Trondheim neste for Dagsavisen

Planlegger å lyse ut journaliststillinger til påske og være på gata med Arbeider-Avisa før valget neste høst.

Dagsavisen og eierselskapet Mentor Medier satser friskt videre for å utvide sitt nett av sonede lokalutgaver. Dagsavisen Fremtiden i Drammen og Dagsavisen Moss Dagblad er for lengst en realitet, mens Rogalands Avis gjøres klar til relansering ved årsskiftet.

Adressa alene siden 1996

Dagsavisen har tidligere gjort det klart at Trondheim står for tur. Flere detaljer om planene for nye Arbeider-Avisa ble kjent i forbindelse med et debattmøte i byen onsdag kveld.

[factbox:2-right]

Hvis Dagsavisens eneleder Eirik Hoff Lysholm får viljen sin kan det avislesende publikum i trønderhovedstaden velge mellom to dagsaviser igjen fra august neste år. Det har de ikke kunnet gjøre siden 1996, da Arbeider-Avisa gikk inn.

Det vil bli åtte til ti sider med lokalt stoff i Dagsavisen Arbeider-Avisa, opplyser Hoff Lysholm til Adresseavisen.

Det ligger an til styrevedtak i Mentor Medier/Dagsavisen tidlig på nyåret. Utlysning av fire til seks journaliststillinger er planlagt ved påsketider, mens Dagsavisen håper å ha første nummer av sin Trondheim-utgave på gata i midten av august. Det vil si i god tid før valget den 14. september.

[quote:1-left]

– Dagsavisen er en politisk avis, og det er viktig å markere oss i en valgkamp. Vi håper å få bygd et solid opplag i ukene før valget, sier Hoff Lysholm til Adressa.

Også Klassekampen satser

Onsdag kveld deltok han på et debattmøte om mediesituasjonen i Trondheim, arrangert av Manifest Tidsskrift og forumet Trondheims Venstreside. Blant spørsmålene som ble stilt var hva kun én dagsavis i en by som Trondheim betyr for den offentlige debatten.

Fra Adresseavisen stilte samfunnsredaktør Stein Arne Sæther, mens Klasseklampen var representert med sin sjefredaktør Bjørgulv Braanen. Også Klassekampen satser i Trondheim og har fra nyttår på plass journalist nummer to.

Sæther sier til egen avis at hun synes det er spennende at Adressa får en konkurrent.

– Det er alltid positivt med konkurranse. Selv om de er mindre enn oss, kan de helt sikkert supplere oss på enkelte områder, sier Sæther.

Eirik Hoff Lysholm, eneleder i Dagsavisen. Foto: Kathrine Geard

– Må ha håp

På et møte i regi av Oslo Journalistklubb tirsdag denne uka uttalte Hoff Lysholm blant annet dette:

– Mediebransjen snakker seg for mye ned i dag. Skal man ha en kraftfull journalistikk så må man ha håp. Vi utvider og lager vesentlig journalistikk der andre kutter. Vi hopper på, hvis flere av de gjenværende nr. 2-avisene her i landet står i fare for å gå inn.

Dagsavisen, med støtte fra eieren Mentor Medier, har siden 2010 gjennomført en strategisk satsing på tidligere arbeideraviser. En bransje i økonomiske vanskeligheter følger Dagsavisens offensiv med interesse. Og med en viss skepsis. Hvorfor skulle en fattig meningsbærende riksavis lykkes med å redde lokale nr. 2-aviser som har vist seg å ikke ha livets rett?

[factbox:1-left]

87 millioner i støtte

Enkelte rynker også på pannen av det faktum at statlige midler er tungt inne i denne satsingen. Eierkonsernet Mentor Medier, via Dagsavisen og Vårt Land, er den suverent største mottakeren av produksjonstilskudd fra staten. De to avisene mottar i år 87 millioner av den totale potten på 307 millioner kroner.

Hoff Lysholm har tidligere forklart at Dagsavisen og Vårt Land faktisk kunne fått 3,4 millioner kroner mer i pressestøtte, dersom Mentor ikke hadde reddet Rogalands Avis. Hvis RA hadde gått inn ville produksjonstilskuddet på nesten 12 millioner kroner blitt fordelt på de øvrige tilskuddsmottakerne.

Dagsavisen gikk i pluss i 2012 og 2013, med henholdsvis 4,3 og 3,3 millioner kroner før skatt. Ifølge Hoff Lysholm blir ikke resultatet så bra i år, ikke minst som følge av satsingen i Rogaland. Der ble avisa tilført to millioner kroner tidlig i høst.

Ny strategi

Dagsavisen sto i fare for å gå inn etter et underskudd på 23,3 millioner kroner i 2009. Året før kjøpte Vårt Land 66 prosent av aksjene i Dagsavisen og innlemmet avisa i Mentor Medier. Konsernsjef Helge Simonnes valgte å gi det gamle sosialdemokratiske flaggskipet et nytt liv.

[quote:2-right]

Dagsavisen la en ny strategi, blant annet inspirert av de svenske storavisene Expressen og Aftonbladet, som begge har lokale utgaver i Göteborg og Malmø.

– Satsingene våre er et ledd i en plan for å klare oss uten pressestøtten. Vi trodde det ville komme et tak på produksjonstilskuddet. Samtidig gjør vi dette for å skaffe oss digital kraft. Vi lanserer nye papiraviser for å reposisjonere oss i den digitale virkeligheten. Det er i høyeste grad et digitalt prosjekt. Jeg kan ikke love at det vil gå bra, men jeg håper jo det, sa Lysholm på OJ-møtet.

Planen har vært å etablere de lokale nettsidene i Drammen og Moss før jul. Samtidig åpnes Dagsavisens nettside delvis opp. Det betyr at brukerne får tilgang til mer innhold gratis enn i dag. Over nyttår relanseres også Rogalands Avis på nett.