Klokken 16 tirsdag får VG Nett ny design på front. Siden får større plass til nyheter, og mer fokus på feature- og evergreensaker. Samt at det blir færre, men større annonser.
Se bildegalleri i bunnen av saken!
To timer før lansering nærmet det seg point-of-no-return.
– Det kan stoppes, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen. Han tar imot i en redaksjon som ikke preges av nevneverdige nerver før omleggingen av fronten til landets største medium.
Større bredde
For leserne blir det mest synlige at hele venstrespalten med menyene fjernet. Dette gjør at VG Nett kan bruke større bredde på redaksjonelt innhold enn tidligere. Som Hansen sier, de får to nyhetsløp, hvor det ene er featuresaker, som får dobbelt så stor plass enn ved det gamle designet.
Spenningen ligger i reaksjonen fra leserne, forteller Hansen. Selv har han vært med på en omlegging tidligere, og erfaringsmessig venter han noen reaksjoner.
– Vi får nok mange klager på at det var bedre før, og at de ikke finner fram. Etter noen uker er nok leserne vant med det, sier han.
– Er vi go?
To timer før lanseringen samler prosjektleder Geir Larsen i underkant av 30 medarbeidere til en gjennomgang, for å sjekke at alt går på skinner og lanseringen kan gjennomføres til planlagt tid.
– Målet er å finne ut om vi er go klokken 16. Audun? Morten? Front?
Larsen henvender seg til de oppmøtte som svarer ja i tur og orden. Så begynner gjennomgangen som for en uinnvidd kan nesten høres ut som planleggingen før en militæroperasjon.
Først skrues annonsene som skal i ny størrelse av fra første leddet, så endres det av neste ledd som sender det tilbake til første leddet igjen. Med disiplin leder Larsen gjengen gjennom hva de skal gjøre.
– Det er en liten bug på forsiden, sier Larsen.
– Vi fikser det nå, svares det umiddelbart.
– Renere flater
Espen Egil Hansen forteller at han har glemt å kjøpe kake, men dersom alt går knirkefritt utelukker han ikke muligheten for å hente inn en søt premie. Når Journalisten er på besøk, er han mest opptatt av hvordan forsiden blir seendes ut.
– Det blir ingen faste plasser. Journalistikken skal avgjøre hvordan den ser ut. Vi har ikke tro på fasteplasser, det må heller være dynamisk, sier han.
– Hvordan har dere tenkt redesignet i forhold til annonsørene?
– Det blir mindre annonser enn før, og renere flater. De mindre annonsene hadde etter hvert utviklet seg til være annonse på annonse. Det var vi lite fornøyd med, så de små annonsene blir større, og så blir det mer spredt. Det vesentlige for oss er at VG Netts forside er landets største medievindu. Skal du nå 1,5 millioner mennesker, så gjør du det her, sier Hansen og legger til at det også blir mindre skrikende annonser.
– Lett å fjerne
At forsiden blir «bredere» går igjen hos de ansatte Journalisten snakker med under sitt besøk. Interaksjonsdesigner Morten Larød var også med på utviklingen i forkant av omleggingen til Dagbladets nettside tidligere i år. Han forteller at selv om de to frontene kan ligne på hverandre, er det likevel forskjeller. Som at VG Nett har to nyhetsløp, noe Dagbladet ikke har.
At venstrespalten med menyknappene er løftet til toppen, var for Larød en lett avgjørelse.
– Vi kunne ikke forsvare den store plassen den tok. Sportsfolket var veldig flinke til å bruke den, og det kommer de nok til å være fra toppen av siden også, sier han.
– Det var ingen som har protestert på det. Vi har vært frustrerte over den og har villet ha den bort lenge, legger redaktør Hansen til.
– Litt nervøs
For nyhetsfolket blir det også en helt annen opplevelse å legge om fronten. Frontsjef Per Øyvind Fange forteller at han har stålkontroll før lanseringen. Han forteller at han må tenke annerledes på titlene, siden de nå får større plass.
– I en overgangsfase kan det være at leserne opplever at titlene er større, men redaksjonelt blir det som vanlig. Jeg gleder meg til det kommer store nyheter som vi kan kjøre over full bredde. Drømmen er å ha saker som er store og overraskende, sier han og legger til at saken om at Obama har landet ikke nødvendigvis ønskedrømmen.
På toppen av VG Nett-fronten har desken mulighet til å «senke» mest leste-boksen slik at toppsaken får full bredde.
Nyhetsleder Hege Lyngved Odinsen tror ikke det blir så altfor ofte akkurat det skjer, men i nyhetsbransjen vet man aldri.
– Jeg regner med at vi ikke får bruke krigstyper mer enn én gang i måneden, men det fine med nyheter er at det kan dukke opp saker fire ganger på en uke som krever det.
Odinsen ser fram til å kunne oppdatere med mer moderne preg. Hun tror at det nye designet blir morsommere og hyggeligere for leserne å besøke.
– Jeg er veldig spent. Litt nervøs også.