Radioveteranen er ansvarlig redaktør og administrerende direktør for nyetablerte Radio Metro i Oslo. Den tidligere sekretæren i Oslo Arbeiderparti er oppriktig rasende og oppgitt over partifellen fra Trondheim. 25. november trakk Giske tilbake 28 lokalradiokonsesjoner som ble tildelt i fjor sommer (se egen sak).
Radio Metro var blant stasjonene som plutselig sto uten sendetillatelse, fem uker før den planlagte oppstarten ved årsskiftet. Lokaler var leid, studioutstyr innkjøpt og en rekke ansatte var i gang med å forberede sendingene til Stor-Oslo.
– Det er svært vanskelig å forstå logikken i departementets avgjørelse, erklærer Svein Larsen, kjent som gründer og konsernsjef for suksessen P4.
Midlertidig
Fra torsdag 15. januar er Radio Metro likevel på lufta med døgnkontinuerlige sendinger, med en midlertidig konsesjon fram til 1. juli. 15 ansatte er i sving i leide lokaler i Akersgata, halvparten av dem redaksjonelle medarbeidere. Frekvensen er FM 90,5 og ikke den opprinnelig tildelte 102,0.
Ved hjelp av profilerte programledere som Lars Eikanger (45) og Tuva Jorfald (30) skal flest mulig av de potensielt 800.000 lytterne i og rundt Oslo kapres. I likhet med sjefen sin stiller de ansatte i Radio Metro spørsmål om hvor statsråd Giske har hatt hodet sitt.
– Det er helt hårreisende å trekke tilbake konsesjonen på en slik måte. Jeg kan ikke tenke meg at dette kunne skjedd i en annen bransje, for eksempel at en avis hadde fått beskjed fra myndighetene om å begynne å trykke på dasspapir, mener Eikanger, som startet i Radio 1 i 1987 og også har jobbet i Kanal 24.
Både ledelsen og ansatte sier at de har stor tro på at Radio Metro får fast konsesjon fra 1. juli, etter at departementet har fullført den nye søkerunden. Tirsdag denne uka reiste Larsen til Fredrikstad, der han personlig overleverte Medietilsynet den fornyede søknaden på fast konsesjon.
Gleder seg
Eikanger og kollega Jorfald har gledet seg lenge til å dra i gang Radio Metros flaggskip, morgensendingen på hverdager fra 06.00 til 10.00, med nyheter, trafikkmeldinger, været og informasjon om det som skjer i hovedstaden.
– Vekkeklokka står fast på 04.15 når jeg skal ha morgensending. Det kan være en nær døden-opplevelse for en som ikke er noe utpreget A-menneske, smiler Eikanger.
– Nå tenker vi kun på produktet, uavhengig av hvilken frekvens vi sender på. Vi skal ha akkurat samme profil som opprinnelig planlagt. Vi har ett fokus, og det er denne byen, sier Jorfald, med radiobakgrunn fra Radio Tango, NRK P3 og NTBs Riksnytt.
– Ja, det klør i fingrene. Vi skal gi lytterne en god start på dagen, og som hovedstadsradio trenger vi ikke å bry oss om fiskere og bønder, sprudler den selverklærte byslampen Eikanger. Som lett flau må erkjenne at han har forlatt hjembyen Oslo og bosatt seg på Nesøya i Asker. Jorfald har gått andre veien, fra oppvekst i Asker til bytilværelse i Oslo.
Thorakel
Inntil ny konsesjon er avklart, skal Radio Metro produsere tre timer daglig med lokalt innhold. NTB skal levere nasjonale og delvis regionale nyheter, mens de lokale begivenhetene dekkes av egne medarbeidere. Programlederne får bistand fra presseveteranen Thor Viksveen (62), tidligere toppleder i NTB, Økonomisk Rapport og Rogalands Avis. Han er for tiden også opptatt med å skrive Oslo Arbeiderpartis historie.
Viksveen skal på lufta fra første dag og bruke sin erfaring og kunnskap til å utdype viktige nyhetstemaer, i samspill med programlederne.
Både P4 og Kanal 24 er blitt kritisert for å gi blaffen i konsesjonsløfter og heller satse på popmusikk, værmelding og trafikkmeldinger. Larsen kommer ikke med løfter om nyskapende sendinger, men håper at Radio Metro om noen måneder vil ha skapt sin egen identitet blant lytterne.
Formatering
– Det er urealistisk å ha en ambisjon om å lage noe som er veldig annerledes. Men vi vil satse på å være god i formateringen, i forhold til konkurrentene. Det vil si utformingen av musikkprofil, lydbilde og programinnhold.
– Men hva kan dere tilby av innhold?
– De store nasjonale konkurrentene er ikke i stand til å gå veldig mye lokalt. Det er ikke snakk om at vi skal lage tunge programtyper om spesielle temaer, men vi skal fungere som en serviceradio. Vi har ikke mulighet til å bygge opp en nyhetsredaksjon nå og vil basere dekningen på innslag fra studio. Etter min mening er det en ganske stor åpning for en radio av vår type.
Sør-Afrika
Larsen svarer ikke helt klart på spørsmål om han ser for seg å jobbe med Radio Metro til han går av med pensjon.
– Jeg ser for meg at jeg om ti år er styremedlem i radiostasjonene North West FM i Sør-Afrika og Gadz FM i Botswana. Når den tiden kommer, har jeg muligens også startet en ny radiostasjon i Maputo i Mosambik. Så har jeg sagt at jeg skal være hjelpemann på vinfarmen til min gamle kompis fra P4, Robert Jørgensen, ved Cape Town.
21st Venture, som står bak Radio Metro, eier 25 prosent av aksjene i North West FM og drøyt halvparten av Gadz FM. Larsen og medeier i 21st Venture, Rune Remøy, dro i gang begge stasjonene i fjor.
Reklameavtaler
Radio Metro har et budsjett på drøyt 20 millioner kroner for 2009. Stasjonen har inngått 51 annonseavtaler verdt 4,5 millioner kroner. Resten av inntektene som etter hvert skal sikre balanse i regnskapene håper Larsen å skaffe fra løpende salg lokalt i Stor-Oslo og gjennom andeler av den nasjonale byråreklamen.
– Men da må vi først ha lyttertall å vise til. Vi hadde nesten en ferdig avtale om nasjonal annonsering da departementet trakk tilbake konsesjonen. Derfor må vi nå vente og se hvilken konsesjon vi eventuelt får fra 1. juli, og eventuelt bli med i målesystemet for lyttertall, forklarer Radio Metro-sjefen.