Rolv Erik Ryssdal presenterte bl.a. Schibsteds nye konsernledelse. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted skjerper pengebruken

Gjelden skal betales og eksperimenteringene blir færre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Analytikerne var stort sett fornøyde da Schibsted kunngjorde et tap i andre kvartal på 92 millioner kroner. Enskildas Atle Vereide sa etter presentasjonen at det var litt bedre enn forventet.

– Dessuten var kostnadsbesparelsene større enn Schibsted hadde varslet.

Sporty Aamot

Den nye konsernsjefen Rolv Erik Ryssdal fikk oppgaven med å presentere mediekonsernets andre kvartal, som sammenlignet med samme tid i fjor hadde en tilbakegang på 344 millioner kroner. Egentlig var det Kjell Aamots siste kvartal som konsernsjef, men han valgte heller å stille seg på sidelinjen, sporty antrukket i en kortermet skjorte.

– Ja, jeg måtte markere det skikkelig, sa Aamot med et smil da Journalistens utsendte kommenterte at det ikke var slik man er vant med å se Aamot på kvartalspresentasjonene.

Opptur

Den tidligere konsernsjef forteller at med såpass gode tall for kvartalet, mente han det var naturlig å la Ryssdal ta seg av presentasjonen. Selv var han så sikker på resultatet at han hadde klare forventninger til aksjekursen.

– Jeg satser sju kroner opp, sa han med et bredt smil. Klokken 11.30 viste Journalistens børsoversikt at aksjekursen var opp 8 kroner og økte børsverdien på mediekonsernet med over en halv milliard kroner.

Briller og sko

Ryssdal forklarte at han nok har en helt annen måte å fremføre kvartalspresentasjonen på enn sin forgjenger og fleipet med at han hadde tenkt å fortelle tilhørerne at det ikke ville være samme fokus på briller og sko som det var med Aamot.

– Jeg er nok ikke like flink til å sjarmere de som er i salen som Kjell, men jeg skal nok finne min egen stil, sier han til Journalisten etter presentasjonen.

Selv om bunnlinjen til konsernet var i rødt samlet sett, var ikke kvartalet bare dyster lesning for enkelte av bedriftene isolert. VG økte driftsoverskuddet i kvartalet med tre millioner kroner til 82 millioner.

– Opplaget har fortsatt å falle og er ned nesten 10 prosent. Og annonseinntektene er ned. Likevel leverer VG papir et resultat som er sterkere enn samme tid i fjor. Det er imponerende hvordan man har jobbet på kostnadssiden for å ha fått til dette, sa Ryssdal under presentasjonen.

Salg og kutt

Også i Aftenposten er det kuttet betraktelig og mediehuset leverer et driftsoverskudd på 112 millioner kroner, noe som er en tilbakegang på 54 millioner kroner.

Opplaget til avisen gikk tilbake med 4743 aviser og endte på 246.574 og fortsetter å nærme seg VG og plassen som landets største avis. VGs opplag var i andre kvartal på 259.350 eksemplarer.

Schibsted har foretatt betraktelige justeringer av drift med salg av blant annet Metronome og Polaris, nedleggelse av Sesam og betraktelig nedbemanning. I alt 870 mennesker har forlatt jobbene sine siden kostnadsprogrammet ble satt i gang i fjor.

– Nå må vi fokusere mer på kjernevirksomhetene våre. Vi kommer til å ha et sterkere lønnsomhetsfokus enn vi tradisjonelt har hatt. Vi må ha en strengere kapitaldisponering. Vi kommer til å bli strengere når det gjelder eksperimentering, sa Ryssdal under presentasjonen.

TV og nett

Med mindre satsing på eksperimentelle forsøk mener Ryssdal prosjekter som tv-kanalen TV7 og PunktSE i Sverige eller Sesam var i Norge.

– Men det er ikke slik at det er full stans, vi skal bare være mer nøktern i hensyn til lanseringer. Vi må lære av erfaringene vi har gjort, sier Ryssdal til Journalisten.

– Selvfølgelig skal vi eksperimentere og drive med produktutvikling, men vi må være mer forsiktig enn tidligere.

Powered by Labrador CMS