Tanken er sikkert god. Litt sånn «dejligt at være dansk i
Norge».
Først strømmer låta «Papirsklip» ut av høyttalerne i storsalen på
Hellkonferansen. Den blir etterfulgt av «Joanna». Så «Tarzan mamma mia». En liten
forsinkelse før sesjonen starter gjør at Kim Larsen-sangene bare fortsetter. Og
fortsetter. Og fortsetter.
Ikke vet jeg hva Mads Brügger tenker da han tar plass i stolen
på scenen, men kanskje streifer det ham at landsmannen Larsen hadde litt rett
da han sang: «Livet er langt, lykken er kort».
Tidligere på dagen har jeg intervjuet Brügger om hans syn på
journalistikk. Nå skal han snakke om «Den sorte svane», dokumentarserien som
satte hele Danmark (og delvis også Norge) på hodet våren 2024 – og hvor NRK var
med som samarbeidspartner.
På scenen blir han intervjuet av NRK-journalist Eline Buvarp Aardal.
Gjenkjent av skjegget
Brügger innleder seansen med å fortelle om en hendelse på vei
til Norge. En nær «sorte svane»-opplevelse i sikkerhetskontrollen på Kastrup
tidligere på dagen:
– En av dem som står og skanner bagasjen sier: «Jeg møtte
vennen din i går». Jeg svarer: «Hvem?» Så signaliserer han med kroppsspråket et
stort skjegg – og jeg sier: «Fasar?» «Ja, Fasar», svarer han.
Ingen som har sett «Den sorte svane» kan glemme Fasar Abrar Raja, Bandidos-medlemmet som, mens han blir
filmet av skjult kamera, innrømmer den ene grove kriminelle handlingen
etter den andre.1
Ifølge mannen i sikkerhetskontrollen hadde Raja vært i
strålende humør og på vei til sydlige strøk.
Men selv en karakter som Raja må spille andrefiolin i møte
med dokumentarens hovedperson, «muldvarpen» Amira Smajic. Den danske juristen
som bidrar til å avsløre hvitvasking og andre kriminelle handlinger, og som av
litt uklare grunner ønsket å samarbeide med Brügger og dansk TV 2 for å lage det
som etter hvert ble til «Den sorte svane».
Ifølge Brügger starter det hele sensommeren 2022. Han blir
satt i kontakt med Smajic og de møtes på en sushirestaurant i Valby Langgade i
København.2
– Den får ikke de beste anmeldelsene på Tripadvisor, så jeg
vil ikke anbefale den, sier Brügger, før han legger til at Smajic under dette middelmådige måltidet løftet litt på sløret.
Annonse
Byr på godbit
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
– Jeg forstår raskt at jeg sitter overfor en helt enestående
kilde, som har vært involvert i økonomisk kriminalitet, og har vært en slags
konsulent og rådgiver for stort sett hele den københavnske kriminelle
underverdenen i ti år.
Selv om sushien kanskje ikke er den beste, har Smajic likevel en skikkelig godbit å by på: Hun kan knytte disse kriminelle miljøene til
advokater og fremtredende næringslivsfolk.
– Hun sier også at hun gjerne vil fortelle sin historie, og
hun vil gjerne stå frem med navn og ansikt.
Hvorfor hun er villig til dette og ta denne risikoen, er
litt uklart, forteller Brügger. Det er også et av de store mysteriene i
dokumentarserien.
Når Brügger spør henne om hvorfor, får han
til svar at det delvis handler om faren hennes, som er gått bort. I likhet med
henne, var han flyktning fra Bosnia. Og hvis han hadde visst at hun «takker
Danmark» for å gi henne trygghet, sikkerhet og en fin utdannelse som
forretningsjurist ved å involvere seg i organisert økonomisk kriminalitet, så
ville han blitt veldig sint på henne. Så nå ønsker hun gjerne å gjøre ting godt
igjen ved å gjøre rent bord.
Aardal vil gjerne vite om Brügger på dette tidspunktet tror på
henne. Til det svarer han:
– Det virker i
hvert fall som hun selv tror på det. Eller at det er noe av det som er
sant, men jeg føler meg ikke overbevist.
