PFU behandlet klager mot sju aviser, for fire ulike annonser fra MIFF, som de publiserte i fjor høst. Stein Bjøntegård ledet diskusjonen. Foto: Eskil Wie Furunes
PFU behandlet klager mot sju aviser, for fire ulike annonser fra MIFF, som de publiserte i fjor høst. Stein Bjøntegård ledet diskusjonen. Foto: Eskil Wie Furunes

Stavanger Aftenblad og Dagen felt i PFU for MIFF-annonse

– Usedvanlig krevende å vurdere.

Publisert   Sist oppdatert

Saken oppdateres fortløpende med resten av avisene som er klaget inn for samme annonseserie. Se liste nederst i saken.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) felte Stavanger Aftenblad og Dagen for å ha trykket en annonse fra Med Israel for fred (MIFF).

Vårt Land, Dagsavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Aftenposten hadde alle gjort en rekke endringer i annonsen før publisering, og ble ikke felt i PFU.

Det var KFUK-KFUM Global som hadde klaget inn flere aviser til PFU, for fire ulike annonser med tittelen «Derfor bør alle DROPPE Operasjon Dagsverk».

– Jeg synes dette er usedvanlig krevende å vurdere, sa PFU-medlem Liv Ekeberg, som representerer journalistene i utvalget, på onsdagens PFU-møte.

Debatten rundt de fire innklagede annonsene kan bli viktig, fordi den setter presedens for liknende klager senere, påpekte Mathias Vedeler i PFU-sekretariatet.

Tre linjer

Det var i hovedsak tre linjer i diskusjonen: omtale av barn, tilsvarsrett og sannferdighet.

Fordi det er en annonse kan ikke utvalget bruke de samme punktene som de bruker for redaksjonelt innhold. PFU minner om at det er redaktøren som har det etiske ansvaret også for annonser, og «Åpenbart krenkende og udokumenterte påstander kan bryte med god presseskikk».

– I tillegg er det barn som er omtalt med navn og bilde innen et særdeles betent tema. De bor langt unna oss og snakker et språk som de færreste forstår i Norge, og derfor har ikke leserne mulighet til å ettergå sannhetsgehalten i det de sier, fortsatte Ekeberg.

Annonsene kom fra organisasjonen Med Israel for fred (MIFF), som mente «OD er en gedigen anti-israelsk kampanje», og at de indoktrinerer skoleelever til hat mot eller negativt syn på Israel spesielt og jøder generelt.

Avgrenset til 4.8

Aksjonen ga i fjor pengene til ungdom i Palestina, gjennom organisasjonen KFUK-KFUM Global.

Organisasjonen hadde klaget inn avisene på en rekke punkter i Vær varsom-plakaten (VVP), men utvalget falt på at fellelsen skulle avgrenses til punkt 4.8, som handler om omtale av barn.

I sitt forslag til uttalelse skriver PFU-sekretariatet:

«Pressens Faglige Utvalg (PFU) påpeker at redaktøransvaret gjelder for alt innhold i redaktørstyre medier, inkludert annonser. PFU viser til VVP 2.1, der det står: «Den ansvarlige redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold (…)».

Utvalget mener altså det ikke er gjort en presseetisk krenkelse overfor KFUK-KFUM eller OD, men derimot overfor de to barna, som i annonsen blir anklaget for å ville utslette Israel. Det ene barnet blir anklaget for å oppfordre til knivstikking og terror.

Øystein Stray Spetalen mente annonsene ikke var brudd på Vær varsom-plakaten. Foto: Eskil Wie Furunes
Øystein Stray Spetalen mente annonsene ikke var brudd på Vær varsom-plakaten. Foto: Eskil Wie Furunes

– Ikke noe galt i annonsen

Fem av seks medlemmer var enige i at bruken av barna i enkelte av annonsene bryter med presseetikken. Øystein Stray Spetalen mente derimot det var helt innafor, noe han begrunnet slik:

– Slekta bruker disse barna aktivt i kampen mot Israel. Jeg kan ikke se noe galt i annonsen, sa Spetalen, som representerer allmennheten i PFU.

Her ble han motsagt av blant andre journalist-representant Ellen Ophaug, som presiserte at utvalget må ta hensyn til barna på selvstendig grunnlag, og at barna ikke nødvendigvis skal eksponeres i norske medier, selv om de blir brukt av slekta.

– Det er nettopp derfor vi har punkt 4.8, for å beskytte dem. Det barn sier skal heller ikke tillegges like mye vekt som det en voksne sier, sa Kristin Taraldsrud Hoff, som representerer allmennheten.

To av de ni avisene som publiserte versjoner av annonsen fra MIFF, VG og Fædrelandsvennen, beklaget å ha publisert annonsen. Disse kom KFUK-KFUM Global til enighet med gjennom en minnelig løsning, mens de sju andre avisene ble behandlet i PFU onsdag:

  • Stavanger aftenblad - felt for brudd på VVP 4.8
  • Dagen - felt for brudd på VVP 4.8
  • Vårt Land – Ikke felt
  • Dagsavisen – Ikke felt
  • Bergens Tidende - Ikke felt
  • Adresseavisen – Ikke felt
  • Aftenposten – Ikke felt