Mari Velsand, direktør i Medietilsynet på Pressens hus i dag.
Foto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Plattformnøytralt moms må gjeninnføres for nyhetsmediene
Medietilsynet anbefaler å gjeninnføre fritak for merverdiavgiftsfritak på elektroniske nyhetstjenester for å sikre mediemangfold og demokrati.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Lyd og levende bilder blir stadig viktigere
nyhetsformater, ikke minst for yngre brukere. Da blir det bakvendt om et sentralt
mediepolitisk virkemiddel som merverdiavgiftsfritaket, ikke gir mediene
insentiv til å utvikle nyheter i de formater som etterspørres.
Da merverdiavgiften kom i 1970, ble det gjort et unntak for
papiravisene. Begrunnelsen var at det frie ord ikke skulle skattlegges. I takt
med digitaliseringen, var det etter hvert naturlig å utvide
merverdiavgiftsfritaket til også å gjelde avisenes digitale produkter,
fagpresse og tv-nyheter.
Men i 2023 ble fritaket for tv-nyheter og andre
elektroniske nyhetstjenester avviklet. Dermed har vi i dag et differensiert
merverdiavgiftsregime, med avgiftsfritak for tekstbaserte nyheter distribuert
på digitale plattformer, mens det er full merverdiavgift for elektroniske
nyheter på lyd og video.
Samfunnsviktig rolle
Hva er så konsekvensene av at merverdiavgiftsfritaket for elektroniske
nyhetstjenester ble fjernet?
Det var et sentralt spørsmål i oppdraget
Medietilsynet har fått fra Kultur- og likestillingsdepartementet, som en del av
en større kartlegging av status og fremtidige scenarier for de redaktørstyrte
medienes økonomiske forutsetninger. Utredningsarbeidet er gjort i samarbeid med
Oslo Economics, og Medietilsynets anbefaling på dette punktet er klar:
Et
plattformnøytralt merverdiavgiftsfritak for nyhetsmedier bør gjeninnføres.
De redaktørstyrte mediene har en viktig demokratisk funksjon, og et
sterkt mediemangfold er en forutsetning for ytringsfrihet og et velfungerende
demokrati. Ikke minst sett i lys av framveksten av feil- og desinformasjon,
spiller disse mediene en sentral rolle.
Dette er løftet fram blant annet i
Totalberedskapsmeldingen, som regjeringen la fram nå på nyåret.
Svekkede utviklingsmuligheter
Redaktørstyrte mediers driftsøkonomi er av flere årsaker under press,
noe både Medietilsynets årlige økonomirapporter og utredningen fra Oslo
Economics dokumenterer. I en slik kontekst, er det ekstra viktig å sikre at
regelverket ikke er til hinder for at journalistikken skal kunne utvikle seg i
takt med ny teknologi og endrede brukervaner.
Mediebransjen er tydelig på at lyd- og videoinnhold blir stadig
viktigere, ikke minst for å nå unge brukere. Dagens merverdiavgiftsordning kan
dermed påvirke medienes lønnsomhet negativt, og svekke nyhets- og
aktualitetstilbudet til publikum.
Investeringer som ville vært lønnsomme dersom
merverdiavgiftsfritaket var plattformnøytralt, kan fort bli ulønnsomme når lyd-
og videoinnhold er avgiftsbelagt.
Digital infrastruktur
To sentrale funn i rapporten fra Oslo Economics, er at digitaliseringen
vil fortsette å påvirke de økonomiske forutsetningene og forretningsmodellene
til redaktørstyrte medier, og at digital brukerbetaling blir stadig viktigere.
Dette er observasjoner som sammenfaller med Medietilsynets vurderinger.
Utviklingen gjør at mediene må investere tilstrekkelig i digital infrastruktur,
og ikke minst i innhold og formater som publikum har betalingsvilje for. I
konkurransen med ressurssterke globale plattformer, trenger norske
redaktørstyrte medier et bærekraftig driftsgrunnlag og tilstrekkelig
utviklingskraft.
Ifølge utredningen fra Oslo Economics, kan forskjellen i
lønnsomhet med og uten merverdiavgiftsfritak, forventes å øke. Dette betyr
igjen at de negative økonomiske konsekvensene av den avgiftsmessige
forskjellsbehandlingen kan bli forsterket, og medføre et dårligere nyhets- og
aktualitetstilbud til publikum.
Svekkede medier
Norge står i en særstilling både med hensyn til høy tillit til -, bruk
av - og betalingsvilje for redaksjonelt nyhetsinnhold.
For å sikre
motstandskraft i befolkningen mot effektene av desinformasjon, kreves det et
relevant og attraktivt nyhetstilbud, som blir brukt.
Slik Medietilsynet ser
det, medfører differensierte merverdiavgiftssatser på nyhets- og
aktualitetsinnhold en samfunnsrisiko.
Journalistikk er et fellesgode som går
utover verdien den har for den enkelte mediebruker. Et marked overlatt til seg selv,
vil produsere mindre journalistikk enn det som er gunstig for samfunnet.
Nettopp derfor har vi mediestøtteordninger, inkludert merverdiavgiftsfritaket,
som skal fremme mediemangfold og journalistisk produksjon. Da må
merverdiavgiftsfritaket også gjelde fremtidens nyhetsformater.