Starter nettavisen Vårt Oslo for å dekke blindsonen Oslo

Nettavisen vil ta opp arven etter Aften og Ditt Oslo på dugnad.

Publisert Sist oppdatert

12. januar lanseres nettavisen Vårt Oslo. Bak prosjektet står redaktør Vegard Velle og nyhetsleder Tarjei Olsen. Førstnevnte har fått permisjon fra Fagbladet for å lede den nyopprettede lokalavisen, mens Olsen har bakgrunn fra den tidligere Oslo-avisen Ditt Oslo.

Det første nyss om at avisen ville komme var 220.000 kroner i støtte fra Fritt Ord i august 2016. I tillegg har det eksistert en Facebookside det siste året, samt en nettside der det er mulig å tegne abonnement på nyhetsbrevet. Det var på Facebook at de slapp nyheten om at nettavisen vil se dagens lys neste uke.

– Oslo har blitt en blindsone i mediene. Det skjer fryktelig mye her. Det er politiske vedtak, oppstarter og et stort, omfattende offentlig velferdstilbud. Det kommer en rekke medier ut fra Oslo, men de er rettet mot et nasjonalt publikum. Tanken er å nå ut lokalt, til folk i Oslo, med de tingene som skjer i Oslo, forteller Velle.

Redaktør Vegard Velle i Vårt Oslo
Redaktør Vegard Velle i Vårt Oslo

Sagene lønsjbar og Vålerenga vertshus

Han viser til at etter at Aften ble lagt ned for to år siden, ganske samtidig med Ditt Oslo, har det vært gjort mindre lokaljournalistikk i Oslo. Unntakene er de hyperlokale Nordstrands Blad, Akers Avis Grorudalen, Akersposten, Nordre Akers Budstikke og Østbyen. 

– Hvordan vil dere klare dere i et marked der tidligere forsøk har vist seg å ikke gå så bra?

– Den viktigste forklaringen på at vi ikke har et Oslo-medium i dag, som vi burde hatt, det er mediekrisen. Krisen gjør at det er manglende vilje hos mediekonsernene til å satse på Oslo-journalistikk. Der er det tvert imot kutt og oppsigelser som står på agendaen.

– Det er selvsagt ikke sikkert at vi vil lykkes. Men vi vil gjøre vårt beste. Og det vi vil være gode på er lokal journalistikk. Vi kommer til å prioritere å skrive om Vålerenga Vertshus og Sagene Lunsjbar i stedet for Sentrum Scene, Rockefeller eller Spektrum. Vi vil skrive om det som angår folk der de bor. Den lokale skolen, barnehagen eller det lokale utestedet.

Fem bydeler

Der folk bor vil i tilfellet Vårt Oslo i hovedsak gjelde bydelene Frogner, St.Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo. I tillegg til sentrum hvor bystyret er lokalisert.

– I disse bydelene bor det rundt 220.000 mennesker. To av dem er byens mest folkerike bydeler. Samtidig er det helt tomt for dekning. Dette er ikke bare et problem for innbyggerne, det er også et problem for det offentlige som skal nå ut med informasjon.  

– Vi er en liten redaksjon, så vi har valgt å prioritere på geografi. I tillegg har vi tenkt å prioritere på tid, altså på saker som vi synes er viktige. Det vil si at det blir både lange og veldig korte saker, og færre av de mellomlange sakene.

Medborgerjournalistikk

Ambisjonene for journalistikken er høye. Velle ser for seg at de vil ha et annet kildegrunnlag enn i øvrige medier. Det er snakk om å få tak i «din nabo», snarere enn en ekspert.

– Vi er inspirert av medborgerjournalistikken. Vi ønsker å komme bak talspersonene. Det handler om å få tak i dem beslutningene angår, der vi også ber dem definere hva som er problemene – og får komme til orde med forslag til løsninger på disse problemene. Folk blir i for stor grad fremstilt som ofre, når de i det hele tatt blir spurt. Vi ønsker å ha et sterkere fokus på Oslofolk.

Personlig er Velle frustrert over hvor lite tilgjengelig informasjonen er i Oslo. Han tror at dette fraværet gjør folk fremmedgjorte fra lokalt engasjement.

– Vi må vite hva som skjer. Vi får ikke noe ordskifte om de ulike veivalgene vi kan ta om byutvikling, politikk og små og store hendelser som fargelegger byen vår hver dag. Jeg savner også flere Oslo-stemmer som er med og forteller hvordan byen vår formes. Det er noe av dette vi ønsker å være med på å rette opp.

Ingen betaling

Prinsipielt mener Velle at det er riktig å ta seg betalt for innhold på nett. Det vil imidlertid ikke være brukerbetaling på Vårt Oslo.

– Vi kommer til å være annonsefinansiert. Alternativet ville være brukerbetaling. Men det å starte opp en ny nettavis med at folk møter en vegg hvor folk ikke får tilgang til sakene som står der, det mener vi er vanskelig.

Betaling vil det heller ikke bli på bidragsytere til nettavisen. I tillegg til Velle og Olsen vil nemlig innholdet i stor grad bli levert av det Velle omtaler som frivillige.

– Vi har erfart at det er mange som har lyst til å være med å bidra frivillig. Vår lønn er også lav. Vi kommer til å bli sosialt dumpa.

– Når du sier frivillig, betyr det at det ikke vil være betalte frilansere?

– Det stemmer. Vi kommer til å spørre en del folk om å skrive som spaltister til å bidra frivillig. I tillegg kommer vi til å ha et redaksjonsråd av Oslo-personligheter.

– Du er ikke redd for å undergrave journalistikken ved at den ikke skal være betalt?

– Nei, jeg er ikke så redd for det. Jeg tenker at mye av Norge drives på frivillig basis. Jeg gjør det selv innenfor idretten, og på andre områder. De som bidrar frivillig gjør det uten illusjoner om å få betalt. Det er ikke snakk om at de er arbeidstakere som får dårlig lønn. De bidrar med det overskuddet de har, fordi de har lyst.

Søker annonsører

Arbeidet med å planlegge har tatt et år. Det meste har handlet om å legge den redaksjonelle linjen. Først denne uken vil arbeidet mot annonsører komme i gang.

– Nå kommer vi til å ta kontakt med både offentlige og private aktører. Ikke minst tenker jeg at bydelene har behov for å informere om ting de holder på med. Jeg oppfordrer annonsører og investorer som ønsker en Oslo-avis om å kjenne sin besøkelsestid.

– Vi ønsker jo at dette skal bli god butikk, og mulig å tjene penger på. Hvor mange lesere vi vil få det vet vi jo ikke. Men vi vet at Oslo-journalistikk alltid har vært populært blant Oslo-folk. Problemet har vært den kommersielle siden.

Velle har tro på at det at de er et rent nettmedium vil gjøre at de vil kunne unngå noen av de utgiftene som gjorde at tidligere aktører har takket for seg. Samtidig som han ser utfordringen i å skulle tjene nok på nett.