Pass på pusten. Faksimile Varden
Massiv hytteskryt i Varden
Alle superlativene stammer fra megler. Redaktøren mener avisa har sitt på det tørre.
”Utsikten tar pusten fra deg”. For 8,7 millioner kroner får du drømmeutsikten på toppen av Gaustablikk.”
Slik starter Varden artikkelen om det som fremstår som en enestående hytte. Over 37 linjer forteller avisen om eiendommens fortreffeligheter.
Flotte beskrivelser
– Her er det ikke spart på noe. På gulvet er det skifer og materialene som er brukt er av topp klasse. Du få også med en flott peis, et moderne bad og fire soverom. Siden hytta ble satt opp i 2009 er den pent brukt. Den selges nesten som “ubrukt”, forteller eiendomsmegler Torbjørn Meli leserne.
Da har han allerede rett under artikkelens anslag tilstått at han aldri har sett en så komplett eiendom som denne. Den tar rett og slett kaka.
Videre fortelles det om panoramautsikten som skal være spektakulær. Og som om ikke det var nok, slipper kjøper å velge mellom god utsikt og mye vær, i dette tilfellet får man faktisk i pose og sekk, skal vi tro Varden.
Meli har grunn til å være fornøyd. Han er eneste som intervjues til artikkelen. Og det er han som har forsynt redaksjonen med bilder av eiendommen. Vardens intervju fant sted over telefon.
Dyr eiendom
Nyhetsredaktør Tom Erik Thorsen forteller at hyttemarkedet i Telemark er svært interessant for Varden og at avisa behandler det fra flere forskjellige innfallsvinkler.
- Det er ikke snakk om hele hyttemarkedet her. Og det er ikke mange hytter i fjellheimen i Telemark som koster så mye som denne.
Thorsen mener artikkelen ikke bryter med tekstreklameplakaten og sier det måtte ligget økonomiske insentiver i bakkant for at det skulle være tilfelle.
- Dette er ei hytte som koster 58.000 kroner per kvadratmeter. Det er eksepsjonelt. Så kunne vi sikkert gått videre på det sporet. Kanskje skal vi også gjøre det.
- Burde dere ikke i dette tilfellet faktisk sett eiendommen selv? Dere skildrer hytta gjennom meglers øyne.
- Det er alltid å foretrekke å være fysisk tilstede. Nettopp derfor kjører flere av Vardens journalister mellom 10 og 15.000 kilometer, noen mer enn dette også, i året for å oppsøke kildene, stedene og sakene. Men vi skulle selvsagt gjerne ha vært på denne hytta også.
Flere prospekt
Hvor eksepsjonell eiendommen er, vet ikke Journalisten. Vi gjorde et søk på finn.no over alle fjellområder og hytter i prisklasse åtte til ni millioner kroner. Der er den aktuelle hytta første treff på listen. Også treff nummer 2 befinner seg på Gaustablikk. Med sine 49.888 kroner kvadratmeteren er den litt “billigere”, men med en totalsum på 8,98 millioner kroner krever den enda større lommebok.
Andre eiendommer enn denne ene er imidlertid ikke omtalt i Vardens reportasje.
”Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Utvalg av produkter eller tjenester som omtales, og informasjon som formidles, skal skje på grunnlag av journalistiske vurderinger. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap.”
Det sier punkt én i tekstreklameplakaten. Å omtale ei hytte som koster halvannen månedslønn per kvadrat må kunne hevdes å ha nyhetens interesse, men fremstår artikkelen journalistisk løst?
- Et søk på Finn viser at det er ei annen hytte til salgs på Gaustablikk i samme prisklasse den er større, 180 kvm, men ca 200.000 kroner dyrere. Hvorfor har dere ikke satt disse to opp mot hverandre?
- Det kunne vi selvsagt ha gjort. Som nevnt har vi en svært bred og mangfoldig dekning av hyttemarkedet i Telemark. Her er ett eksempel på det du spør om, sier nyhetsredaktøren per epost.
Flott med redaksjonell omtale
– Å få redaksjonell oppmerksomhet er noe alle vi som selger vet er positivt, sier fagansvarlig Torbjørn Meli i Krogsveen eiendom i Porsgrunn.
Han skulle tipse en journalist i Varden om et tomtesalg, men la ved prospektet i en epost, noe som førte til at en annen journalist ringte ham om den aktuelle hytta. Det førte igjen til den aktuelle artikkelen.
Akkurat artikkelen i Varden er han usikker på om han vil bruke. Meli er godt kjent med å bli intervjuet av journalister, en øvelse han ikke synes å være helt komfortabel med. Med et smalt spesialfelt får han stadig henvendelser. Og noen ganger avstår han.
– Det tar for mye tid, så noen ganger må man takke nei. Selv om det er god PR å bli omtalt. Vi betaler for annonsene og å få omtale er fint, men man må sette av tid til blant annet sørge for sitatsjekk.
Det hadde Meli ikke tid til i den aktuelle artikkelen. Da han leste den publiserte saken følte han seg feilsitert. Blant annet med formuleringen i slutten av artikkelen: «Denne hytta er så komplett og bruksverdien er den samme som prisantydningen.»
- Det gir jo ingen mening. Folk som kan begrepene i eiendomsbransjen vil undre seg over hva jeg mener, og så er det ikke jeg som har sagt det. Jeg får lite lyst til å la meg intervjue når slikt skjer.
Meli legger til at han forstår at journalister, som så mange andre yrkesgrupper, arbeider under tidspress og at det er viktig å ta med seg når man stiller til intervju.