Utslitte journalister lite nyskapende

Drømmen om multimedial innovasjon drukner i et heseblesende tempo som resulterer i utbrenthet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var en av konklusjonene fra panelet som debatterte den nylanserte boken «Journalistikk i en digital hverdag» tirsdag ettermiddag. Boken, en samling artikler redigert av Arne Krumsvik og Rune Ottosen, presenterer nyere forskning om den digitale medieutviklingen.

På spørsmål om vi er flinke nok til å utnytte nettets muligheter, svarte Espen Egil Hansen, redaksjonssjef i VG Nett, at svaret kort og godt var nei.

Drillet i enveiskommunikasjon

– Dette har ikke med ressurser å gjøre, men med hodene våre. Vi er del av en sterk journalistisk tradisjon for enveiskommunikasjon, som dikterer at det blant annet er ubehagelig å lede videre til annen informasjon ved lenke til bakgrunnsstoff. Det samme gjelder mange andre ting på nett. Teknikken er der, men mye henger på at hodene vår er med, sa Hansen, som satt i panelet sammen med Cecilie Klem fra Norsk Journalistlags (NJs) landsstyre og Journalistens redaktør Helge Øgrim, i tillegg til Krumsvik og Ottosen.

«Hvorfor er det slik at mange tradisjonelle medievirksomheter i så liten grad tar i bruk nettets nye redaksjonelle verktøykasse med mulighetene det gir for multimedial og tverrmedial formidling av nyheter, og i stedet går den flermediale veien og tilpasser sitt tradisjonelle innhold til nye plattformer?» er et av spørsmålene Krumsvik stiller i boken som ble debattert.

Etterlyser faglig fokus

– Som det vises til i bokas introduksjon er nettjournalistikkens problemer sammensatte, men jeg tror mye kan knyttes til økt kommersialisering, sa Cecilie Klem, og viste til svarene på NJs arbeidsmiljøundersøkelse blant journalister som jobber multimedialt.

– De som svarte på arbeidsmiljøundersøkelsen var entusiastiske for nettets muligheter, men ekstremt bekymret for kvaliteten og utslitt. De fikk ikke jobb og privatliv til å henge på greip. Det de etterlyste aller mest var faglig fokus, sa Klem og la til:

– De menneskene vi har spurt er supersultne på å lage den journalistikken som boken stiller opp, men de må ha tid, de må ha opplæring, og det er mange der ute som bør føle seg litt flaue for at de ikke skjønt at det faktisk koster litt å skape en helt ny journalistisk verden.

For pessimistiske

Tidspresset ble trukket fram til en av hovedgrunnene til at det var for lite fokus på innovasjon i norsk nettjournalistikk, og for lite fokus på nettets muligheter til å øke kildetilfanget. Hansen hevdet stressende arbeidsmiljø med lite rom for innovasjon ikke var viktig, noe Klem sa seg enig i at stemte for VG.

– Jeg tror ikke VG Nett er representative når det gjelder arbeidsmiljø, det er en helt annen virkelighet hos dem som ikke tjener penger og har kniven på strupen, sa Klem.

Hun fikk støtte fra salen, hvor Ingeborg Volan, fagmedarbeider på Institutt for Journalistikk, presiserte:

– VG.no og Dagbladet.no er ikke representative fordi de er profesjonaliserte. Det er ikke tilfelle i lokalavisene, i mediehusene som nå plutselig har kastet seg rundt og funnet ut at de skal produsere på alle medieplattformer for må møte denne konkurransen.

Powered by Labrador CMS