F.v. Håvard Haugseth Jensen, Therese Alice Sanne, Olav Wold og Kim Nygård fra Adresseavisen har reist til Perpignan for faglig påfyll. Kristian Jacobsen fra samarbeidsavisen Stavanger Aftenblad er også med. Foto: Andrea Gjestvang
– Vi må satse hver dag, ikke bare på magasiner og store prosjekter
PERPIGNAN (Journalisten): Visuell hverdagsjournalistikk havner i skyggen av de store prosjektene, mener fotograf Kim Nygård i Adressa.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Under nedbemanningsprosessen i Adresseavisen i 2016 og 2017, var fotoavdelingen en av redaksjonene som ble hardest rammet. Med tydelige prioriteringer og satsning på visuell hverdagsjournalistikk, behøver de ikke lenger å argumentere for sin eksistens.
Fotosjef Olav Wold er på fotofestival i Perpignan i Sør-Frankrike sammen med fotografene Kim Nygård, Håvard Haugseth Jensen og Therese Alice Sanne. De besøker utstillingene i det tidligere klosteret Couvent Des Minimes.
– Det finnes ikke noe bedre sted å være for inspirasjon og påfyll. For å komme videre faglig selv, må man følge med på hva andre fotografer gjør. Her får jeg innblikk i andres arbeidsmetode og måte å løse ting på, forteller Haugseth Jensen.
Han er en av videofotografene som jobber minst like mye som stillsfotograf etter at video og foto ble slått sammen til en redaksjon. Fotosjef Wold trekker frem allsidighet som en av styrkene til avdelingen.
– Vi lager video, sender live og vi tar stills. Vi er medarbeidere med en viktig kompetanse for avisa.
Ny måte å tenke på
I det siste har de satset på å bildeserier på nett. Fotograf Nygård lagde blant annet en reportasje fra Trondheim maraton, hvor han fotograferte løperne 200 meter før mål. Bildeserien ble en av de mest kjøpte sakene den uka.
Muligheten til å sende bilder rett fra kamera åpner opp for nye måter å tenke på, mener Nygård. Etter å ha tatt bilde av vinneren og sendt det, var oppdraget løst, og han kunne konsentrere seg om en idé som var visuelt drevet. Resultatet ble en serie bilder av maraton-løpere som gjør en siste kraftanstrengelse før mål.
– Tidligere var bildeserier på nett en overskuddsgreie. Noe vi lagde hvis vi hadde tid. Nå drar vi ut og dekker hendelser kun som en reportasje, og legger ut en bildeserie, forteller Nygård.
Annonse
Selger abonnementer
I juni og juli i år hadde de fire bildeserier som fikk mer enn 10 000 visninger på nett hver. Mange abonnementer selges også på bildeserier. Mest populær var Robbie Williams-konserten i Trondheim med 20 440 visninger innenfor abonnement. Konserten, som egentlig hadde totalt fotoforbud, ble dekket med drone fra lufta.
– Det viser at til tross for at det var 35 000 mobilkameraer på konserten, har folk behov for å se det fra en annen vinkel. Instagram og mobilbilder holder ikke, mener Haugseth Jensen.
Når det er så tydelig å at fotojournalistikken generer høye visningstall og også selger abonnementer på Adressa+, er det lettere å prioritere historier med visuelt potensial fremfor for eksempel kildebilder.
– Vi trenger ikke lenger å stå å rope at fotojournalistikk er viktig, for vi har tall som beviser at leserne vil ha det. Redaktørene ser at vi trenger foto for å selge avisa. Frykten mange har hatt for at fotoavdelingen skal forsvinne, er ikke der lenger, sier Nygård.
Vil ha mer fokus på visuell hverdagsjournalistikk
Fotografene kjenner likevel på at det er tøffere tider. Haugseth Jensen mener at det fører til at de må tenke over hva avdelingen skal være. Motivasjon til å vise seg frem blir ekstra stor.
Nygård synes det har vært for mye fokus på store dokumentarprosjekter i det norske fotomiljøet. Han etterlyser en diskusjon rundt hvor foto står i hverdagsjournalistikken.
– Vi kan ikke bare satse på store prosjekter og magasiner. Vi må satse hver dag, mener han, og viser til at nyhetskategorien i Årets Bilde-konkurransen ikke holder samme nivå som kategoriene for de lengre fotodokumentarene.
Sanne påpeker at fokuset på hverdagsjournalistikk ikke må føre til at man prioriterer bort store prosjekter. Da er det noen historier som ikke blir fortalt, mener hun.
– Det er jo ikke alle historier som kan løses på en dag. Vi må ha en miks av hverdagsjournalistikk og store, bildedrevne reportasjer, sier Sanne.