Helseforetakene i nord er best på åpenhet. Foto: Helse Nord RHF/Flickr.com
Minst åpenhet i Nord-Trøndelag og Førde
Store sprik i hvordan sykehusene praktiserer åpenhet, ifølge presserapport.
Det viser en undersøkelse blant landets helseforetak som ble lagt fram under Åpenhetstinget torsdag. Sykehusene er undersøkt og rangert av Presseforbundets Offentlighetsutvalg.
Mest åpent i nord
Det er Helse Førde og Helse Nord-Trøndelag som kommer dårligst ut. Disse to får en score på fem av 35 poeng.
I motsatt ende er det sykehusene i Nord-Norge som kommer best ut. Universitetssykehuset i Nord-Norge får 33 poeng og Nordlandssykehuset og Helse Finnmark 32 poeng hver. Helse Nord kåres til landets mest åpne regionale foretak med et snitt på 32,3 av 35 mulige poeng.
– Det er bare å gratulere Helse Nord med de lokale foretakene. De er landets mest åpne foretak. Mens Helse Førde og Helse Nord-Trøndelag virkelig må skjerpe seg, sier leder Siri Gedde-Dahl av Offentlighetsutvalget.
De er heller ikke imponert av landets største sykehus med 20.000 ansatte, Oslo universitetssykehus, som kommer ut med 11 av 35 poeng. I samme kategori havner Sykehuset Østfold med ti poeng, Helse Møre og Romsdal med 12 poeng og Sykehuset Sørlandet med 14 poeng.
Foruten Helse Nord med et snitt på 32,3 poeng får Helse Vest og Helse Sør-Øst 19,7 poeng og Helse Midt-Norge 12,3 poeng.
Hele undersøkelsen kan leses her (ekstern lenke)
Feilkilde
Blant feilkilder mener Offentlighetsutvalget at Helse Nord skiller seg så positivt ut fordi de responderte raskere på innsynsbegjæringer enn hva som er vanlig.
– De var absolutt klar over at de ble sjekket. Jeg har aldri fått slik service i mitt journalistiske liv, er en anonymisert journalist sitert på i rapporten.
Både regionale og lokale foretak er inkludert i undersøkelsen. Selskapene er målt på kriterier som om de har postjournal på nett, hvordan responstiden på innsyns er, og om basen er søkbar, kontaktdata og styredokumenter på nett, og om såkalte 3.3-meldinger legges ut eller gis innsyn i. Slike meldinger handler om uønskede hendelser som kunne ført til personskade. Regjeringen har satt som mål at alle sykehus publiserer slike meldinger innen utgangen av året.
Tilgjengelighet
Slik mener Offentlighetsutvalget at helseforetakene bør praktisere åpenhet:
• Postjournal må være på tilgjengelig nett, være søkbar, ikke bruke meningsløse titler og ha lavt avvik mellom dokumentdato og journaldato. I tillegg bør responstiden være innen tre dager.
• Kontaktdata til informasjonsmedarbeidere, ledelse, styre og brukerutvalg tilgjengelig på nettstedet.
• Styredokumenter tilgjengelig på nett. nbsp;
• Mulig å få innsyn i såkalte 3.3-meldinger om uønskede hendelser. nbsp;
• Innsyn i dokumenter med taushetsbelagte opplysninger. Sykehuset har ifølge offentleglova plikt til å videreformidle spørsmål til pasient om samtykke.