Må endre identitet
På spørsmål om Smajic forstår risikoen, forteller Brügger at de
veldig tidlig i dialogen fokuserer på at hun må forstå konsekvensene av å stå
fram. Han forteller også at de går gjennom en rekke worst case-scenarioer.
Blant annet forteller en sikkerhetsekspert henne at i verste
fall må hun forlate Danmark for alltid. Endre identitet. Muligens endre
utseende.
– Han sier: Du vil aldri igjen kunne se familien din,
vennene dine. Livet ditt blir fullstendig forandret. Da han er ferdig med
henne, sitter hun og gråter. Og jeg tenker, «okay, hun er ute». Det var jeg helt
overbevist om. Men hun vil gjerne fortsette.
Brügger forteller at Smajic også snakker om at hun er nådd til
veis ende i sin kriminelle løpebane. At hun vil ut. Og så har hun bestemt seg
for at hun vil gjøre noe som er irreversibelt.
– Hun vil brenne alle broer, slik at det ikke er noen vei
tilbake. Det kan være én sannhet, men det er fortsatt noe som kan holde meg
våken om natten. Hva var egentlig hennes plan er med dette? Det kan jeg ikke
besvare fullstendig.
Annonse
Satt på arkiv
I begynnelsen var ideen å lage en dokumentar basert på alt materialet
Smajic har tatt vare på. I tiårsperioden hun jobbet for ulike kriminelle
grupperinger, har hun kopiert veldig mye av det som har gått gjennom henne.
– Hun hadde enorme mengder regneark, sms-er, e-poster,
bilder, alt mulig.
Men når de begynner å se på materialet, innser de at det finnes hull. «Brødsmulene», når de følger dem, ender som regel i noe som verken er
fugl eller fisk. Materialet føles ikke komplett, forteller Brügger.
Og fordi hun selv har kriminell bakgrunn, så er hun per
definisjon upålitelig, mener han.
– Men så foreslår Amira at hun skal gjenåpne kontoret sitt.
Det er Amiras forslag, og det er jo en helt genial idé, sier Brügger.
Ved å åpne opp igjen kontoret vil de også kunne dokumentere
en utvikling, en prosess, noe som pågår «nå».
På dette tidspunktet går det opp for Brügger at de trenger
hjelp.
– Jeg innser at hvis man skal publisere noe med Amira Smajic,
så må man ha stor journalistisk muskelkraft. Man må også ha advokater, man må ha sikkerhetsfolk, man må ha en stor organisasjon.
Det var bakgrunnen for at dansk TV 2 ble koblet inn. Og
etter hvert ble også NRK med som co-produsent.
Radikalt verktøy
Alle som har sett dokumentaren vet hva som nå skjer. Smajic
gjenåpner sitt kontor, men denne gangen med skjulte kameraer og mikrofoner som
fanger opp alt som skjer der. Noe som ikke er uproblematisk, sier Brügger.
– Å bruke skjult kamera, det er det mest voldsomme og
radikale verktøyet man kan anvende som journalist.
Brügger forteller at det tar litt tid før ting begynner å skje.
I starten er det kun «småfisk» som kommer innom kontoret. Etter hvert begynner
de å kjenne på et press fra TV 2-sjefene, som gjerne vil se resultater.
Men så snur det hele da Fasar Abrar Raja
en dag dukker opp, en karakter som Smajic har en tidligere relasjon til. Og i kjølevannet av ham dukker flere kjente
advokater og andre profilerte personer opp.
«Bisart», er ordet Brügger bruker for å beskrive det hele.
NRKs Eline Buvarp Aardal intervjuer Mads Brügger på Hellkonferansen 2025.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Blir lurt av kilden
Underveis oppdager Brügger og redaksjonen at Smajic også har
lurt dem. At hun har spilt et dobbeltspill.
– Det var én grunnleggende spilleregel for Amiras
vedkommende, forteller Brügger, nemlig at hun ikke kunne være involvert i noe
kriminelt mens prosjektet pågikk.
