Anders Nyland i BA går sammen med Vigdis Holmaas i NRK på søken etter ungt publikum som skal treffes ved hjelp av unge journalister. Foto: Paul S. Amundsen
Anders Nyland i BA går sammen med Vigdis Holmaas i NRK på søken etter ungt publikum som skal treffes ved hjelp av unge journalister. Foto: Paul S. Amundsen

NRK og BA søker etter unge

Skal ha egne journalister for å løfte saker som opptar de yngste velgerne.

Publisert   Sist oppdatert

Bergensavisen (BA) og NRK Hordaland følger opp initiativet fra sine sentrale organisasjoner, som tidligere omtalt i DN, og går sammen for å møte de yngste velgerne.

- Lokalavisen og NRKs distriktssendinger er ikke akkurat førstevalget til denne gruppen når de skal finne informasjon, sier en humrende Anders Nyland til Journalisten. Sammen med NRKs distriktssjef Vigdis Holmaas søker han etter fire unge journalister i alderen 18 til 22 år, skriver BA.

Åtte dager før søknadsfristen synes han søkerbunken ser ganske så bra ut. Planen er at BA og NRK fordeler arbeidsgiveransvaret for de fire seg mellom. Hver og en av journalistene får en prosjektperiode på fire uker. Disse trenger ifølge Nyland ikke å være fire uker sammenhengende, det kommer an på det journalistiske prosjektet.

Her finner du Journalistens dekning av Bergensavisen

Det han derimot er opptatt av er at de som søker jobbene må kunne arbeide på mest mulig selvstendig grunnlag. Oppfølging og veiledning skal det gis, men skoleflinkiser som ønsker å etterape journalistikken de to mediehusene allerede har er langt ned på ønskelisten - om med i det hele tatt.

- Da kunne vi like gjerne laget dette innholdet selv. Vi ønsker å få tak i unge mennesker som skriver om tematikk de er opptatt av. Benytter seg av et språk de er komfortable med og som sprer det i kanaler de selv søker etter innhold.

De fire skal jobbe tett sammen. Nyland sier de ikke er opptatt av å konkurrere om innholdet.

Etablerer fadderordning

Leder for distriktsredaksjonen i NRK Hordaland, Vigdis Holmaas, understreker at det som nå skjer er helt nytt for dem, og at veien må komme til mens de går. Men det vil være temaer som man kan samarbeide om. På noen områder er NRK og BA forskjellige, særlig siden sistnevnte ikke har eteren som plattform, mens de på nett er like.

De unge journalistene skal være godt skodd i sosiale medier, sier Vigdis Holmgaard. Foto: NRK
De unge journalistene skal være godt skodd i sosiale medier, sier Vigdis Holmgaard. Foto: NRK

- Vi kommer til å lære opp de unge journalistene til å lage radiointervjuer. Det er forholdsvis enkelt å lære. Vi er opptatt av å bruke noe av det de lager i sendingene våre, sammen med andre journalister. I NRK vil vi ha en fadderorning for de to som skal jobbe for oss.

Holmaas sier at oppdraget er ganske enkelt: Få saker opp på skjema som engasjerer og bidrar til at ungdommens saker setter dagsorden. Mens politikerne vanligvis setter denne i månedsskiftet august-september, håper Holmaas på at jo tidligere de unge reporternes saker kommer på banen, jo større sjanse er det for at deres temaer bidrar til agendaen.

- De unge kan hjelpe oss med å finne viktige temaer som er aktuelle, og vise hvordan vi skal gå inn i disse for å kunne engasjere.