Berliner Verlag. Foto: Terje I. Olsson
Glede i Berlin og Hamburg over salg
BERLIN (Journalisten): Det er stor tilfredshet blant journalistene i Berlin og Hamburg etter at David Montgomery og Mecom mandag trakk seg ut av det tyske avismarkedet.
– David Montgomery ble upopulær fra første stund. Han opptrådte på en arrogant måte og ga klart uttrykk for at han alltid visste best. Montgomery kom med en rekke erklæringer om nye tiltak og satsinger, men ingenting skjedde, sier Martin Dieckmann, leder for fagområdet aviser i den tyske journalistunionen DJU. Foreningen er tilsluttet et av verdens største fagforbund,
ver.di, med 2,3 millioner medlemmer.
Også Hendrik Zörner, pressetalsmann i det konkurrerende journalistlaget DJV, er glad for at den irske investoren er ute av tysk mediebransje, men størst er gleden i de tyske avishusene. Holger Artus, konserntillitsvalgt i Hamburger Morgenpost, sier til Journalisten at han håper Montgomery trekker seg fullstendig ut av mediebransjen også i andre land.
– Jeg ønsker at han trekker til seg alle ti fingrene og heller nyter fine dager i feriehuset sitt i Umbria.
Annonserte etter ny eier
I Berliner Verlag er stemningen tilsvarende. I fjor rykket de ansatte inn en annonse i en konkurrerende avis og søkte etter nye eiere. Nå er de blitt bønnhørt.
– Ja, vi er veldig fornøyd med å være kvitt Montgomery og Mecom. Det har ikke skjedd noe positivt under Mecom. Det har vært masse prat og slagord om Content Management og Online-strategier, men ingenting har skjedd. Nå har vi fått en seriøs eier med lange publisistiske tradisjoner. Vi har tro på at det blir bedre, sier Renate Gensch, konserntillitsvalg i Berliner Verlag.
David Montgomerys finansieringsselskap Mecom kjøpte Berliner Verlag i oktober 2005, ti måneder før Mecom overtok Orkla Media. Han ble møtt med mistro i Tyskland fra første stund:
– En finansinvestor opptatt av kortsiktig overskudd, ikke en langsiktig publisist, sa Ewald B. Schulte til Journalisten i 2006, den gang leder for redaksjonsutvalget i Berliner Zeitung.
Dårligere avis
Nå slår Hendrik Zörner i DJV fast at deres bekymringer i 2005/2006 har slått til.
– Det har ikke vært noen oppsigelsesbølger, men det har heller ikke vært nyansettelser etter hvert som folk har sluttet. Berliner Zeitung er blitt en kvalitativt dårligere avis. Opplaget har sunket fra 186.500 da Montgomery overtok, til 162.000 i dag. Det har ikke vært noen tekniske investeringer, de ansatte sliter med gammelt utstyr og alt er uklart når det gjelder onlinesatsingen i Netzeitung, sier han.
– Er den nye eieren, M. DuMont Schauberg, en bedre kapitalist enn Mecom?
– DuMont er i hvert fall en mer sosial kapitalist. Ta en ting som ansattes medinnflytelse, det har overhodet ikke fungert. Hos DuMont, som er et familieeid mediehus med 200 års tradisjoner, er det en helt annen bedriftskultur, sier Zörner.
Martin Dieckmann hos DJU mener at Montgomery feilvurderte det tyske avismarkedet og hadde gal forretningsmodell.
– Alt var basert på ekstern vekst, ikke på intern vekst, sier Dieckmann.
Ikke bare rosenrødt
Det håper Renate Gensch i Berlin skal forandres med de nye eierne, selv om hun også ser problemer og utfordringer i den nye situasjonen.
Avisene i Berlin og Hamburg går fortsatt med overskudd, men i Frankfurter Rundschau, som DuMont eier med 50 prosent, er det økonomiske problemer. For tiden pågår forhandlinger med de ansatte om en ny lokalavtale fram til 2012, som blant annet innebærer inndraging av den ekstra julelønningen og ferietilskudd. Dessuten forhandles det om å redusere antallet ansatte med 60 personer, ti i redaksjonen og 50 i trykkeriet. De øvrige lokalavisene til DuMont har en akseptabel inntjening.
Prøvde seg i 2005
DuMont la for øvrig allerede i 2005 inn bud på Berliner Verlag i konkurranse med Mecom. Ifølge Der Spiegel skal Du Mont den gang ha budt 175 millioner euro, men de daværende eierne valgte Mecom som bød 180 millioner euro.
Når Mecom nå selger både Berliner Verlag og Hamburger Morgenpost for til sammen 152 millioner euro, viser det at David Montgomery heller ikke økonomisk har hatt noen heldig hånd med sitt medieeventyr i Tyskland. Utvilsomt har Mecoms kreditorer, og selskapet skylder 650 millioner euro, presset hardt på og forlangt at Mecom skaffer friske penger. Spørsmålet nå er om 152 millioner euro er nok eller om bankene mener Mecom må selge mer, for eksempel norske Edda eller de to polske medieselskapene.