Tilfeldighetene gjorde at Ryan Kelly ikke stod midt i veien da bilen kom kjørende. Han fanget til gjengjeld en grusom handling. Et klassisk pressebilde, sier lederen i Pressefotografenes Klubb. Foto: Ryan M. Kelly/The Daily Progress via AP

Ryan Kelly stod midt i veien og tok bilder av demonstrasjonene i Charlottesville. 20 sekunder senere kjørte bilen inn i folkemengden

Dette var hans siste dag på jobben som fotojournalist. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Egentlig var fotojournalist Ryan M. Kelly ferdig med karrieren i pressen. Han hadde et siste oppdrag før han skulle forlate jobben i The Daily Progress. 30-åringen skulle fotografere demonstrasjonene i Charlottesville.

Kelly forteller til Columbia Journalism Review om hvordan dagen forløp. At han satt på med redaktøren til sentrum og begynte med å se seg om. Grupper fra begge sider var spredt rundt om. Ifølge Kelly var det tilløp til slåsskamper. Folk kastet ting på hverandre.

Til slutt så han rundt 100 mennesker som protesterte mot «Unite the Right».

– Jeg gikk foran demonstrantene og gikk mot fortauet for å ta bilder. Like etter kom bilen hvinende forbi meg i høy hastighet. Den pløyde ned demonstrantene og rygget umiddelbart tilbake opp bakken. Jeg begynte instinktivt å ta bilder. Rett og slett bare løftet kamera til øyet og presset utløseren ned. Jeg var ikke bevisst hva jeg så før han kjørte i høy hastighet inn i folkemengden.

Kelly følger etter bilen. Han forstår at det ikke var store muligheter for sjåføren å komme seg langt.

– Jeg tenkte at disse bildene ville være viktige i fortellingen av det som hadde hendt.

Siste arbeidsdag

Han forteller at det var bare flaks at ikke også han selv ble påkjørt. Hadde bilen kommet 20 sekunder tidligere ville så vært tilfelle. Da stod Kelly i veien og fotograferte.

Etter at bildene hans har gått verden rundt, har han holdt seg mest mulig unna sosiale medier. Fire år som fotojournalist har kommet til en slutt for Kelly. Han skal jobbe med å markedsføre mikrobryggeri-øl. Han forteller til CJR at han ikke har tenkt stort over bildets gjennomslagskraft.

– Jeg er glad folk har sett det. Det var en fryktelig hendelse og det faktum at folk blir mer bevisst om at slikt skjer er positivt, men jeg kan ikke si at jeg er glad for at jeg var der.

Illustrasjon på en situasjon

Leder Jarle Aasland i Pressefotografenes Klubb omtaler bildet som et klassisk pressebilde som viser stillbildets styrke. 

– En forferdelig hendelse fanget på brøkdelen av et sekund. 

Det blir gjerne diskusjoner i redaksjonene om hvorvidt slike bilder skal publisere eller ei. 

– Her er det ingen fasit, men i en situasjon som dette er det helt naturlig, sier han og viser til at USA og verden er i en helt spesiell tid, hvor dokumentasjon og innhenting av fakta er viktigere enn noensinne. 

– Bildet er på mange vis en illustrasjon på dagens kaotiske og dramatiske situasjon i USA. 

 

Powered by Labrador CMS