Organisasjons - og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 har tro på at moderne ledelsesidealer vil resultere i flere kvinner i ledende posisjoner. Foto: Alex Iversen, TV 2.

Tar et oppgjør med mannsdominert mediebransje

TV 2-direktør mener journalistene er mye røffere mot kvinner enn mot menn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sarah Willand (38) ble med den nye TV 2-sjefen Olav Sande over fra Egmont og startet i november i ny jobb som medlem av ledergruppen og direktør for organisasjon og kommunikasjon i TV 2. I et intervju med Dagens Næringsliv mandag gir Willand uttrykk for klare oppfatninger om manglende kjønnsbalanse i norsk mediebransje.

– Både mediebransjen og TV 2 har vært mannsdominert i mange år, særlig hvis du ser oppover i organisasjonene, sier Willand til DN.

Hun var hr- og kommunikasjonsdirektør i Egmont Publishing. Willand har tro på at det blir rom for flere kvinner i ledende posisjoner, som følge av moderne ledelse.

Les også: Avdekker lav kvinneandel i mediene

TV 2-direktøren mener for øvrig at mediene også har en viktig jobb å gjøre i journalistikken.

– Mediene har en tendens til å være mye røffere mot kvinner enn mot menn. Jeg synes mange ganger man drar det hakket for langt med personkarakteristikker av kvinner, sier Willand til DN.

Fungerende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, viser til at NR er i gang med del to av prosjektet «Hvordan dra bra damer» del. Målet er å gi råd til hvordan man best kan rekruttere flere kvinnelige redaksjonelle ledere.

– Noen mediehus er flinke til å tenke mangfold ved rekruttering, men i sum i bransjen er det helt åpenbart at kjønnsbalansen burde vært bedre, sier Kjelling Nybø til DN.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS