Facebook og Google har de siste årene blitt harde konkurrenter om annonsekroner for de store mediehusene i Norge.
Facebook på plass i Oslo
Vil yte bedre service for annonsører som orienterer seg bort fra tradisjonelle medier.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Fram til nå har den globale nettgiganten hatt Stockholm som sitt eneste faste kontor i Norden. I januar i år annonserte Facebook at de også etablerer seg i Oslo.
– Vi er glad for å flytte nærmere norske merkevarer og annonsører, uttalte country manager Rune Paulseth til Medier 24. Tirsdag ble Oslo-kontoret offisielt åpnet med hilsning fra statsminister Erna Solberg.
Handler om annonser
Medieanalytiker og konseptutvikler i det Polaris-eide iNord, Marius Karlsen sier Norge er et spennende marked for Facebook.
– Det handler i stor grad om annonsepenger, og å bli enda mer tilgjengelig for annonsører. Det er i annonsemarkedet all moroa er, både for Google og Facebook. Derfor er det selgere som blir stasjonert der, sier Karlsen til NTB.
Digital nedgang
Facebook og Google har de siste årene blitt harde konkurrenter om annonsekroner for de store mediehusene i Norge. Bransjeorganisasjonen INMA publiserer månedlige rapporter om omsetningen i det digitale annonsemarkedet.
I hele år har inntektene gått ned sammenlignet med samme måned i fjor. I april var den 9 prosent lavere enn i april 2015.
– Pengene flyttes fra norske medier og over til Facebook og Google, er hovedforklaringen fra daglig leder Kenneth Eriksen.
Målrettet
Men fortsatt benytter næringslivet mye av merkedsføringsbudsjettet i tradisjonelle medier.
– De fleste mediehusene rapporterer at de har mellom 60 og 70 prosent av inntektene sine bundet opp i de tradisjonelle papiravisene. Da er det raskt å tenke seg at 60-70 prosent av annonsørene når målgruppene sine bedre på andre kanaler. Dette vet Facebook. De er billige og kan målrette annonsene veldig treffsikker, sier Marius Karlsen til NTB.