Didrik Munch

Schibsted – for eller mot Aftenbladet

KOMMENTAR: Sammen med Stavanger Aftenblad bruker Schibsted sparepenger på å utvikle noe nytt, skriver Didrik Munch.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Christian Wedler konspirerer frem en slu Schibsted-plan for å årelate Stavanger Aftenblad og etterlate et stolt mediehus alene, i visshet om en sakte men sikker død. Den «kjedelige» sannheten er at Aftenbladet er en viktig del av Schibsteds ambisjon om å bygge digitale mediehus i verdensklasse.

Wedler ser ut til å glemme at også Aftenbladet er et mediehus i verden – en medieverden uten geografiske grenser, dramatisk endret på få år. Ingen som kjenner mediebransjen tror at Aftenbladet, eller andre mediehus for den del, kan ta opp kampen mot giganter som Google og Facebook på egenhånd. De siste årene har de internasjonale gigantene forsynt seg grovt av annonseinntekter som tidligere bidro til å finansiere den viktige journalistikken vi alle ønsker mer av. Hver for seg blir mediehusene alt for små til å klare denne konkurransen, men sammen ser vi gode muligheter for å komme helskinnet over broen fra en analog til en digital verden.

Millioner i madrassen

Når abonnementshusene i Schibsted Norge – Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad – samler all sin kommersielle virksomhet i én enhet, så er det blant annet for å få sterkere fokus på digital inntektsvekst og større fart i produktutviklingen. Disse fire selskapene har jobbet godt sammen i flere tiår og har bygget samarbeidet seg imellom steg for steg. Det steget vi nå tar er ønsket av samtlige mediehus.

De ansatte på kommersiell side kommer fortsatt til å jobbe lokalt, med lokale kunder, selv om de blir ansatt i den nye enheten, og Stavanger Aftenblad kommer fortsatt til å være et eget selskap, der de redaksjonelle medarbeiderne er ansatt.

Wedler går seg bort i økonomiske resonnementer, blant annet om hvor Schibsteds ulike pengekasser er plassert, og går dermed glipp av det viktige spørsmålet: Har Aftenbladet tilgang på de ressursene de trenger for å utvikle seg videre? Vi mener ja. Aftenbladet har blant annet tilgang på teknologisk ekspertise på internasjonalt elitenivå, og penger for å bygge videre. Det at Aftenbladet har flere hundre millioner kroner i egenkapital, et poeng som muligens har gått Wedler hus forbi, blir faktisk i vårt perspektiv ikke særlig viktig. Det er heller ikke slik at sparepenger i madrassen, uansett om madrassen er i Stavanger eller Oslo, kan brukes til å betale faste kostnader i den tradisjonelle driften som ikke lenger kan bæres av inntektene. Da bruker vi heller sparepenger på å utvikle noe nytt, sammen med Stavanger Aftenblad og de som jobber tett på lesere og kunder.

Christians Wedlers innlegg stod i lørdagsavisen, samme dag som Aftenbladet presenterte en journalistisk satsing vi knapt har sett maken til her i landet. Hadde Schibsted vært som Wedler synes å tro, så ville vi gremmet oss over pengebruken og sørget for at noe lignende aldri skjer igjen. I virkelighetens verden så jubler vi i Schibsted for den kombinasjonen av journalistisk kvalitet og innovasjonsvilje som Aftenbladet viste her. Det er med slike forsøk vi tror vi skal finne de beste veiene fremover.

Dersom invitasjonen til Schibsted om møte politikere og andre i Stavanger står ved lag, så kommer vi gjerne. Vi har mye på hjertet. Mediehusenes fremtid er nemlig noe vi brenner for.

Didrik Munch er administrerende direktør i Schibsted Norge.

Powered by Labrador CMS