Men en slettet lydfil på en diktafon Smajic er utstyrt med,
som TV 2 klarer å gjenopprette, avslører at hun har egne prosjekter hun ikke
har fortalt dem om.
Innledningsvis var redaksjonen usikre på om det var
riktig å hente fram igjen lydfilen, forteller Brügger. Kanskje var grunnen til
at den var slettet at den inneholdt noe personlig?
Det som kunne ha vært slutten på hele prosjektet, blir i
stedet en del av serien. I episode nummer fem, den siste i serien, blir Smajic
konfrontert med hva redaksjonen nå vet om hennes sideprosjekt.
På spørsmål om de vurderte å avslutte det hele og ikke
sende, svarer Brügger at på dette tidspunktet var det en større risiko å ikke
sende serien – både for Smajic og de involverte journalistene.
I lydfilen ble det klart at andre kriminelle var kjent med
at hun hadde kontakt med TV 2. Hvis det i de kriminelle miljøene spredde seg
at hun samarbeidet med journalister, kunne det utsette både henne og dem for
økt risiko.
Et annet moment, ifølge Brügger, var:
– Kan vi som journalister, og TV 2 som en publisistisk
organisasjon, tillate oss å gi opp dette her? Og hva vil følgevirkningene av
det være?
Konklusjonen ble uansett at det vil være mye mer
problematisk og farligere å ikke sende.
På spørsmål om han selv var redd underveis, nøler Brügger
litt før han svarer:
– Helt grunnleggende liker jeg egentlig negativ
oppmerksomhet.
Men han legger til at da han fikk se råklippene, ble han fysisk
dårlig. Først da forsto han hvor sterk denne fortellingen er.
– Det er en slags undergangsfortelling om Danmark. Og jeg
tenkte at dette kommer til å få voldsomme konsekvenser. Noe som gjorde meg
bekymret, men også spent. Hva skjer nå?
Han fortsetter:
– Den farligste perioden for oss i den forbindelse, det var
perioden mellom forhåndsvisning og sending.
– Det fører heldigvis til at danskene i mai får noen av de
villeste og mest voldsomme avsløringene som er avdekket i det danske samfunnet
på mange år.
Blitt segmentknuser
Hva er du mest fornøyd med, vil Aardal vite.
– I årevis har journalister i Danmark kjempet med å forklare
økonomisk kriminalitet. Hvordan det foregår og hvordan det kan la seg gjøre. Og
det har stort sett vært umulig å få folk til å interessere seg for det. Fordi
det er veldig abstrakt og teknisk. Men det har «Den sorte svane» fullstendig
endret.
Han mener serien har bidratt til å skape et rammeverk som
gjør at dansker flest nå forstår økonomisk kriminalitet, og hvordan det i
praksis foregår.
Brügger forteller også om en e-post, fra moren til en 13 år
gammel gutt, som har gjort ham glad.
– Hun skrev at han aldri har giddet å lese en bok. At hun
har forsøkt alt. Og så skriver hun at etter at han så «Den sorte svane», leser
han alt han kan få fingrene i om momskaruseller og fakturafabrikker.
Og, sier Brügger:
– Det er jo den målgruppen vi alle vil treffe.
Hadde man sagt til en redaktør i Danmark: «Jeg vil gjerne
lage 5x50 minutter om økonomisk kriminalitet for unge mennesker», så hadde de
ledd av det, mener Brügger.
– Men «Den sorte svane» er blitt en segmentknuser, som i
stor grad treffer unge seere, og særlig unge menn. Akkurat det er veldig
gledelig for alle som mener at journalistikk er viktig, og som tror på
betydningen av journalistikk.
***
1. Fasar Abrar Raja har i
ettertid uttalt at ingenting av det han sier i dokumentarserien, er sant.
2. Mads Brügger er i en stor artikkel i Berlingske blitt beskyldt for å ha stjålet hovedkilden i «Den sorte svane» fra en annen dokumentarskaper, noe han selv avviser.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.