsynet har avdekket to brudd på sponsereglene hos NRK.
Foto: Marte Vike Arnesen
Brudd på sponsereglene
NRK må betale 150.000 kroner for sponsorbrudd
Medietilsynet reagerer på to programmer.
NRK får et gebyr på 150.000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene, skriver tilsynet i en pressemelding.
Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Ifølge ble det avdekket i desember at dokumentaren «Klangen av Tine Thing Helseth» hadde tre sponsoridentifiseringer ved begynnelsen og slutten av programmet. Det samme gjaldt en julekonsert med artisten Eva Weel Skram på lille julaften.
– Ikke lov
– Etter Medietilsynets vurdering er dette en type program der NRK ikke har lov til å motta sponsortilskudd. Vi har derfor gitt NRK et gebyr for regelbruddene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.
NRK har opplyst til Medietilsynet at sponseplakater i tilknytning til dokumentaren om Tine Thing Helseth ble brukt ved en feil.
Medietilsynet har likevel konkludert med at det er riktig å ilegge et gebyr:
– Medietilsynets vurdering er at mange seere kan ha oppfattet NRK-dokumentaren som sponset. I tillegg har sponsorene fått eksponering i strid med reglene. Vi mener derfor bruddet er alvorlig, selv om det har vært utilsiktet, sier Sekkelsten.
Restriktiv måte
Når det gjelder julekonserten med Eva Weel Skram, er Medietilsynets vurdering at denne produksjonen ikke faller innenfor de kategoriene hvor NRK kan motta sponsing.
– Utgangspunktet er at NRK er en ikke-kommersiell medieaktør, som får finansiert sin virksomhet over statsbudsjettet. Også av hensyn til NRKs kommersielle konkurrenter, som er avhengig av reklame og sponsing som finansieringsgrunnlag, er det viktig at NRK praktiserer muligheten for sponsing på en restriktiv måte, sier Sekkelsten.