Mange medier var forsiktige da de trykket faksimiler fra Charlie Hebdo etter angrepet mot avisen. Foto: Gerry Lauzon, Creative Commons
På grunn av trusler fra religiøse miljøer lar norske medier være å publisere karikaturer
Trusler ser ut til å virke når det gjelder en spesiell type ytringer, viser ny forskningsartikkel.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Trusselbildet bidrar til å gjøre norske medier mer restriktive med å trykke visse typer innhold, ifølge en ny forskningsartikkel, skriver Klassekampen.
Det kommer fram i artikkelen « Religious threats and institutional change in Norwegian mass media », som er skrevet av samfunnsforsker Olav Elgvin og sosiolog Jon Rogstad.
– Trusler ser ut til å virke når det gjelder en spesiell type ytringer, sier Elgvin, som er stipendiat ved Institutt for sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen.
Han viser blant annet til at få medier slo opp karikaturer fra Charlie Hebdo i stort omfang etter angrepet på satiremagasinet i 2015. Flere trykket små faksimiler, men stort sett inni avisa og ikke på forsiden.
– Trykkingen sto ikke i forhold til den objektive nyhetsverdien. Hvis det hadde vært en ensom gærning som angrep Charlie Hebdo fordi de trykket en karikatur av en hund, ville tegningen fått en mye mer prominent plassering i mediene, sier Elgvin til Klassekampen.
Forskerne baserer seg på en stor spørreundersøkelse blant norske journalister fra 2013 i tillegg til andre forskningsartikler om norske mediers dekning av islam og tolv kvalitative intervjuer med journalister, redaktører og tegnere i norske medier.