Schibsted-konsernet ser store vekstmulighetene i utviklingen av digitale abonnementsinntekter. Arkivfoto: Journalisten

Schibsted melder om tidenes abonnentvekst på nett

Inntjeningen på nye, digitale abonnenter skal nå være så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagen etter at Amedias konsernsjef Are Stokstad sa at han mener brukerbetalingen skal finansiere journalistikken i framtiden, melder Schibsted om kraftig vekst i digitale abonnenter.
 

Onsdag legger mediekonsernet fram regnskapet for første kvartal, og etter det Klassekampen erfarer, er inntjeningen på nye, digitale abonnenter nå så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

– Jeg kan ikke gå inn på konkrete tall før resultatet legges fram, men det er riktig at vi ser en kraftig vekst i digitale abonnenter, sier kommersiell direktør Tor Jacobsen til avisen. Det er han som skal lede arbeidet med å vinne tilbake inntektene de store regionavisene har tapt på papir de siste årene.

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen selger alle heldigitale abonnement til 199 kroner, med kampanjepriser den første måneden.

– Vi ser at de store vekstmulighetene ligger i utviklingen av digitale abonnementsinntekter, sier Jacobsen.

– Vi registrerer en helt annen holdning til å betale for innhold. Mens det bare for noen få år siden var en utstrakt motstand blant folk flest, ser det nå ut til å ha snudd.

Kvartalstallene legges fram samme dag som Nordiske Mediedager åpner i Bergen, en bransjesamling der digitale inntekter og fallende annonsesalg er blant temaene som vil bli hyppig diskutert.

Powered by Labrador CMS