F.v. Fredrik Varfjell og Jon Olav Nesvold på Bislett Stadion i Oslo. De er klare for å dekke idrettsmesterskap og kamper med norsk deltakelse. Foto: Andrea Gjestvang

Forlot frilanslivet i NTB scanpix og startet en konkurrent

Et ønske om å utvikle seg videre og satse hundre prosent på sport, gjorde at tre frilansfotografer tok steget og startet norske Bildbyrån. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi ønsket å komme oss videre som fotografer, og fokusere mer på sport. Framtidsutsiktene i NTB scanpix var ikke så gode – vi kunne jobbet i mange år uten å bli sendt til OL og andre store mesterskap eller få fast jobb. Da vil vi heller ta saken i egne hender og leve ut drømmen, forteller Jon Olav Nesvold.

Svenske Bildbyrån hadde lenge kikket på det norske markedet, men de trengte norske fotografer for å etablere seg her. Frilansfotografene Fredrik Varfjell (30), Jon Olav Nesvold (27) og Vegard Wivestad Grøtt (28) hadde fulgt med på Bildbyrån, som de kjente til gjennom sportsfoto-miljøet. Før jul i fjor tok trioen kontakt. «Et pussig sammentreff» kaller de det selv.

Nesvold avsluttet medisinstudiet i vår, og valget sto mellom turnuspraksis eller å satse på fotograferingen. Men tanken på å legge foto på hylla, var verre enn å ta en pause fra legeyrket. Nesvold mener det sier noe om hvor motivert han er.

– Jeg kunne lettere hatt en tryggere jobb i helsevesenet. Men det er nå eller aldri, tenkte jeg. Nå har jeg utstyret og erfaringen som trengs.

Levedyktige neste år

Journalisten møter Varfjell og Nesvold ved Bislett Stadion. Bislett Games 2018 er allerede plottet inn i kalenderen. Den tredje fotografen, Grøtt, sitter på flyet hjem fra San Sebastian. Der har han fotografert Rosenborg bli knust av Real Sociedad i Europaligaen. Noen dager senere, er Wivestad Grøtt og Nesvold på plass i Bergen for å dekke sykkel VM.

– Døgnet har for få timer, konstaterer Nesvold.

Varfjell forteller at de jobber så mye de kan, for å vise at vi er et kvalitetsalternativ. De håper at kundene verdsetter gode sportsbilder, og vil betale for det.

Bildbyrån Norge er et norsk aksjeselskap, eid av de tre fotografene sammen med det svenske broderselskapet. De deler interne systemer og ressurser som bildearkiv, salgspersonell og lignende. Varfjell, Nesvold og Wivestad Grøtt har gått inn med egenkapital, og det har svenske Bildbyrån også gjort, for å dekke utgifter knyttet til reising og drift i oppstartsfasen. Målet er å være levedyktige i løpet av 2018, og at de tre fotografene kan heve vanlige lønninger innen da.

– Etter at vi kom i kontakt med Bildbyrån, virket det forlokkende. Vi så hvordan de jobber og verdsetter kvalitet. De gir hverandre tilbakemeldinger, sier Nesvold, og forteller at svenskene kan ha opp til syv fotografer på en landskamp med mer enn 20 kameraer montert i mål og langs banen.

– De er ikke fornøyd med å være gode, de vil være best.

Varfjell, Nesvold og Grøtt har vært tilknyttet NTB scanpix som frilansere siden henholdsvis 2011 og 2012. De gikk nærmest rett fra sommervikariat til å starte Bildbyrån. NTB scanpix mistet tre dyktige medarbeidere, som attpåtil startet en konkurrent.

– Det var ikke målet vårt å svekke dem. Vi ville etablere noe eget og utvikle oss. At vi startet en konkurrent kom nok overraskende, men så lenge de ikke kan tilby faste kontrakter, kan de nesten ikke forvente noe annet, mener Varfjell. Han forteller at selv om ledelsen ikke var så fornøyde, fikk de positive tilbakemeldinger fra fotografene. 

Må jobbe kommersielt 

De to sportsfotografene tror foto-Norge trenger en frisk sportssatsning. Det har stått stille altfor lenge, og sjangeren har mistet prestisjen som andre deler av fotojournalistikken har. Til tross for at det er en av de vanskeligste sjangerne, mener de.

– Når noen aktører nærmest har monopol, stopper utviklingen. Konkurranse utfordrer og skjerper. Å stå side om side med en dyktig fotograf på en kamp, i stedefor å stå der alene, gjør deg mye bedre. Det blir mer følelser i sving, mener Nesvold.

Drømmen er at Bildbyrån skal vokse seg så stor at de på sikt kan ta inn unge talenter, og være mentorer i et kreativt og ambisiøst miljø. De har tro på at man i fremtiden vil se en annen mediestruktur med mer fleksible aktører. Selv vil de gjøre kommersielle jobber for idrettsforbund, utøvere og andre kunder, i tillegg til redaksjonell sportsdekning.

– Er det uproblematisk å ta bilder for en idrettsutøver den ene dagen, og dekke vedkommende journalistisk den neste?

– Det er ikke helt optimalt. Men jeg er redd det er vanskelig å komme utenom. Vi er klar over problemstillingen. Men vi følger den svenske modellen, som er en suksess, sier Varfjell.

Alt for laget

Nå er de tre sportsfotografene klare for å «köra hårdt». I oppstartsfasen har VG og Aftenposten prøveabonnement hos dem. Flere av bildene deres har stått på trykk. Nesvold bærer med seg en rykende fersk VG under armen, hvor Grøtts bilde av en scoring mot Rosenborg i San Sebastian pryder en dobbeltside på rosa papir. Men hvem som har tatt bildet er irrelevant, så lenge det står «Bildbyrån» etter fotografens navn i bylinen. Det er teamet som gjelder.

Så må Varfjell og Nesvold avslutte intervjuet. Det er tid for det ukentlige telefonmøtet med resten av Bildbyrån. Gående ned mot sentrum diskuterer de planer og drøfter strategier med nye kollegaer i Stockholm og Gøteborg.

Powered by Labrador CMS