Knivene slipes i Medie-Norge

TV 2 og Dagbladet er i gang med sparepakker, snart står blant andre DN og Edda for tur.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag leverer TV 2s spareutvalg inn sin innstilling til tiltak for å spare inn 110 millioner kroner neste år. Klubbleder for journalistene, Finn-Ove Hågensen, forklarer til Journalisten at de regner med å unngå oppsigelser.

Men det er på det rene at kuttene i TV 2 vil ramme tilkallingsvikarer og frilansere.

Overskudd = kutt

Aftenposten er en av de andre store bedriftene som må kutte. Driftsresultatet i andre kvartal var på 75 millioner kroner, mot 93 millioner i samme periode i fjor. Dermed skal det spares, og de ansatte sier til Journalisten at de forstår at bedriften har et behov for å tjene penger.

De neste tre årene må landets nest største avis spare penger, og ifølge VG innebærer det en innstramming på over 20 millioner kroner.

Media Norge-partner Stavanger Aftenblad har også varslet innstramminger. Siddisene har hatt overforbruk i første halvår, dermed må det spares. Overfor Journalisten sier finansdirektør Sondre Gravir at tiltakene ikke skal gå ut over bemanningen.

Smartere mediehus

Heller ikke i Bergens Tidende er det sikkert at man kan unngå spareprogram. Dersom nedgangen i annonsesalget på sektorer som eiendom, stilling og bil fortsetter, kan nye tiltak bli satt i gang.

– Det er klart at vi ser på kostnadene hele tiden. Vi ligger så langt i år gunstig an i forhold til budsjettene. Men får vi en negativ utvikling på disse markedene, må vi gjennomføre tiltak. Blant annet gjøre ting smartere, sier konstituert administrerende direktør Terje Rasmussen.

Bergens Tidende har innført det de kaller smartere mediehus som blant annet innebærer at mye av produksjonen er lagt til dagtid og at skiftene er tilpasset produksjonsstørrelsen.

I Kristiansand er det så langt ingenting som tyder på at det blir spareprogram i Fædrelandsvennen. Men heller ikke her er noe hogd i stein.

– Generelt sett så er nok ikke vi der at vi har satt i gang spareprogram. Vi følger utviklingen nøye, spesielt i forhold til eiendom og stilling. Men så langt opplever vi ikke noen dramatiske endringer i vårt marked, sier administrerende direktør Lars Torjussen.

Beste i gruppen

Edda Media forbedret resultatene sine i første halvår sammenlignet med fjoråret. Likevel varsler administrerende direktør Jan Moberg sparetiltak som følge av dårlig annonsemarked.

– Bemanning er en av de tingene vi må se på og vurdere. Alt må på bordet og det trenger vi litt tid til. Alle medieselskaper i landet må gjøre dette nå. De som ikke gjør det, gjør ikke jobben sin, sier Moberg til Kampanje.

Også NHST har opplevd nedgang så langt i år, og her har konsernsjef Gunnar Bjørkavåg gjort det klart at det er innført ansettelsesstopp. De ansatte i Dagens Næringsliv fikk onsdag beskjed fra ledelsen om tiltak for å spare penger.

– Det at man må spare penger, er ikke en morsom beskjed å få, sier DNs klubbleder Bård Bjerkholt til VG.

Tøft ved Operaen

På den andre siden av motorveien fra DN sitter de ansatte i Dagbladet og ser livreima strammes inn.

I fjor høst ble det kjent at Dagbladet måtte spare inn 150 millioner kroner over tre år. Dette ble blant annet iverksatt gjennom sluttpakker.

TVNorge, P4, Adressa, NRK og VG har så langt ikke varslet noen kutt eller spareprogram.

Powered by Labrador CMS