Olav A. Nyhus, som er juridisk direktør i NRK og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.
Olav A. Nyhus, som er juridisk direktør i NRK og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

NRK beklager utlevering av opplysninger til Nettavisen

– En saus av epler og pærer, sier NRKJ-leder Richard Aune om de publiserte tallene.

Published   Updated

I forrige uke publiserte Nettavisen en sak der de omtalte utbetalinger til en lang rekke NRK-ansatte.

Tallene hadde nyhetsmediet fått fra allmennkringkasteren. Journalisten kjenner til at det har vakt reaksjoner i Norsk Journalistlag (NJ).

Alle utbetalinger

I en intern e-post redegjør og beklager juridisk direktør med ansvar for HR Olav Nyhus i NRK for det som skjedde fra allmennkringkasterens side:

– På vegne av ledelsen og de enheter som har vært involvert i behandlingen av innsynsbegjæringen, vil jeg beklage at NRK oversendte opplysninger på en måte som ga grunnlag for artikkelen, som fremstår som unyansert, samt at informasjonen inneholdt fagforeningstilknytning. Jeg forstår at dette for enkelte kan oppleves belastende, skriver Nyhus.

Han forklarer at Nettavisen tok kontakt med NRK under streiken i slutten av mai med spørsmål om innsyn i lønnen til mediehusets journalister.

Det er en saus av epler og pærer som er helt hinsides

– Den 5. juni ble informasjonen oversendt Nettavisen fra NRK. Oversendelsen inneholdt informasjon om alle utbetalinger som fremgår som lønn av A-meldingen iht. NRKs innrapportering til skattemyndighetene (A-meldingen). Dette er i samsvar med SSBs og departementets definisjon av bruttolønn. Således ble både fast grunnlønn, faste og variable tillegg opplyst i tillegg til utgifts-refusjon. Videre inneholdt opplysningene informasjon om medarbeidernes fagforeningstilknytning.

Fortvilte NRKJ-medlemmer

Leder Richard Aune i Norsk Journalistlag i NRK (NRKJ) reagerer på det Nettavisen publiserte:

Richard Aune i Norsk Journalistlag i NRK. Foto: Kristine Lindebø
Richard Aune i Norsk Journalistlag i NRK. Foto: Kristine Lindebø

– Hadde det bare vært lønn, hadde det vært greit. Men de har publisert kjøregodtgjørelse, reiseutgifter, billetter, flyreiser og hjemreise for korrespondenter. Det er en saus av epler og pærer som er helt hinsides, sier Aune.

Han har fått mange reaksjoner fra de drøyt 1.700 medlemmene.

En i Tromsø ble kalt en ufyselig blodsuger

– Folk har vært fortvilet og sinte fordi de har blitt hengt ut. En i Tromsø ble kalt en ufyselig blodsuger.

– Så publiseringen har utløst trakassering av NRK-ansatte?

– Det har vært veldig ubehagelig for mange. Jeg vet om en som det har blitt fremstilt som tjener over en million mens vedkommende egentlig rundt en halv million.

På spørsmål om NRKJ har foretatt seg noe overfor arbeidsgiveren i saken, svarer Aune:

– Vi har bedt om en beklagelse, og jeg er glad for at de har gjort det.

Må utlevere lønn

At det som er NRK-ansattes lønn, har han imidlertid ingen problemer med at publiseres av nyhetsmedier eller at NRK utleverer.

– Det er offentlig informasjon som NRK er forpliktet til å levere ut. Problemet her har vært at det er så mye mer.

Det understreker Nyhus også i den interne e-posten.

– NRK er omfattet av offentlighetsloven og derfor forpliktet til å gi innsyn i lønnsutbetalinger til våre ansatte, om noen ber om det. Det er således ikke gitt ut økonomisk informasjon som Nettavisens journalist ikke kunne kreve å få se. Imidlertid kunne informasjonen i forhold til den konkrete innsynsbegjæringen vært avgrenset noe, og informasjonen burde klarere fremstilt hva som var grunnlønn med faste tillegg, og hva som var variable tillegg, skriver Nyhus.

Sendte fagforeningstilknytning

Ansattes fagforeningstilknytning er noe som regnes som en sensitiv opplysning som har et særlig vern. Om det, skriver Nyhus:

– Journalisten hadde heller ikke bedt om å få opplyst medarbeidernes fagforeningstilknytning. Dette skulle ikke vært oversendt.

Han varsler at ledelsen på bakgrunn av det som har skjedd har satt i gang et arbeid for å gjennomgå rutiner i forbindelse med innsynsbegjæringer.

Nettavisen presiserer i sin sak at opplysningene de publiserer er utbetalinger, og ikke lønn.